: Technics R1

Sagolik musikmagi

Men Technics ska ha halva kungariket i betalt.
Ljud & Bild tycker
Technics bevisar att de fortfarande är en kraft att räkna med i highend-divisionen. Dynamiken är extrem, upplösningen likaså och det trycker till tufft i basen. Nästan alla upplösningar stöds och det finns massor av anslutningar.
Anläggningen låter ytterst analytiskt, vilket innebär att musiken absolut bör vara av den välproducerade sorten. Högtalarna är stora och behöver gott om plats runt sig. Nätverksspelaren har inga inbyggda strömningstjänster. Priset är skyhögt!
Specifikationer

Technics SU-R1

  • Nätverksspelare
  • AirPlay och DLNA
  • Digitalt in: 3 koaxial, 1 optisk, 1 AES/EBU
  • USB-DAC (upp till 32 bit/384 kHz + DSD)
  • Vikt: 17 kg
  • Pris: 90 000 kr
  • technics.com/global

Technics SE-R1

  • Digital effektförstärkare
  • 2 x 150 watt i 8 ohm
  • 2 x 300 watt i 4 ohm
  • Vikt: 54 kg
  • Pris: 150 000 kr
  • technics.com/global

Technics SB-R1

  • 3,5-vägs basreflexhögtalare
  • Frekvensomfång: 28–90 000 Hz (–10 dB)
  • Känslighet/impedans: 88 dB/4 ohm
  • Mått: 126 x 40,8 x 52,5 cm
  • Vikt: 72 kg
  • Pris: 200 000 kr
  • technics.com/global
Annons
Annons
forfatter

I det stora överflödet av mer eller mindre intressanta ljudprodukter kan det vara långt mellan gångerna man får vara med om något som öppnar alla sinnen och skickar musiken ända in i hjärtat. Något som gör att man sugs in i en spirituell seans som bara rymmer en själv och musiken. För att lyckas med det måste musiken återges så rent, detaljerat och trovärdigt att det bara är en bråkdel av tillverkarna som lyckas med konststycket.

Ju komplexare musiken är desto större är kraven på dynamik och kontroll. Och ju högre ljudnivå man vill höra – nej, känna – musiken på desto kraftigare måste förstärkaren vara och desto mer belastningstoleranta måste högtalarna vara. Och eftersom detta inte ska ske på bekostnad av lågmälda toner så måste anläggningen vara ytterst välkonstruerad. Kraven på kvalitet och kvantitet i alla led ökar ännu mer om basen dessutom ska vara av det djupare slaget.

Monstruöst
Inne i testrummet står två bjässehögtalare på mer än 70 kilo vardera och tronar på var sin sida om elektroniken. Som för övrigt består av en häftig nätverksspelare och en ännu häftigare effektförstärkare som väger 54 blytunga kilo. Ett par jättelika visare står och vinkar i takt med musiken. Ingen tvekan om att vi har att göra med äkta japanskt hantverk, i sann retrostil.

Och det faktum att det står Technics på fronten av alla delarna gör det inte mindre speciellt. Senast den loggan prydde en produkt var 2010, den gången på märkets mest populära produkt genom tiderna, DJ-skivspelaren SL-1200 (i sin sjätte version sedan lanseringen 1972).

Känd för banbrytande produkter
Men de som har hängt med tillräckligt länge vet att Technics fanns långt före DJ:erna och har ett långvarigt förflutet som hifi-fullblodsmärke. Technics föddes 1965 som ett dotterbolag till Panasonic. Märket hade sina egna ingenjörer, utvecklingslaboratorier och en egen fabrik för att bygga det yppersta inom highend.

Annons

Allt började med högtalaren Technics 1. En tvåvägs stativmodell med sluten konstruktion. Och som trots ringa mått hade en basåtergivning som motsvarade många av dåtidens golvhögtalare.

OPPSLAG2_Technics_R1_anlegg(2)

Första förstärkaren i sitt slag
Sedan snurrade det på. SE-1000, som kom 1972, var världens första effektförstärkare med nätdel med hög kapacitet som hade samma spänning oavsett ljudnivå. Förstärkarens VU-mätare visade peak-nivåer i realtid, vilket så småningom blev en standardfunktion under lång tid.

