: Focal Sopra No 1

Le Petit Grande

Minstingen i Sopra-serien är minst lika pigg som storebror!
Augusti 2016Focal Sopra No 1
Ljud & Bild tycker
Sopra-seriens minsta högtalare målar upp en stor och saftig ljudbild med gnistrande övertoner och bastant bas.
Fysikens lagar sätter en del gränser för hur högt och djupt du kan spela, men så länge du inte förväntar dig konsertnivåer och fladdrande byxben så levererar Focal varorna.
Specifikationer
  • Typ: 2-vägs basreflex
  • Diskant: 1-tums inverterad beryllium-dome
  • Bas/mellanregister: 6,5 tum
  • Frekvensomfång: 45–40 000 Hz (+/–3 dB)
  • Känslighet: 89 dB
  • Impedans: 8 ohm (minimum 3,9 ohm)
  • Utförande: Black Lacquer, Carrara White, Imperial Red, Electric Orange, valnöt
  • Mått: 43,5 x 28 x 40 cm (H x B x D)
  • Vikt: 19 kg
Annons
Annons
forfatter

”Nästan nittiotusen för ett par stativhögtalare? På riktigt?” Så kan man sammanfatta mina första tankar om Focal Sopra No 1. Visserligen är storebror Sopra 2 för 130 000 kronor en av de bästa högtalarna jag har hört, men det beror också på att den är stor med fullt frekvensregister. Personligen har jag alltid föredragit sådana, eftersom jag har svårt att klara mig utan djupbasen, fundamentet och det saftiga trycket.

På samma gång vet jag av erfarenhet att det finns ett par saker som små högtalare klarar fantastiskt bra: fokus, holografi, djup och perspektiv blir nästan alltid bättre med små kabinett. Dessutom är det något fascinerande, nästan naturstridigt, med högtalare som låter större än de ser ut. Så kanske lillebror kan vara intressant ändå? Med testet av Sopra 2 färskt i minnet var förväntningarna tämligen uppskruvade. Är detta en trist light-version av Sopra 2 eller snackar vi om ett av tidernas bästa highend-köp?

 

Focal Sopra No 1

Sopra No 1 påminner om översta sektionen av Sopra No 2, fast uppochned. En tvåvägskonstruktion med basreflex. Fullproppad av dyra detaljer. Den har samma avancerade diskantlösning som de större Sopranerna: en fjärdedel av kabinettet (och säkerligen minst lika stor del av totalbudgeten) har vigts åt den svindyra beryllium-diskanten som även här har fått en egen bakre kammare med hornladdning.

Bas/mellanregistret är också inspirerat av sandwich-membranet i No 2 och dess speciella gummiupphängning, men är optimerat för att återge ett större frekvensregister. Det avrundade kabinettet är extremt solitt och om man knackar på ytan av glas så är resultatet en dämpad knackning, efterföljd av ömma knogar.

Stativen som ingår när du köper No 1 är massiva och behöver inte fyllas med sand. Det löper en kanal genom stativet som döljer högtalarkablarna, men om dessa är av ”audiofil” typ så är hålet förmodligen för smalt! I övrigt är stativen försedda med spikes och toppjustering som gör det enkelt att få högtalarna att stå i våg.

(Foto: Tillverkare)
(Foto: Tillverkare)

Lättplacerade

Det är ett välkänt faktum att stativhögtalare har mindre lådvolym och mindre tryck längre ner i djupbasregionen. Å andra sidan är de mindre utsatta för kabinettresonanser och ojämn frekvensgång. Därför är de som regel enklare att placera och rent allmänt enklare att ”få till” ljudmässigt än större konstruktioner – i synnerhet om de akustiska förhållandena är allt annat än optimala.

Så är erfarenheten även av Focalerna. Sopra No 2 tog flera timmar att ställa in perfekt men att installera lillebror klarades av på en halvtimme. Vi kopplade upp Sopra No 1 i vårt 30 kvadratmeter stora lyssningsrum med ett lyssningsavstånd på 3 meter och ungefär lika långt mellan högtalarna. Efter lite experimenterande hittade vi rätt balans med högtalarna cirka 60 cm från bakväggen, 70 cm från sidoväggarna och vinklade ordentligt inåt mot lyssningsplatsen. Det var en placering som både gav riklig fyllighet och fantastisk holografi!

 

Ljudkvalitet

Det är ingen tvekan om familjelikheterna: precis som sina större syskon har Sopra No1 en fantastisk närhet till musiken. De låter rått brutalt och bottenlöst ärligt. Dåliga inspelningar kan lätt låta aggressiva, särskilt längst upp – men lyckligtvis uppvägs det av inspelningar där ljudteknikern i studion vet vad han eller hon sysslar med.

