Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

Test: Audiovector R3 Arreté

När himlen öppnar sig

Danska Audiovector har en förkärlek för ständiga uppgraderingar. Nu kan vi inte tänka oss annat än att deras highend-3-serie har nått sin kulmen.

Av / 2019-10-18 - 13:18
Audiovector R3 Arreté
Geir Gråbein Nordby

Audiovector har haft en lite udda praxis med sina högtalarserier. Nämligen att en högtalarmodell finns i flera utgåvor, precis som när man köper bil. Om du går till en VW-återförsäljare och frågar efter en Golf så får du frågan: Vilken Golf? Samma sak händer hos Porsche om du vill ha en 911. Visste du att det finns tio olika 2019-versioner av 911?!

Till skillnad från när du köper en bil kommer däremot Audiovector dock inte att låsa fast dig vid versionen du har köpt, utan ger dig en möjlighet att uppgradera högtalaren längre fram om budgeten tillåter det. Du kan lägga drygt 30 000 kronor på ett par SR3 i sin billigaste Super-version och sedan uppgradera – gärna i flera steg – tills du hamnar på den dyraste varianten som heter SR3 Avantgarde Arreté. Som för övrigt kostar drygt 80 000 kronor för ett par om du köper det direkt.

Men för två år sedan kom SR3 i en ännu grymmare version: Arreté Raw Surface. Det var en utgåva klädd i betong och med en helt ny diskant och delningsfilter. Den kunde man för övrigt inte uppgradera till, utan var tvungen att köpa direkt. Bara 100 exemplar gjordes, ett av dem har stått i vårt testrum ända tills nu. Raw Surface kostade 115 000 kronor per par, men är nu slutsåld.

Längst fram står Audiovector R3 Arreté i skinande vitt, kabinettet i bakgrunden är av italiensk valnöt. Foto: Audiovector

En helt ny 3:a

Efter Raw Surface har Audiovector gjort R8, en lillebror till flaggskeppet R11. Under utvecklingen av dessa högtalare, som kostar nästan 600 000 kronor för ett par (!) lärde sig Audiovector något nytt. Inte bara konsten att bygga ännu bättre högtalarelement, utan också att om man kopplar rätt komponenter i delningsfiltret till jord så går det att halvera den elektriska förvrängningen.

Det här har de utnyttjat när de gjort en ännu bättre serie än SR3. R3, som den heter, finns i versionerna Signature, Avantgarde och Arreté, där man kan uppgradera från en nivå till en annan. Men det är bara Arreté-versionen som kan jordas.

Priserna hamnar ungefär på samma nivå som föregångarna, fast med Signature som billigaste modell är startpriset nu 50 000 kronor. Arreté-versionen är aningen dyrare än den förra SR3 Avantgarde Arreté, men en väldigt trevlig nyhet är att den ska vara en bättre och billigare högtalare än Raw Surface-versionen av SR3 Arreté. Den kostar nämligen 105 000 kronor, alltså 10 000 mindre än Raw Surface. Coolt!

Ännu bättre än bäst

SR3 Raw Surface tog mig hela vägen till himlen. Det kunde inte bli så mycket bättre. Sedan fick jag höra R3 Arreté. Själva klangkaraktären är väldigt lik Raw Surface. Luftigheten i toppen, det fantastiska mellanregistret som får fram magin när sångare i världsklass levererar. Oavsett om det är Pavarottis legendariska vibrato eller de utomjordiska övertonstrukturerna i Cecilia Bartolis röst, så får högtalarna fram det med största självklarhet. När de står sida vid sida i vårt testrum anar jag kanske ett pyttelitet litet lager med fler övertoner i R3 Arreté, även om jag vill utesluta önsketänkande. Man vill ju att en ny modell ska vara bättre! Ett som är säkert är åtminstone att R3 Arreté, precis som Raw Surface, är mycket bättre än SR3 Avantgarde Arreté, den förra toppmodellen.