1992 lanserade Technics SE-A7000, den första förstärkaren med dubbel klass A-drift, som använde MOSFET-transistorer till förstärkarelementen i spänningskontrollen vilket gav en mycket exakt kontroll över signalen, med mycket högt frekvensregister. Även här satt naturligtvis VU-mätare. Att nya SE-R1 som står i testrummet också har stora VU-mätare är en självklar honnör till företagets historia.

Högtalarna
Högtalarna SB-R1 har förutom fyra baselement ett koaxialt mellanregister/diskant-element. Det speciella med detta, förutom att diskanten sitter i mitten av mellanregistermembranet, är att det är helt platt. Detta är inte heller något nytt för Technics, som redan 1975 släppte marknadens första ”flat panel”-högtalare i form av SB-AFP1000 och efter detta introducerade flera olika modeller med platta basmembran.

Annons

Strömning är nytt
Vad som däremot inte är välbekant territorium för Technics är strömning av musik. SU-R1 är den första i sitt slag som bär märkesnamnet. Detta betyder dock inte att avspelning av högupplösta ljudformat är helt outforskat område, eftersom Technics och Panasonics ingenjörer tidigare har trollat fram några av marknadens bästa DVD-Audio-spelare. Och även om Technics har legat i dvala de senaste åren så har de med hjälp av Panasonics-märkesnamnet skaffat sig nödvändig kunskap om strömning.

Technics_SB-R1_koaksialelement
Diskantelementet sitter i mitten av mellanregistret så att de båda spelar längs exakt samma axel. Technics har också jobbat mycket för att få till en faskorrekt övergång mellan dem.

Välgjort
Ingen av de tre produkterna i testrummet uppvisar några som helst tecken på svagheter. Mediespelaren osar av kvalitet i ett 17-kilos aluminiumkabinett av högsta byggkvalitet. Den har både balanserade och obalanserade analoga utgångar men ska i det här fallet kopplas digitalt till effektförstärkaren med två nätverkskablar – en till vänster och en till höger kanal. På så sätt bevaras signalen i den digitala domänen hela vägen fram till högtalarutgången för att hålla sig så ren som möjligt. Undertecknad höll för övrigt på att ådra sig ett diskbråck när den 54 kilo tunga förstärkaren packades upp och lyftes på plats på testbänken.

För att vara så stora har högtalarna ovanligt styva kabinett, de är nästan helt befriade från resonanser och efterlämnar snarare blåmärken på knogarna när man knackar på dem.

Utöver koaxialelementet som ger ifrån sig mellanregister och diskant sitter det fyra baselement på baffeln, av vilka två är placerade ovanför och under koaxialelementet för att ge en så symmetrisk spridning av ljudet som möjligt.

Annons

Fantastisk öppenhet
Det är sällan man testar så kostsamma produkter ihop, och inte var för sig, men detta ska alltså betraktas som ett system. Elektroniken måste åtminstone göra det eftersom nätverksspelaren och förstärkaren fungerar bäst i symbios. Det är bara då man kan leda signalen digitalt från början till slut, med högsta möjliga upplösning. Volymkontrollen sitter då i nätverksspelaren, men all signalbehandling och ljudjustering sker i effektförstärkaren.

Ljudbilden är gigantiskt stor, med en fantastisk öppenhet i övertonregistret. Lyssna bara på Rebecca Pidgeons tolkning av ”Spanish Harlem” och den luftiga, prydliga och superupplösta ljudbilden. Kontrabasen låter som om den står i rummet, klangen från Rebeccas röst är mjuk och söt samtidigt som tangenterna på pianot dansar oansträngt längre upp.

Technics_SB-R1_skrå
SB-R1 är en golvhögtalare modell större.

Det finns en vansinnig dynamik och kontrast här. Nick Mulveys röst i ”Cucurucu” svävar i rummet och klangen från inspelningsrummet sträcker sig långt utanför högtalarnas fysiska placering. Och gitarren är så levande att man sällan upplever något liknande.

