Nocs NS600 Crush

Snygga och skarpa

Nocs snubblade på mållinjen men fram till dess älskade vi det mesta med dessa lurar.
Ljud & Bild tycker
Exklusiv design Många tillbehör Imponerande ljud
Visst sladdtrassel Vass diskant
Specifikationer
  • Frekvensomfång: 20 Hz-20 kHz
  • Känslighet: 110 dB SPL @ 1 kHz
  • Impedans: 20 ohm
  • Kabel: 1,2 m
  • Kompatibilitet: Apple iOS-enheter
forfatter

Nocs lyckas bättre än många andra att få enkla former att se exklusiva och snygga ut. Och byggkvaliteten matchar utseendet. Sandblästrad aluminium och silikonklädda kevlar-sladdar låter lika läckert som det känns. Däremot håller vi inte riktigt med om att sladden är trasselfri, även om det inte var några större problem. Fjärrkontrollen är nätt och har distinkta knappar som dessutom är lätta att hitta med fingret. Det behövs då fjärren hänger strax under hakan när man pratar i telefon.

När det gäller extra godis i lådan måste man säga att Nocs är generösa. Man får två par silikonkuddar i var och en av de tre storlekarna, en klämma för sladden, en praktisk förvaringsväska och faktiskt en flygplansadapter. Tack vare urvalet av kuddar och att lurarna är så pass lätta så känns de väldigt bekväma i öronen. Vi hade inga problem med att få dem att sitta kvar på plats och isoleringen mot omgivningsljud var väl godkänt.

Ljudmässigt är NS600 lite speciella. Det är inte så enkelt att de låter sämre än NS800 men bättre än NS400. De har helt enkelt en alldeles egen ljudprofil. Tack vare de två elementen i varje lur så lyckas Nocs återge ett brett spektrum med bra kontroll och ett luftigt ljud. Basen är kontrollerad, om än inte lika djup som hos urBeats, mellanregistret fylligt och diskanten snabb och skarp. Lite väl skarp för vår smak i vissa genrer. Cymbaler har en förmåga att låta snudd på obehagligt vassa, vilket är synd.

Slutsats
Det finns mycket att gilla med NS600. Formgivningen är sober på ett självklart sätt och materialvalen är påkostade. De känns lika lyxiga som de ser ut och tillbehören är generösa. På insidan är tekniken avancerad och det ger ett väldigt komplext ljud som vissa kommer att älska men som vi hade problem med. Ljudet är helt enkelt lite aggressivt, vilket kanske är anledningen till att man i reklamen säger att de är ett måste för en resande DJ. Passar utmärkt för viss musik men mindre bra för annan.

Också i detta test:

Harman Kardon NI

Tråkigt och plastigt

Harmans billigaste lurar känns verkligen så och låter dessutom som en gäspning.

Neutralt ljud
Trasslig sladd Plastiga Tveksam passform

Philips Fidelio S2

Kvalitet och funktion

Philips segersvit med sina Fidelio-lurar fortsätter. Våra klara favoriter i testet.

Utmärkt ljud Bra byggkvalitet Trasselfri sladd
Ingen volymkontroll

SOL Republic Amps HD

Coola och roliga

Snygga kvalitetslurar som dessutom spelar musik på ett ovanligt medryckande och kul sätt.

Välkonstruerade Spelglädje Läcker design
Opraktiskt fodral Långa

Beats by Dr Dre urBeats

Feta basgångar

En riktig hiphop-lur för den som vill ha coola prylar och basåtergivning som en kanon.

Grymma basresurser Trasselfri sladd Många kuddar
Obalanserat ljud Plastig fjärrkontroll Tveksam sladdinfästning

Sennheiser CX 890i

Engagerande basdunk

Sennheisers lurar lämnar ingen oberörd. Både utseende och ljud är väldigt speciellt.

Bra sladdvinda Basåtergivningen
Speciellt utseende Trasslande sladd Vass diskant

AKG K375

Rejäla och praktiska

Rockiga och välbyggda hörlurar som dock inte lyckas utmärka sig jämfört med konkurrenterna.

Bra bas Relativt trasselfria Välbyggda
Lite obekväma i längden

Thinksound TS02 + mic

Miljö- och öronvänliga

Snygga lurar med bra ljud till överkomligt pris och som ger ett gott samvete.

Trevligt trä Skön bas Miljövänlig förpackning
Bärpåsen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Jonas Ekelund

(f. 1969): Frilansjournalist. Jonas har jobbat för Ljud & Bild sedan 2007 med det mesta som kan kallas bärbart. Det vill säga mobiler, trådlösa högtalare och hörlurar. Ibland klampar testandet in på kollegernas områden multirum-ljud, hemmabio och foto. Han startade sin bana som teknikjournalist på IDG och skrev bland annat för PC för Alla, Internetworld och det som senare blev M3.