Monster Beats Pro

Basglad tungviktare

Monster har gått från 0 till 100 på rekordtid med sina hörlurar. Och när man hör hur de låter så förstår man varför.
Ljud & Bild tycker
Enorm ljudbild. Massiv bas. Gedigen konstruktion.
Tunga. Obalanserad ljudbild.
Specifikationer
  • Sluten hörlur
  • Vridbara kåpor
  • Löstagbar kabel
forfatter

Frågan är bara om de inte skulle ha ägnat lite mer tid åt att utveckla toppmodellen. Det är en 400 gram tung och synnerligen gedigen historia som kallas Beats Pro eftersom öronkåporna kan vridas bort från öronen – så att DJ:s, musiker och studiotekniker kan höra ljud både utifrån och inifrån. De stora Monster-hörlurarna lever i allra högsta grad upp till sitt namn, och det gäller även ljudet.

Merparten av lurarna är gjorda av solid plast och aluminium, och med konstläderklädda kuddar som täcker runt hela örat. En löstagbar och väldigt välgjord kabel – skulle bara fattas annat från världens största kabeltillverkare – kan pluggas in i vänster eller höger kåpa. Kontakten som inte används kan överföra signalen till ett annat par Monster Beats, så att två kan lyssna på musik samtidigt. Det ingår en minijack-tilljack-adapter och ett etui.

Komfort
I motsats till Beats by Dr Dre har Pro-modellen inte någon aktiv brusreducering. Fast de stora slutna kåporna dämpar ljud utifrån väldigt bra, så man hör mer musik än oväsen. Den höga vikten innebär att lurarna kan bli lite jobbiga att ha på huvudet, detta är inget man tar med på långa resor. Då passar Beats by Dr Dre bättre – och är dessutom billigare.

Öronkuddarna är bekväma att ha på öronen. Bygeln är väl vadderad, men man märker fortfarande av vikten när man vrider på huvudet. En timme med Beats Pro är nog för de flesta.

Ljudkvalitet
Monster-lurarna fungerar fint med en iPod eller mobiltelefon eftersom de är så känsliga att ljudnivån blir hög nog. Fast de spelar naturligtvis bättre med en bra hörlursförstärkare. Men ljudet når ändå inte hela vägen. Beats Pro spelar bas med en självsäkerhet som få hörlurar kan uppvisa maken till. Det knakar nästan i kraniet. Bastrummor, basgitarrer och grova mässingsinstrument markeras väl tydligt i ljudbilden. Men basklangen är lite dov, även om detaljer framträder tydligt, även i mellanregistret – där jag för övrigt märkte att hörlurarna konstant lade till sin egen klangsignatur. Piano lät ofta ihåligt, röster (särskilt kvinnliga) och enkla akustiska instrument som gitarr fick ett färgat drag. Och det saknades lite av klangfylligheten som exempelvis Denon AH-A100 har. Som kostar lika mycket som Beats Pro. Denon-lurarna är mer välbalanserade och har större sammanhållning mellan de högsta och de lägsta registren. Och är betydligt bekvämare att ha på huvudet.

Man kan, och ska kunna, förvänta sig mer av 4 500 kronor. Det går att få bättre ljud för pengarna på annat håll, men ingen annanstans får man samma mäktiga bas, samma enorma ljudbild och ett enormt tryck som gör att Beats Pro påminner mer om en PA-anläggning än om ett par hifi-hörlurar.

Beats Pro är ett bra alternativ för alla som uppskattar tuffare ljud än man får i andra hörlurar. Om man bara orkar med den höga vikten och inte blir skrämd av prislappen så får man något unikt i prisklassen. Audiofiler får leta vidare – eller välja Denon AH-A100, AKG K701 eller Sennheiser HD650. Basfreaks kan däremot inte hitta bättre hörlurar än de här.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.