TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

TEST: Volvo EX90

Studioljud på hjul

Vem hade kunnat tro att systemet i en Volvo kan förflytta dig från en studio till en konsert med bara en fingertryckning?

Av / 2025-09-13 - 12:03
Volvo EX90

Ljud & Bild tycker

  • Enastående ljudkvalitet med Dolby Atmos, Abbey Road Studios-läge och 25 högtalare i ett system som är skräddarsytt.
  • Du kommer att tillbringa mer tid i bilen än hemma.

Herregud! Det skakar i hela kroppen och jag kan inte se klart. Vad jag än gör så försvinner inte det öronbedövande ljudet av Thåström. En bugg gör nämligen att musiken inte dämpas när jag trycker på mute-knappen, först efter flera försök blir det tyst. Jag är alldeles yr i huvudet.

Men jag får skylla mig själv. Anläggningen i Volvo EX90 är nämligen sinnessjukt bra. Speciellt när man spelar högt. Klarheten, trycket och dynamiken överträffar enkelt den utsökta körkomforten i den stora SUVen. Som när jag körde den hade några små programvarubuggar, som Volvo säger att de fixar fortlöpande.

Men tillbaka till anläggningen. Den är föga förvånande nästan identisk med den som man kan få i en Polestar 3. Som delar plattform med Volvo EX90.

Läs också TEST: Bowers & Wilkins 3D Surround Sound for Polestar 3 Med Dolby Atmos förvandlas Polestar 3 till en konsertsal på hjul.

Volvo har flyttat lite på högtalarna, och lagt till ett par större 10 cm Continuum-element längst fram (de är 8 cm i Polestar 3), i övrigt är resten samma Bowers & Wilkins-system som vi känner igen från Polestar 3. Och det är redan ett fantastiskt ljudsystem.

Det finns en inte obetydlig skillnad som definitivt är värd att nämna. Medan B&W-systemet i Polestar 3 bara levereras som en del av Plus-paketet, kan man byta ut Bose-anläggningen mot B&W-systemet för halva priset i en Volvo EX90.

Annons
DSF1273
(Foto: Lasse Svendsen)

Precis som i en Polestar 3 har ljudsystemet i EX90 hela 1 610 watt effekt fördelat på 25 högtalare, inklusive fyra högtalare i nackstöden fram, 3D-högtalare i taket och högtalare vid bakersta sätesraden, samt en 25 cm subwoofer längst ned.

Anläggningen, som heter Bowers & Wilkins High Fidelity audio system i Volvos konfigurator, kostar inte mer än en 65-tums TV och en bra soundbar, eller ett par bra stereohögtalare från B&W och en Hegel-förstärkare. Men du milde tid, ljudet överträffar det mesta vi har hört i en bil.

Kort om Volvo EX90:

  • Twin Performance med 517 hästkrafter upp till 580 km räckvidd
  • Kan levereras med Lidar-radar
  • Luftfjädring, panoramatak, massagestolar fram
  • Acceleration 0–100 km/h Twin Performance: 4,9 sekunder
  • Sex eller sju säten
  • 503 cm lång
  • Maximal laddeffekt: 250 kW. 10–80 % på ca 30 min, 10–100 % på cirka 55 min.
  • Bagageutrymme: 655 liter bakom andra sätesraden, 310 liter bakom tredje sätesraden, ”frunk” 34 liter
Volvo AbbeyRoad.0001
(Foto: James Robinson)

Abbey Road Mode

Då räknar vi med både Naim till Bentley och Burmester till Porsche. Men B&W-systemet i EX90 (och Polestar 3) har ett litet äss i rockärmen: Abbey Road Studios-läget.

Det finns en särskild inställning i ljudmenyn på skärmen som ger dig fingertoppsåtkomst till mixerbordet på Abbey Road Studios. Inspelningsstudion är mest känd för att vara arbetsplatsen för The Beatles och producenten George Martin (och som man kan se insidan av i dokumentären Get Back på Apple TV+ och Disney+).

Tanken bakom Abbey Road Studios-läget är att man själva ska kunna återskapa ljudet från när Beatles spelade in Get Back, eller Pink Floyd gjorde Dark Side of the Moon.

Volvo AbbeyRoad.0054 1
Det här mixerbordet har återskapats i Volvo EX90. Foto: James Robinson

Ljudteknikerna på Abbey Road Studios har varit involverade i utvecklingen och har skapat fyra förprogrammerade ljudinställningar som finns i ljudmenyn på skärmen. Det finns också ett Producer Mode som visar en bild av mixerbordet i Studio 2 på Abbey Road.

Med fingret på skärmen kan man själv förvandla ljudet, sömlöst lägga till mer klangfärger och djup och skapa en känsla av en konsertsal, eller dra ljudbilden närmare. Precis som om man var med mitt i inspelningen i studion.

Även om B&W-systemet nästan är helt identiskt med i Polestar 3 så är det skräddarsytt för EX90. Men man känner igen Nautilus-diskanten och det silverblanka Continuum-mellanregistret bakom stålgallren i dörrarna.

