TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV
Julerbjudande - LB+Total 50% rabatt

TEST: Radiant Acoustics Clarity 4.2

Pyttesmå högtalare med stort ljud

Radiant Acoustics 4.2 är mindre än skokartonger, men de imponerar med stort ljud och en bas som känns nästan onaturlig – om du har en tillräckligt stark förstärkare.

Av / 2025-12-17 - 13:00
Radiant Acoustics Clarity 4.2

Ljud & Bild tycker

  • Billigare och (ännu) mindre än Clarity 6.2. Riktigt rent och öppet ljud. Djup och ren bas från en kabinettstorlek som inte borde vara möjlig.
  • Otroligt ineffektiva.

Radiant Acoustics är ett ungt varumärke på den danska högtalarscenen. Deras första modell, Clarity 6.2, kunde vi som första medium i hela världen testa hösten 2024. Nu är märket redo med en lite mindre och billigare modell.

Radiant Acoustics 4.2 är en ultrakompakt stativhögtalare med ett 4-tums bas/mellanregister. Två passiva element, placerade på var sin sidovägg, hjälper till i basen och gör det möjligt att nå en så låg gränsfrekvens som 40 Hz. Elementen kommer från Purifis Ushindi-serie och känns igen på sin kantupphängning som liknar en bergskedja. Den karaktäristiska upphängningen minskar förvrängning och gör det samtidigt möjligt att ha en lång membranrörelse.

Läs också TEST: Radiant Acoustics Clarity 6.2 FÖRSTA TESTET: Nordic Hi-Fi, som även ligger bakom Argon Audio, har lanserat ett helt nytt högtalarmärke – med teknik från Lyngdorf, men en mindre skrämmande prislapp.

Diskanten är en AMT-enhet med ett ultralätt membran. För att kontrollera spridningen exakt är elementet placerat i en vågledare och dessutom försett med en spridningslins. I sina instruktioner betonar Radiant Acoustics att högtalarna ska placeras så att diskanten är i öronhöjd. Den vertikala spridningen är nämligen liten. Vilket å andra sidan kan vara en fördel, eftersom reflektioner från golv och tak då begränsas.

(Foto: Radiant Acoustics)
Baselementet och de två slavbasarna kommer från Purifi. (Foto: Radiant Acoustics)

AMT-diskanten är specialtillverkad hos DALI, men eftersom Peter Lyngdorf, som ligger bakom Radiant Acoustics, också äger både DALI och Purifi (och HiFi Klubben) har han kunnat ta hjälp av hela sin organisation.

Högtalarna finns i mattsvart och i mattvitt, samt i valnötsfaner. Onödig utsmyckning som tygfront finns inte. De två guldpläterade terminalerna på baksidan klarar bara banankontakter.

Annons
Radiant Acoustics Clarity 4.2
AMT-diskanten tillverkas av DALI. (Foto: Radiant Acoustics)

Kräver en kraftfull förstärkare

Att säga att Radiant Acoustics 4.2 inte är en effektiv högtalare vore en underdrift. Känsligheten anges till 78 dB, vilket gör den till den mest tungdrivna högtalaren vi någonsin har testat!

Impedansen är 4 ohm. Och även om Radiant Acoustics med den större 6.2-modellen betonade att de hade valt att ange känsligheten (82 dB) vid 2,0 volt, motsvarande 1 watt i 4 ohm, har de den här gången valt att använda en spänning på 2,83 volt, motsvarande 1 watt i 8 ohm. Om man anger känsligheten enligt samma metod som för 6.2-modellen blir känsligheten så låg som 75 dB.

Läs också Guide: Hifi-skolan, del 6 – tekniken i högtalaren Vi har lärt oss hur man kopplar in högtalarna och ställer dem på rätt ställe. Nu är det dags att fördjupa oss i hur de faktiskt gör när de omvandlar elektriska signaler till ljud – och varför det är så svårt.

Man behöver alltså 10–100 gånger så mycket effekt för att nå ett visst ljudtryck som man hade behövt med ett par effektiva golvhögtalare. Men detta är priset man måste betala för att få djup bas från ett litet kabinett med pyttesmå högtalarelement.

För att driva de små Radiant Acoustics-högtalarna använde jag en NAD C 298-effektförstärkare. Den har en specad uteffekt på 2 x 340 watt i 4 ohm. Det är nästan dubbelt så mycket som högtalarnas rekommenderade förstärkareffekt, men i praktiken finns det större risk att förstöra en högtalare med en förstärkare som är för liten än med en som har högre effekt. Och de många watten behövdes. Volymkontrollen var tvungen att vridas upp längre än normalt innan högtalarna vaknade till liv. Utgångssteget i förstärkaren är för övrigt också byggt med Purifis Eigentakt-förstärkarmoduler, så på så sätt stannar den i familjen.

Radiant Acoustics Clarity 4.2
(Foto: Radiant Acoustics)

Så låter Radiant Acoustics Clarity 4.2

Det finns högtalare som spelar musik, och så finns det högtalare som öppnar ett fönster in till inspelningen. Radiant Acoustics Clarity 4.2 tillhör definitivt den senare kategorin. Precis som sin storebror (och en stor del av Lyngdorf-familjen, för den delen) har den en nästan demonstrativ brist på personlighet.

Detta menas som största möjliga beröm. För i stället för att kväva ljudet i en behagligt varm musikalitet tar högtalaren ett steg åt sidan och låter källmaterialet tala. Det kan vara ett hårt uppvaknande om inspelningen är dålig, men å andra sidan en uppenbarelse när den är bra.

