Tiden när all musik producerades i fashionabla studiolokaler är förbi. Faktum är att allt mer musik- och ljudproduktion görs hemma i källaren eller garaget innan det musikaliska resultatet sedan delas på nätet. Många av de hits du hör på radio i dag skapades på precis det sättet! Allt du behöver för att komma igång (bortsett från talang) är egentligen en Mac och ett keyboard, och kanske ett enkelt mikrofonbås. Ja, och så självfallet de bästa monitorhögtalarna du har råd med. Utan sådana blir det aldrig något riktigt bra ljud!
Studiomonitorer kan lite grovt delas in i tre kategorier: små närfältsmonitorer, mid-field-monitorer och huvudmonitorer. Närfältsmonitorerna är själva ”arbetshästen” som används för att göra grovarbetet under mixningen. De brukar vara små kompakthögtalare som står på mixerbordet. Mid-field är mellanstora högtalare som brukar stå i lite större rum och på längre avstånd. Huvudmonitorer är stora och tunga fullregisterhögtalare som ofta används för att lyssna på den färdiga mixningen. På grund av sin storlek fälls de ofta in i väggen för att ge optimalt resultat.
I stora mastering-studior är det inte ovanligt att man använder sig av både ett, två och tre högtalarsystem av olika storlekar under hela arbetsprocessen. I en liten hemstudio har man däremot vare sig pengar eller plats nog för två eller tre olika högtalarsystem. I stället behöver man ett slags Kinderägg-monitorer som klarar av alla tre rollerna på en gång, vilket kräver helt speciella högtalare. Och det är här som Genelec 8351A kommer in i bilden.
8351A: Aktiv trevägsmonitor
För att kunna spela högt och rent i ett stort frekvensregister behövs en trevägshögtalare med separata element för diskant, mellanregister och bas. Nackdelen är att det kan medföra en tids- och fasförskjutning mellan de olika elementen, vilket är särskilt hörbart vid närfältslyssning. Lösningen kan vara att montera elementen väldigt tätt ihop – eller att välja ett koaxialelement där diskanten sitter i mitten av mellanregistret.
Genelec introducerade ett sådant element i sin 8260A, som var deras första kompakta trevägsmodell. Nykomlingen 8351A är också en trevägsmonitor, fast betydligt mer kompakt. Man kan undra hur Genelec har lyckats bygga en trevägshögtalare i ett sådant litet format, och framför allt: var har de gjort av baselementet?
Svaret är att 8351A inte bara har ett utan två ovala baselement som sitter dolda bakom baffeln och mynnar ut i var sin springa längst upp och längst ned. Det är ett riktigt genidrag eftersom det utnyttjar hela högtalarens frontyta samtidigt som hela frekvensregistret strålar ut från en koncentrerad punkt. Dessutom bidrar den breda och sömlösa fronten till att elementet i mitten ger högtalarna en mycket bra spridningskaraktäristik. Högtalarna har samma ljudkaraktär oavsett om de placeras stående eller liggande och Genelec hävdar att de passar oerhört bra till både stereo- och surroundmixning.
Ljudteknikerns arbetsredskap
Vi är relativt väl införstådda med kraven på en bra hifi-högtalare för hemmabruk. Men vad är det egentligen som kännetecknar en bra studiomonitor? Vi frågade Morten Lindberg, flerfaldigt Grammy-nominerad ljudproducent hos norska skivbolaget 2L.
– En bra monitor måste vara både analytisk och behaglig på samma gång. Det är en balansgång som är svårt att hitta eftersom de flesta monitorer hamnar på ena eller andra sidan av den här knivseggen, förklarar Lindberg, som själv använder specialgjorda Seas SuperExakt-högtalare när han mixar sina berömda musikproduktioner i 3D-surround.
Monitorhögtalare skiljer sig alltså lite från traditionella hifi-högtalare genom att de främst ska vara ett arbetsredskap. Man vill höra varje liten detalj i inspelningen, men man ska också kunna sitta många timmar framför högtalarna utan att det känns som om öronen blöder. Därför brukar studiohögtalare ha en oerhört plan och jämn frekvenskurva, utan smaktillsatser av något slag. Det kan innebära att ljudbilden känns platt, tunn och tråkig i en hifi-entusiasts öron.
Ljudkvalitet
Genelec 8351A förtjänar definitivt inte stämpeln ”tråkig”. Detta är en kruttunna full av dynamik! Vi började testet i närfältsläget (under 1 meters lyssningsavstånd) på skrivbordet med en MacBook som ljudkälla och blev omedelbart hänförda av den grymma precisionen.
Första intryckt är precis som förväntat att detta är en ohyggligt exakt och avslöjande högtalare. Här har inga försök gjorts att få musiken att låta finare än den är. Många favoritlåtar och skivor kan hamna i en lite gäll dager på grund av detta. Man hör brus och orenheter som inte skulle ha varit där, och dåligt inställda eller komprimerade ljudmixar låter motsvarande oinspirerande.