Audiovector R3 Arreté i svart. Foto: Audiovector

Stramare bas

Det går att höra större skillnader i basen. Vid första genomlyssningen (det vill säga: efter cirka 50 timmars ”inspelning”) tycker jag att basen är tunnare i R3. Raw Surface har mer tryck och tyngd i basen på platt producerade pop- och rap-låtar. Vilket gör dem till ett litet snäpp mer underhållande att lyssna på, eftersom produktionerna inte är särskilt underhållande från början. Mer förlåtande för dåliga produktioner, helt enkelt. Men så småningom blir det uppenbart att det beror på att Raw Surface är aningen långsammare än R3. Visst är den taktfast, men R3 reagerar ännu snabbare. Lyssna bara på kontrabasen i Patricia Barbers Summertime från A Distortion of Love. Okej, man får kanske inte samma tyngd i botten som med den större SR6 Arreté, men det låter lika bergfast som med SR3 Raw. Och ännu krispigare och tonalt luftigare.

Till jord skall du varda

Dags att ansluta jordkabeln (som Audivector kallar Freedom). Den kopplas från jordningspunkten på varje högtalare till ett jordat vägguttag – observera dock att det bara är jordstiftet som är inkopplat.

Det som händer är riktigt häpnadsväckande. Ljudet blir varken högre eller lägre och själva klangbalansen är identisk. I stället är det holografin som blir annorlunda. Närmare bestämt att ljudbilden får bättre fokus. Instrument som är mixade i mitten dras ännu tydligare in mot mitten i stället för att tryckas ut en aning mot varje sida.

Föregångarens tri-wiring är nedskalad ned till bi-wiring för att ge plats för jordningspunkten. Foto: Audiovector

Cymbaler som panorerar från vänster till höger har en ännu tydligare placering i stereobilden. Extra bra hörs det i monoinspelningar, som Frank Sinatras Only the Lonely från albumet från 1958 med samma namn, remasterad i MQA 2018. I stället för att smetas ut mot sidorna är Frank och pianot placerade mitt i rummet, nästan som om de spelar genom en enda högtalare som står mitt på golvet. På motsvarande sätt målas en inspelning med stor stereobredd upp ännu bredare ut mot sidorna, eftersom fasen är ännu mer stabil. Hunden i början av Roger Waters The Ballad of Bill Hubbard låter verkligen som om den kommer bakifrån och till höger, tack vare QSound och högtalarnas korrekta fasrespons.

Den kompletta, kompakta golvhögtalaren

När budgeten sträcks ut till 100 000 kronor för ett par golvhögtalare så brukar storleken öka i motsvarande grad. Vilket är tufft, fast opraktiskt. Därför är det oerhört välkommet att det finns highend-tillverkare som lägger ner sin själ i ett par kompakta golvhögtalare. Och när det gäller kompakta golvhögtalare för 100 000 så känner vi inte till någon bättre än Audiovector R3 Arreté.

Ljudet är förfinat ytterligare jämfört med den redan fantastiska SR3 Raw Surface. Basen är ännu stramare, instrumenten får ännu mer luft, allting låter helt fantastiskt. Och kopplar du in Freedom-jordkabeln (som kostar 6 000 kronor extra) så får du ett stereoperspektiv som vida överträffar det näst bästa bland golvhögtalarna i den här klassen.

Foto: Audiovector
Karakter
Audiovector R3 Arreté

Ljud & Bild tycker

Så lätt på tå, så blixtsnabb, så luftig! Detta är bland det bästa vi har hört från en kompakt golvhögtalare. Och ännu bättre om du jordar den! Den strama basen sker lite på bekostnad av fyllighet.

3 reaktioner på ”Audiovector R3 Arreté”

    1. Jeg mener det var følgende:
      DAC-er: Hegel HD30 og Merging NADAC
      Forsterkere: Naim Supernait 3, Devialet Expert 220 Pro, Hegel P30/HD30, Hegel H590

  1. Tack för grymma recensioner!

    Tror ni att R3 Arrete kommer funka bra med en NAD M33?

    Med tanke på basportens placering borde de gå att placera relativt nära bakväggen. Vad är era tankar om det?

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Högtalare du bara kan drömma om

Smalare – och mjukare

Sätter fyr på festen

Sony ULT Field 1: Bärbar högtalare med saftig bas

Nostalgi i praktiskt paket

Vi trodde att de var dyrare

Låter lika bra som de ser ut

Trådlös retrohögtalare

Säger inget som stör

Bärbar retro-fullträff

Toppljud till lågpris

Speldosan

Ljud & Bild
Rulla till toppen