Det finns i princip ingen egenklang här, anläggningen återger ljudet på ett särdeles stramt, upplöst och neutralt mått. Det sätter välproducerad musik i högsätet, där producenterna inte har gått bananas med kompressorerna och tillfört en olycklig biprodukt i form av förvrängning. För så befriad som den här anläggningen är från färgningar, återger den allt lika tydligt – även skavanker från musikproduktionen. Och det är ju så vi vill ha det!

Annons

Det tuffar till sig
När man känt på effektförstärkaren så tror man att den måste lämna minst en kilowatt per kanal. Det gör den inte, utan är begränsad till 150 watt i 8 ohm och 300 i 4. Men anläggningen sparkar ifrån sig rejält ändå. Jag satte på ”Bullet in the Head” med Rage Against the Machine och började flina från öra till öra. Det trycker till! Det bör dock påpekas att man hör när det tuffar till sig.

Det är bara att koppla över till Hegel P30 och H30, som lämnar 300 watt per kanal i 8 ohm, för att få ut ännu mer kräm ur högtalarna. Basen blir tyngre och saftigare och det går att spela ännu högre. Men även om H30 är en upplöst förstärkare så är det något speciellt med Technics supersnabba och luftiga återgivning av övertonerna. Ur den synvinkeln låter Hegel mörkare. Digitalomvandlingen är det då plötsligt nätverksspelaren SU-R1 som står för, och den analoga signalvägen blir längre. Om det är detta som gör att man tappar lite upplösning vågar jag inte säga, men det är åtminstone helt säkert att spelaren trivs bäst med Technics egen förstärkare SE-R1.

Technics_SE-R1_forfra
SE-R1 är en maffig förstärkare, med ett utseende som både är modernt och retro.

Användning
Det är klart att det är en lite udda lösning att koppla nätverksspelaren rätt i effektförstärkaren med digitala kablar. Men det fungerar synnerligen väl. Nätverksspelaren är också en udda krabat. Man måste göra en del ljudmässiga val, till exempel att aktivera ”Re-master”-funktionen som ger ett fylligare och varmare ljud, eller ”Direct”-läget för att skicka signalerna rakt igenom. Jag valde det senare. Man kan också begränsa samplingsfrekvensen, men den funktionen lät jag bli.

Själva gränssnittet är helt OK. Man kan bläddra i biblioteket på en dator som är ansluten till samma nätverk genom att ladda ner Technics Music App till mobilen. Den gör vad den ska och man kan sortera efter mapp, artist eller album samt hitta spellistor. Välj en låt att spela med en gång, som nästa eller i slutet av spellistan.

Annons

Är du däremot van vid att använda musiktjänster som Wimp, Spotify och Deezer så har Technics-appen sina brister. Det går dock fint att använda AirPlay, som också finns inbyggt. Då måste du använda exempelvis en iPhone, iPad eller iTunes på PC eller Mac. Då hämtar SU-R1 musiken direkt, utan någon signalbehandling, som en ren bit-perfect-överföring av ljudet. Högupplöst musik går dock inte att överföra via AirPlay.

Vill du koppla in en PC eller Mac för perfekt avspelning av högupplöst musik (går du via nätverket kan det bli lite lagg någon gång emellanåt) så använd USB-kabel. Mac-ägare kan använda optisk digitalkabel också, men av en eller annan anledning är då 96 kHz maximal samplingsfrekvens.

Technics_SU-R1_forfra
Nätverksspelaren SU-R1 är riktigt häftig, med massor av aluminium.

Slutsats
Om man var tveksam till om Technics har vad som behövs för att sätta sig själva på highend-kartan igen så har allt tvivel försvunnit efter att ha lyssnat på R1-systemet. Detta är tvättäkta highend inifrån och ut. Härligt särpräglat och ovanligt välljudande.

Ljudet är osedvanligt upplöst och gigantiskt stort, på samma gång som det är full kontroll på minsta lilla taktskifte. Dynamiken är oklanderlig, allt låter obarmhärtigt korrekt.

Annons

På gott och ont. Allt låter nämligen inte lika vackert. Då tänker vi speciellt på musik av den överkomprimerade sorten, som lätt kan låta ganska så hårt. Men när det gäller att flytta in konsertsalen i vardagsrummet är det få som gör det bättre.

Konkurrenter
För de här pengarna finns det väldigt mycket bra. Ovan nämnda Hegel P30/H30 ger Technics-förstärkaren en svår match, men det är svårt att prata om elektroniken eftersom den är så sammansmält hos Technics. Men ändå, hade man hoppat över det brutala priset på 90 000 kronor för musikspelaren och i stället köpt en Bladelius Mimer, som till skillnad från SU-R1 har inbyggt Spotify och Wimp också, så skulle det ha blivit 60 000 kronor över att lägga på förstärkaren. Ur den synvinkeln är Technics prislapp styv, hur man än vrider och vänder på saken.Högtalarna SB-R1 är enklare att prata om. Avsaknaden av egenklang gör att de påminner lite om upplevelsen jag hade med TAD Reference One. Men TAD-högtalarna lät ännu större, med en massivare bas och en ännu mer gigantisk ljudbild. Inte så konstigt, priset är ungefär 780 000 kronor för ett par! Då ligger det närmare till hands att jämföra med TAD Evolution One som kostar mindre än hälften – fast fortfarande betydligt mer än Technics-högtalarna. Och då är jag bannemej inte säker på vem som är bäst. I det sammanhanget känns inte Technics SB-R1 för dyra.

Technics-högtalarna låter dock inte lika bra med allt, eftersom dåliga inspelningar avslöjas skoningslöst. Då är det enklare att gilla Nordic Tone Model 1, som jag testade i marsnumret. De kostar ”bara” 10 000 kronor mer och spelar med en rundare och mer avslappnad ljudbild. Det är ändå svårt att säga vilken som är bäst, eftersom det blir som att jämföra en Rolls-Royce med en Ferrari.

Har du den här produkten?
Sätt ditt betyg.

0 / 5. Antal röster: 0

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.
Annons
Annons

Läs också

Mola Mola Kula är en helt unik förstärkare. Vi har nog aldrig hört ett sådant överflöd av detaljer!
Pro-Ject har uppgraderat retrospelaren The Classic och gjort ett av de bästa köpen i klassen.
Ett bättre phonosteg kan vara vad som behövs för att få fram även de minsta nyanserna ur vinylspåren.
Varför Hegel inte har gjort det här förut är en gåta. Deras första phonosteg är lyckat på alla områden.
För somliga kommer Yamaha-förstärkaren att sakna något väsentligt, men då menar vi inte i ljudkvaliteten.
Mola Mola Kula är en helt unik förstärkare. Vi har nog aldrig hört ett sådant överflöd av detaljer!
Årets Samsung Galaxy S21-serie finns i tre olika versioner: S21, S21+ och S21 Ultra. Här kan du läsa om vilken modell som passar dig bäst.
Bang & Olufsen har hämtat inspiration från 1970-talet och skapat en förtroendeingivande musikmaskin som man kan ta med sig.
Med Samsungs nya projektorer kan du få en enorm bild direkt på väggen hemma i vardagsrummet.
Här är den moderna surroundförstärkaren för dig som vill ha riktigt bra ljud i hemmabion men som vill vara förnuftig med plånboken.
Med absolut alla funktioner man behöver ger Marantz NR1711 stora hemmabioupplevelser i ett slimmat och snyggt format.
Philips ultrabreda skärm placerar dig mitt i handlingen, oavsett om du ägnar dig åt spel, film eller kalkylblad.
Elbilen Volvo XC40 är en sagolik bil, framför allt i den här versionen.
JBL Bar 5.0 är en enkel och pigg soundbar som inte behöver någon subwoofer för att spela tillräckligt med bas.
DJI Mavic Air 2 är en flygande kamera som ger dig ett helt nytt perspektiv.
Jobba hemifrån eller bara vara hemma? Den här skärmen funkar till allt!