Fostex HP-P1

Lyfter ljudkvaliteten skyhögt

Små bärbara hörlursförstärkare kan innebära en förfriskande och markant ljudförbättring. Men att de kunde blir så bra som den här visste jag inte.
Ljud & Bild tycker
Fyllig ljudbild. Öppen klang. Driver det mesta.
Onödigt stor volympotentiometer. Högt pris.
Specifikationer
  • Integrerad 32-bitars D/A-omvandlare
  • iPod-dockningskontakt
  • Digital och analog utgång
  • Batteri eller USB-drift
forfatter

Billig är den inte. Men desto bättre. Små hörlursförstärkare behöver inte kosta mer än ett par hundralappar men Fostex HP-P1 går loss på hela sextusen kronor. Vilket många nog betraktar som en vansinnig summa pengar. Man kan få ett par fantastiska hörlurar för betydligt mindre.

Men Fostex HP-P1 är mer än en hörlursförstärkare. Den är också en D/A-omvandlare (32-bitars AKM4480) så att man kan koppla in en iPods eller iPhones digitalsignal direkt, utan att ta omvägen via hörlursuttaget. Den batteridrivna förstärkar­omvandlaren – som HP-P1 också skulle kunna kallas – är större och tyngre än en iPod eller iPhone, men det ingår en liten väska och sladdar, laddare och adapter.

Om man har en iPod eller iPhone så behöver man alltså bara koppla in den med hjälp av dockningsadaptern som ingår, så får man en seriös grundförutsättning för bärbart High End-ljud. Allt man behöver är ett par hörlurar eller öronsnäckor av samma höga klass.

HP-P1 kan även kopplas till en separat D/A-omvandlare om man vill, med hjälp av en optisk digitalkabel. Den har också en vanlig analog ljudutgång så att det går att koppla den till stereon i vardagsrummet. USB-porten på baksidan (USB mini B) används för att driva eller ladda hörlursförstärkaren och närmare fem timmars laddning ger ungefär sju timmars speltid.

Ljudkvalitet
HP-P1 är avsedd för hörlurar med en impedans på 16 ohm eller mer, och den klarar utmärkt att driva stora lurar med högre motstånd. En liten omkopplare styr förstärkningen (gain) i tre steg så att man kan anpassa förstärkaren efter hörlurarna.

Fostex har stoppat in två digitalfilter också, så att man kan anpassa klangen i viss mån. Filter 1 är den vanliga linjära versionen, som kapar brant i diskanten för att ge en öppen och avslappnad ljudbild, medan Filter 2 orsakar en mer framfusig klangkaraktär.

Med öronsnäckor av referensklass, som Shure SE535 eller Logitech Ultimate Ears In-Ear Reference, höll jag på att tappa hakan efter bara en halvminut med Keith Jarretts ”Köln Concert”. Alla skarpa kanter var som bortblåsta, den bitvis aggressiva metalliska pianoklangen direkt från iPhone 4S hörlursuttag var puts väck. Pianotonerna fick mer fyllighet och djupare klangbotten. Diskanten i bland annat stråkar och kvinnliga röster lät fantastiskt mycket bättre med 256 kbit/s AAC-filer (från iTunes). Ljudfiler i MP3 eller AAC som brukade vara olidliga att lyssna på blev en behaglig upplevelse för första gången.

Men okomprimerade ljudfiler (16 och 24 bitar) fick också ett markant lyft. I öppenhet, djup och detaljrikedom. Instrumenten flöt som på luft, särskilt med öronsnäckorna, men även med de större lurarna. HP-P1 lyckades utmärkt med att driva Audio Technica ATH-M50, en gammal favorit bland slutna hörlurar, och den lyckades också med konststycket att få fram mer djupbas i de bitvis lite tunna Denon AH-A100.

Slutsats
HP-P1 är mitt i prick för musikentusiaster som reser ofta och lyssnar mycket på hörlurar. Som bärbar förstärkare, och inte minst digitalomvandlare, är den ett praktfullt verktyg som garanterat lyfter ljudkvaliteten från en iPhone eller iPad. Eller någon annan bärbar spelare som kopplas in till linjeingången, för den delen. Storleken, priset och den stora volymratten kanske fixas till i en framtida version, men redan som den är nu är Fostex HP-P1 en klar referens bland bärbara hörlursförstärkare.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.