Sopra No 2 fick mycket beröm för diskanten, och detsamma kan sägas om No 1. Beryllium-diskanten känns minst lika snabb, luftig och upplöst som de bästa bandelementen, utan den metalliska betoning som många av dem dras med. Focal har också lyckats få till en sömlös övergång ner till mellanregistret, vilket går att höra på den ovanligt naturliga och tydliga röståtergivningen. Här finns det dessutom massor av energi i trumvispar och trumslag, i kombination med en energisk återgivning av stråk- och blåsinstrument.

Ändå är det nog basen som imponerar mest i Sopra No 1:s fall, och det är det inte ofta jag säger om stativhögtalare. Basen är fast, djup och slagkraftig och något av det häftigaste jag har hört från monitorhögtalare. Leif Danielssons kontrabas i ”Libretto II” får rummet att vibrera och James Blakes synthbas slår tillräckligt hårt för att det ska skaka i stolsryggen. No 1 kan dessutom spela dånande högt utan antydan till förvrängning.

(Foto: Tillverkare)
(Foto: Tillverkare)

Konkurrenter?

Det är ingen brist på konkurrenter i den här prisklassen: utmanaren som ligger närmast till hands är KEFs eminenta Reference 1. Som jämförelse är den en trevägskonstruktion med separat baselement och koaxialt diskant/mellanregister, vilket ger ett par tekniska fördelar mot Focals mer traditionella, men extremt påkostade, tvåvägssystem. KEF-högtalarna är kända för sin homogena ljudbild och superprecisa ljudförmedling. I den andra änden av skalan hittar vi konkurrenter som Sonus faber Guarneri som spelar med smittsamt engagemang, värme och fyllighet. Jämfört med dessa har Sopra No 1 en lite mer lättsinnig och underhållande ”allroundkaraktär”, med god hjälp av den pigga basåtergivningen, och är definitivt den mest hårtslående av de tre.

Hur är det med golvhögtalare då? Sopra-högtalarna levererar en så bergfast ljudbild och övertygande bas att jag kunde spela mina kolleger på redaktionen ett spratt. Under testet hade jag nämligen ett par mellanstora golvhögtalare som referens (Audiovector SR3 Avantgarde i trimmad Arreté-version) bredvid, och det var många som gick i fällan när jag bad dem gissa vilka vi spelade på. Det stora och mäktiga ljudet med massiv bas kom nämligen inte från golvhögtalarna, utan stativhögtalarna som stod bredvid!

(Foto: Tillverkare)
(Foto: Tillverkare)

Slutsats

Mycket av det som sagts om Focal Sopra No 2 kan sägas om No 1 också. Även om stativarna får klara sig utan renodlade baselement och litervis med andrum så levererar de ljudupplevelser värdiga highend-klassen. Detta är en sagolikt dynamisk och verklighetstrogen högtalare som serverar i stort sett alla musikaliska genrer på silverfat, med knivskarpt fokus och bergfast ljudbild. Skillnaden mellan de två Focal-högtalarna är faktiskt mindre än man skulle kunna tro, när man tittar på deras utseende och fysiska mått. Om Sopra No 2 är väl magstark för plånboken, lyssningsrummet eller husfriden så kan No 1 vara den perfekta kompromissen!

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 19 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Har du den här produkten?
Sätt ditt betyg.

0 / 5. Antal röster: 0

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.
Annons
Annons

Läs också

Hittills har laserprojektorer med 4K-upplösning varit fruktansvärt dyra, men det ändrar LG på.
Laser ger starkt ljus i upp till 150 tum.
Steen har älskat biografteknik ända sedan barndomen. Men det skulle dröja 44 år innan han förverkligade sin dröm. Men då gjorde han det i desto större stil!
Marantz, Denon och Yamaha-receivrar med HDMI 2.1 får svart skärm med den nya Xbox genom HDMI.
Geneva är tillbaka med en gnistrande stereohögtalare i ett stilrent retrokabinett.
Volvos första elbil har allt som behövs för att bli en storsäljare, men det finns två saker man måste tänka på.
Fujifilm X-T200 är en perfekt första kamera för nyfikna fotografer.
Asus ZenBook Flip S UX371 är bland de bästa hybrid-laptops som kan köpas för pengar just nu. Speciellt skärmen är helt fantastisk.
Sony-zoomen kostar en del, men den tekniska prestandan gör priset försvarbart.
Så välutrustad och så riktig. Primare I35 Prisma talar sanning, med kontrollerat ljud och elegant klang. Och den spelar de format och tjänster som krävs.
Unik bärbar dator för kreativa proffs med begränsad budget. Skärmen är smart, men kostar därefter.
Sony har krympt sin bästa allround-kamera, den har både positiva och negativa sidor.
JBL 4349 är inte som andra högtalare. De är mycket, mycket fetare!
Philips har förenat sin färgstarka OLED-TV med en potent ljudlimpa från Bowers & Wilkins. Resultatet är en riktig dröm-TV!
Ledvance har gett sig in i kampen om att leverera smarta lampor till det smarta hemmet. Det är lätt - och inte särskilt dyrt.
Robotdammsugaren är en självgående dator som kan dammsuga, tvätta golvet – och vakta huset.