DSF1269 1
(Foto: Lasse Svendsen)

Balansen kan man ställa in själv med en equalizer och systemet stöder Dolby Atmos-surroundljud från både Apple Music och Tidal. Och precis som i Polestar 3 används Dirac Unison för att optimera ljudbilden.

Så bra att du inte vill lämna bilen

Innan jag körde en EX90 med B&W-anläggningen och Abbey Road-läge körde jag en EX90 med Premium Bose, vilket är standardsystemet i bilen. Det är inte alls dåligt. Bose har noggrant placerat 14 högtalarelement i kupén och Bose-teknik som Centerpoint 360 surround, SurroundStage, AudioPilot och BassSync. Man har med andra ord flera alternativ för att justera ljudbilden efter sin egen smak.

DSF1227 1
Samma bil, fast med ett Bose-system. Foto: Lasse Svendsen

Med Tidal-appen från Google Store installerad på skärmen spelar Bose-systemet både högt och rent. Det finns mer än tillräckligt med bas, och även de som älskar att spela högt blir nog förtjusta i Bose-systemet i EX90.

Men det når inte B&W ens upp till knäna när det gäller dynamik och klarhet. Utan att röra en enda ljudinställning är ljudbilden enorm och basen svänger något våldsamt i Santanas och Steve Winwoods version av A Whiter Shade of Pale. Det är ett spår som kan sänka vilket system som helst när det försöker exaltera lyssnaren. Men här är ljudbilden pulserande energisk och det är inte en enda ton som skär i öronen när man spelar högt.

Efter lite försiktig justering av ljudbalansen med systemets 9-bands EQ höjde jag djupbasen en smula och drog samtidigt det övre mellanregistret lite längre fram i ljudbilden.

IMG 2354 1
(Foto: Lasse Svendsen)

 

Det gav Steve Wilsons remix av A-HA:s Take On Me i Dolby Atmos mer närvaro och Morten Harkets sångröst och Magne Furuholmens synt kom fram bättre.

_DSF1282 DSF1262 DSF1231
<
>
Bowers & Wilkins. (Foto: Lasse Svendsen)

Jag var naturligtvis tvungen att spela både Beatles och Pink Floyd i Abbey Road Studios-läget, och det var en speciell upplevelse. Med fingret på skärmen kunde jag dra upp klangen så att den kanske liknade den improviserade konserten Beatles hade på taket till Apple Corps-byggnaden på Savile Row 3 1969, vilket var deras sista liveframträdande.

IMG 2357 1
Producer Mode. (Foto: Lasse Svendsen)

Omvänt kunde jag spela samma spår i studioläge och få känslan av att vara med på Abbey Road Studios under tiden som musiken spelades in. Lite märkligt och konstigt på samma gång, men väldigt coolt.

Pink Floyds Dark Side of the Moon fungerade bäst när jag lade på mer klang, alltså rörde fingret uppåt på skärmen i producentläge, och lite åt höger mot en modern klangbild. Då fick jag ett ljud i bilen som lät som om alla högtalare var placerade en bra bit bort, i en enorm ljudbild med extremt levande dynamik.

Ganska fantastiskt, faktiskt.

DSF1279
Det här är ett bra ställe att njuta av musik. Foto: Lasse Svendsen

Slutsats

En anläggning med 25 högtalare och Abbey Road Studio Mode i en bil kan verka som slöseri med pengar. Men Volvo EX90 är den perfekta arenan för en studio- eller konsertupplevelse. Man sitter i kanske de bekvämaste sätena i branschen, i en stor kupé, och färdas nästan ljudlöst fram över asfalten. Med luftfjädring som dämpar de värsta ojämnheterna i vägen. Det är den perfekta miljön för en anläggning från Bowers & Wilkins, som är värd varenda krona för alla musikälskare som funderar på en Volvo EX90 som sin nästa bil.

Karakter
Volvo EX90
Premium
Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

Erbjudande

Erbjudande - 1 månad 10:-

Prova LB+ i en månad för 10:-

LB+ Total 12 månader

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

LB+ Total år!

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader

10:- / första månaden
164:- / mån
154:- / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till fler 7 800 produkttester!
  • Nyhetsbrev varje vecka med de senaste nyheterna
  • Bra rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Tidningen i digitalt format – nytt nummer varje månad
  • L&B TechCast – en podd från L&B
  • Inaktiverade annonser
  • L&B+ Video – häng med L&B-redaktionen bakom kulisserna på de stora teknikmässorna och mycket mer!

Kristallklar musikförmedlare

Liten radio med stort ljud

Förbluffande dynamisk och raffinerad

Silkeslent och förföriskt ljud

Nästan bättre än toppmodellen

Gör ingenting med ljudet

Dunderdebut

Mer effekt, fler kanaler – men är den 50 procent bättre?

Raffinerad kraft i halvformat

Klassens nya referens

Ett ljudsystem för de mest kräsna

Utsökt streamingförstärkare från McIntosh