Detaljnivån är nästan kirurgisk. I den här prisklassen har jag sällan hört så djupt in i ljudbilden i I’m Confessin’, där bakgrundsljud och känslan av rymd i jazzklubben framträder tydligare än själva instrumenten. Och i Philips Glass Koyaanisqatsi är det möjligt att peka ut de enskilda körsångarna, snarare än att bara höra en vägg av ljud. Det är en återgivning som helt saknar onödig utsmyckning.

Radiant Acoustics Clarity 4.2
Man kan bara använda banankontakter, eftersom Peter Lyngdorf anser att de ger den bästa anslutningen. (Foto: Radiant Acoustics)

Jag använder ofta Disturbeds cover av Sound of Silence som ett stresstest. Låten kan få många högtalare (och förstärkare) på hal is när de måste hantera orkestercrescendon och akustiska gitarrer samtidigt. Den större Clarity 6.2 klarade testet med glans. Den lilla Clarity 4.2 låter inte fult, men den har svårt att separera de spröda klangerna från orkesterns mullrande.

RACLARITY42BK_O_01 RACLARITY42WH_O_01 RACLARITY42WA_O_01
<
>
Clarity 4.2 finns i svart, vitt och valnöt. (Foto: Radiant Acoustics)

Det stora partytricket med Radiant Acoustics Clarity 4.2 är den djupa basen. Eller kanske inte party alls, eftersom de med de 200 watt som de klarar vid kontinuerlig belastning bara nätt och jämnt når upp till 100 dB i ljudtryck. Men det är faktiskt mycket när det kommer från en

fyratums bas i en bruttovolym på strax under åtta liter – och med en nedre gränsfrekvens på 40 Hz.

Det viktigaste är dock att basen är ren och nyanserad, även om det vore en överdrift att kalla den fysisk.

Konkurrenter

Antalet små icke-aktiva golvhögtalare som har lika djup bas är mycket begränsat. Åtminstone om de ska vara så här kompakta. Jag kommer bara att tänka på Buchardts debutmodell, S200. Och även om den var en öronöppnare på sin tid så är den inte på något sätt lika ren i klangen som Clarity 4.2.

Läs också TEST: DALI Rubikore 2 FÖRSTA TESTET: DALI har uppgraderat sin nästan-toppserie med teknik från superdyra Kore. Resultatet överträffar de vildaste förväntningarna.

DALI Rubikore 2 kostar lika mycket som Clarity och har en fantastiskt harmonisk återgivning av konsertupplevelser, men spelar varken lika djupt eller lika ofärgat. Men skulle valet falla på DALI så kommer Peter Lyngdorf förmodligen bara att nicka uppskattande, eftersom han äger båda företagen.

En annan framgångsrik minihögtalare är Linn 119, som fortfarande är neutral men som har lite mer värme – och möjligheten att uppgradera till aktiv drift.

Radiant Acoustics Clarity 4.2
Så här får man naturligtvis aldrig placera högtalarna och skivspelaren. Det vet de mycket väl på Radiant – men fotografen visste det inte. (Foto: Radiant Acoustics)

Slutsats

Radiant Acoustics Clarity 4.2 är en högtalare som sticker ut från mängden. Ljudet är lika kompromisslöst som designen. Även om Peter Lyngdorf förmodligen skulle säga de bara har gjort de bästa kompromisserna. Under alla omständigheter har det gjorts extremt ingenjörsmässiga val.

När jag såg känsligheten på 78 dB tänkte jag: ”Det här kan aldrig gå vägen!” Men trots att effektiviteten är abnormt låg lyckas de små högtalarna fylla ett normalt vardagsrum med en rimlig ljudnivå. Radiant Acoustics skriver själva att Clarity 4.2 är avsedda för små lägenheter. Och där kan de faktiskt visa sig vara bättre än en större golvhögtalare som hade kunnat dränka vardagsrummet i bas. Kravet på hög effekt och det begränsade ljudtrycket förblir dock de största begränsningarna.

Clarity 4.2 lever upp till sitt namn med en återgivning som präglas av sällsynt klarhet och avsaknad av förvrängning. Så om du letar efter en högtalare som kastar ett varmt och musikaliskt sken över saker och ting, är detta inte lösningen.

Karakter
Radiant Acoustics Clarity 4.2
Premium
John Hvidlykke
(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

Erbjudande

Erbjudande - 1 månad 10:-

Prova LB+ i en månad för 10:-

LB+ Total 12 månader

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

LB+ Total år!

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader

10:- / första månaden
164:- / mån
154:- / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till fler 7 800 produkttester!
  • Nyhetsbrev varje vecka med de senaste nyheterna
  • Bra rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Tidningen i digitalt format – nytt nummer varje månad
  • L&B TechCast – en podd från L&B
  • Inaktiverade annonser
  • L&B+ Video – häng med L&B-redaktionen bakom kulisserna på de stora teknikmässorna och mycket mer!

KEF XIO: Soundbar med hifi-ambitioner

Äkta hemmabio från Yamahas soundbar

Musikalisk, italiensk ögonfröjd

Professionellt neutrala

Bäst soundbar för musik och film

DALIs häftigaste subwoofer någonsin

Norsk aktiv högtalare med kirurgisk precision

Soundbarhögtalare som lyfter TV-ljudet

Devialet har förfinat Phantom-konceptet

Läcker charmbomb

Lysande budgethögtalare

Ström till de ädla fransoserna