Bra inspelningar låter däremot oändligt mycket bättre. Man hör detaljer som var maskerade förut och musiken blir lättare att följa och förstå. Röståtergivningen är bland de mest naturtrogna jag har hört: man får lite av känslan att sitta i en studio med favoritartisten bakom mikrofonen. Eftersom Genelec-högtalarna återger en så stor del av det hörbara frekvensregistret från en samlad punkt vecklar ljudet ut sig mer som man upplever det i verkligheten. Det är helt enkelt enklare att tro på.
Första sessionen börjar med Adeles ”Hello” och till att börja med kan det låta som om högtalarna försöker pressa all musik genom ett extremt trångt nålsöga – så fokuserat låter det. Men i takt med att ljudmixen får fler lager utvidgar ljudbilden sig och det känns nästan som om det finns oändligt med plats för information och klangfärger.
Till och med när vi utmanar med massiv melodisk metal från Dream Theater bevarar Genelecarna lugnet och översikten i ljudbilden Och den som tror att en studiomonitor betyder samma sak som tam och försiktig bas får tänka om. Här är det ordentligt tryck i bastrumman och den smäller till precis när den ska, varken förr eller senare.
Häftig bas
Mätt i prestanda per kubik är 8351A något av det mest imponerande vi har varit med om. Den här relativt beskedliga högtalaren spelar äkta djupbas med ordentligt tryck! Vilket är tämligen ovanligt för en närfältsmonitor. Basgången på Kendrick Lamars senaste platta får ett fett groove som påminner om ett par fullvuxna golvhögtalare! Men det som är allra mest imponerande är hur basen hänger ihop med resten av ljudbilden. Personligen kan jag inte minnas att jag någonsin har hört en så snabb och rytmiskt precis bas förut. Anslagen på trummor, synth och basgitarr sitter perfekt på millisekunden, helt utan eftersläpningar. Och det känns lite naturstridigt att relativt små högtalare som de här kan ha fullt tryck ända ner till 30 Hz!
Allt har naturligtvis sina begränsningar, inte ens 8351A lyckas upphäva fysikens lagar. Man kommer till en punkt när de viker ner sig och inte orkar spela högre. Vid närfältslyssning kan du skaffa dig tinnitus långt innan högtalarna säger stopp – men i stora lokaler med lyssningsavstånd över 3 meter är det naturligt att överväga en större monitor som 8260A – alternativt avlasta högtalarna med en subwoofer i den djupaste basen.
SAM-rumskorrektion
Genelecarna bevarar det stabila intrycket när vi förflyttar oss till ett större lyssningsrum (30 kvadratmeter) och 3 meter till lyssningsplatsen, med högtalarna placerade nära bakväggen precis enligt rekommendationerna. Här märker vi dock att frekvensgången precis som förväntat blir mer ojämn än vid närfältslyssningen, på grund av rummets akustik. I sådana tillfällen har Genelec ett extra äss i rockärmen: rumskorrektionssystemet Smart Active Monitoring (SAM).
Genelec har insett att de allra flesta inte sitter i ett kontrollrum med perfekt akustik och har därför skapat ett eget rumskorrektionssystem som består av en extra modul (GLM 2.0) som man kopplar till Mac eller PC via USB. Därifrån går anslutningen vidare till högtalarna med Cat.5-kabel. Efter att ha laddat ner GML-programvaran till datorn och placerat högtalarna där de bör stå, är det bara att ställa mikrofonen på lyssningsplatsen och trycka på Start. Sedan mäter systemet frekvensresponsen i rummet och gör de nödvändiga justeringar som behövs för att ljudbilden ska bli neutral. Man kan välja mellan att korrigera båda högtalarna separat eller tillsammans samt om man vill göra en eller flera mätningar för att få önskat resultat.
Efter ett par vändor med SAM-systemet tycker vi att högtalarna låter ännu mer linjära och korrekta, med ytterst jämn och utsträckt bas. 8351A är väldigt neutrala från början – de har mycket lite egenkaraktär och låter ljudet från inspelningen skina igenom klart. Med SAM är det nästan som om högtalarna försvinner helt och hållet och man får en väldigt sanningsenlig inblick i ljudmixen.
Slutsats
Genelec 8351A är främst ett professionellt arbetsredskap. Det bör därför inte komma som någon större överraskning att ljudet är extremt öppet och precist och skoningslöst avslöjar minsta fel, brist eller nivåskillnad. På samma gång låter det otroligt musikaliskt och fängslande.
Även om vi har begränsade erfarenheter av proffshögtalare – förra gången vi testade en tvättäkta studiomonitor var när storebror 8260A släpptes – är det enkelt att höra att Genelec har lyckats med något riktigt extravagant i 8351A. De har ett suveränt fokus, målar upp en gigantisk ljudbild och har förmågan att bevara samma neutrala ljudkaraktär oavsett om man sitter alldeles intill dem eller använder dem i ett större rum.
Detta är en högtalare som fungerar suveränt bra till närfältslyssning men som också kan göra ett utmärkt jobb som allround-monitor i lite större studiolokaler. Man blir nästan sugen på att blir musikproducent själv, så att man kan motivera att köpa ett par!
Läs hela artikeln med LB+
Hösterbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckar
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i en månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser