Efter uppseendeväckand bra resultat i vårt test av Bowers & Wilkins-anläggningen som kan levereras till Polestar 3 är det dags för stereon i den mindre Polestar 4.
Här går det inte att få B&W-systemet med Dolby Atmos, men däremot ett kraftfullt Harman Kardon-system med upp till 16 högtalare och 1 400 watt effekt.
Det låter som ett bra alternativ i den sportiga Polestar 4-modellen, som skiljer sig från sina konkurrenter på marknaden på flera sätt, bland annat genom att helt sakna bakruta. I stället har den en kamera på taket, som visar ett betydligt bredare synfält på en 8,9-tums spegelformad skärm i vindrutan.
Men här ska det förstås handla om något helt annat än avsaknaden av bakruta, eftersom Polestar 4 kan levereras med ett system som väckte vår nyfikenhet under provkörningen i Madrid 2024.
Den sportiga Polestar-modellen med upp till 544 hästkrafter saknar varken körglädje, plats eller egenheter. Precis som Polestar 2 kan den levereras med Harman Kardon-ljud, men som vi så ofta sett och hört förut: Att det finns ett välkänt varumärke på grillen på dörrsidorna betyder inte alltid att ljudet är fantastiskt.
Det är det inte här heller. Åtminstone inte om man jämför med B&W-anläggningen som kan beställas till Polestar 3 och Volvo EX90. Men Harman Kardon i Polestar 4 är betydligt bättre än Harman Kardon i Polestar 2, eller i BMW iX1 för den delen.
Plus
Om man köper en Polestar 4 får man möjligheten att uppgradera från 8 till upp till 16 högtalare med Harman Kardon Premium Sound, som vi testar här. Men bara om man väljer Plus-paketet.
Som innehåller ett par pixel-LED-strålkastare fram, tre klimatzoner, en kontrollskärm för passagerarna i baksätet samt stöd för upp till 22 kW hemladdning. Plus-paketet inkluderar också en fjärrstyrd baklucka med fotsensor, automatiskt avbländande backspeglar, uppvärmd ratt, elektriskt justerbara ryggstöd i baksätet med sätesvärme, en head-up-display som visar viktig trafikinformation i vindrutan framför föraren och en del kosmetiska uppgraderingar.
Med andra ord är det inte bara Harman Kardon-systemet som ingår i priset på det omfattande Plus-paketet.

Fakta om Polestar 4:
- Long Range Single Motor med 342 hk och 610 km räckvidd
- Long Range Dual Motor med 544 hk och 580 km räckvidd
- V2L (Vehicle-to-load) tvåvägsladdning
- 200 kW laddningseffekt, DC 10–80 procent på 31 min
- 526 liter bagageutrymme, plus 15 liters ”frunk”
- 4,9 meter lång
- 2 000 kg dragvikt med Long Range Dual Motor
- 0–100 km/h på 7,1 s (3,8 s med Long Range Dual Motor)

Harman Kardon Premium Sound

Om man väljer Harman Kardon-systemet får man 1230 watts effekt fördelad på 14 högtalare, och om man väljer säten med nappaläder får man dessutom högtalare i nackstöden fram. Sammanlagt 16 högtalare och 1400 watt effekt.
Vad man inte får är Dolby Atmos med högtalare i taket som ger surround i bilen. Det innebär att man inte kan utnyttja musik med Dolby Atmos-surround från Apple Music- eller Tidal-appen. Som man kan installera i Android OS på skärmen, logga in i med sitt konto och sedan streama musiken direkt från på skärmen.
Systemet har dock ändå ett surroundläge. Det använder inte högtalare i taket för att få en riktig effekt, men behandlar ljudet så att ljudbilden verkar större.
Det fungerar riktigt fint, särskilt om man inte har alltför höga krav på hur surround faktiskt ska låta. Men Dolby Atmos är det inte.

Om man blir besviken över eller förtjust i ljudet från Harman Kardon-anläggningen beror förmodligen på hur kräsna öronen är. Om man lyssnar mest på radio, bara ibland streamar musik från mobilen via CarPlay eller Google Auto, kan man definitivt tycka att Harman Kardon-systemet är mer än tillräckligt bra.

Streamar man däremot musik från telefonen för det mesta, och framför allt om man har Apple Music eller Tidal installerat, kommer man att märka att anläggningen kommer till korta emellanåt.
Men ingen panik, det finns en lösning på det aningen slappa och ofokuserade ljudet.

Bättre ljud efter lite justeringar
Om man verkligen vill utnyttja potentialen i Harman Kardon-anläggningen så är det första man gör att gå in i ljudinställningarna på skärmen. Sedan sätter man på ett stycke musik som man kan utan och innan och låter det spela i ett par minuter.
Sedan trycker man på ljudsymbolen och stänger av surroundljudet. Och spelar samma stycke en gång till. Då märker man att basen är lite tightare, ljudet blir bättre fokuserat och ljudbilden kommer närmare inpå. Detta är det närmaste man kommer rent studioljud i Polestar 4.

Trycker man sedan på equalizern och provar inställningarna dynamisk, mjuk och tal med samma musikstycke så hör man direkt hur ljudet förändras. De flesta föredrar nog att equalizern står på dynamisk, men även om man bara har sex band att fintrimma ljudet med så rekommenderar jag att använda det anpassade läget.
Nästa gång man spelar samma musikstycke höjer man diskanten en smula, men inte så mycket att ljudet blir skarpt. Sedan går man från höger till vänster och justerar nästa frekvensband tills man märker att sången lyfts lite. Sedan fortsätter man och provar sig fram på de andra frekvenserna.
Om man tycker att det är för lite bas i musiken man gillar bäst så går man hela vägen åt vänster och justerar upp 60 Hz tills det står +3 på skalan.
Efteråt släcker man skärmen och kör vidare utan att tänka så mycket mer på det. Efter ett par timmar bakom ratten skapar man sig en bild av hur man upplever ljudet och vad man kanske vill ändra på.
Min personliga erfarenhet av Harman Kardon-systemet är att känslig musik som Keith Jarretts Kölnkonsert låter bäst med lite EQ, medan allt från Noah Cyrus och Fleet Foxes Don’t Put It All On Me till Kvelertaks Bråtebrann behöver lite mer EQ för att komma till sin rätt.

Slutsats
Huruvida du ska välja Harman Kardon-systemet beror till stor del på hur mycket värde du tycker att Plus-paketet till Polestar 4 har. Ljudanläggningen kan inte väljas separat, men jag tror att de flesta kommer att se värdet av Plus-paketet i en bil som denna. De fantastiska pixel-LED-strålkastarna, den uppvärmda ratten och de uppvärmda baksätena – för att inte tala om head-up-displayen – ökar inte bara värdet på bilen. Det förbättrar också komforten och säkerheten. Ljudkvaliteten är inte i klass med Bowers & Wilkins i en Polestar 3, men med lite finjustering och anpassning går det att få Harman Kardon-anläggningen att låta mycket bättre. Då kan man ha det riktigt trevligt med favoritmusiken, på både korta och långa bilturer i körglada Polestar 4.

Läs hela artikeln med LB+
Erbjudande - 1 månad 10:-
Prova LB+ i en månad för 10:-
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
LB+ Total 6 månader!
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader
- Tillgång till fler 7 800 produkttester!
- Nyhetsbrev varje vecka med de senaste nyheterna
- Bra rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Tidningen i digitalt format – nytt nummer varje månad
- L&B TechCast – en podd från L&B
- Inaktiverade annonser
- L&B+ Video – häng med L&B-redaktionen bakom kulisserna på de stora teknikmässorna och mycket mer!