Ayre QX-5 Twenty

Superb digitalcentral

Dyra digitalomvandlare kan verka som slöseri med pengar, men jag är inte lika säker längre.
Juli 2017Ayre QX-5 Twenty
Ljud & Bild tycker
Kristallklart och organiskt ljud av referensklass, mängder av digitalingångar, briljant hörlursuttag och förförstärkarutgång.
Kostar en del och stöder inte alla högupplösta ljudformat i dagsläget.
Specifikationer

Ayre QX-5 Twenty
Digitalomvandlare
32 bit/384 kHz USB-port
DSD64, DSD128
24 bit/192 kHz, 2 x AES/EBU, 3 x optisk, 3 x koaxial, ethernet
Hörlursuttag, balanserade och obalanserade utgångar

forfatter

De flesta människor tänker på digital signalbehandling som en ström av 1 och 0, och det har de helt rätt i. Därför skulle man kunna tro att det enda som kan göra digitalt ljud bättre är en ännu mer påkostad analogdel i enheter som CD-spelare – och digitalomvandlare. Alltså den delen av enheten som skickar vidare den analoga signalen till en förstärkare.

Men det mänskliga örat är ett känsligt instrument. Det uppfattar, kanske med hjälp av det undermedvetna, små nyanser, skillnader i timing eller tonhöjd och små förändringar i förvrängning. Som det också finns en del av den digitala domänen. I en CD-spelare, eller som här, en DAC.

Hos Ayre har de arbetat med den här problemställningen länge och deras CD-spelare har en del egenutvecklad teknik för att göra den digitala signalbehandling så felfri som möjligt. QX-5 Twenty gör samma sak. Det är deras första digitalomvandlare av full storlek och är tänkt att matcha Ayres highend-förstärkare som saknar inbyggd DAC.

QX-5 använder sig av en avancerad ESS-DAC (ES9038PRO) och massor av Ayre-teknik för att skapa en så ren en signal som behövs för att örat inte ska uppfatta några negativa variabler. Utgångssteget, som fungerar som en förförstärkare med volymkontroll, är det enda analoga i konstruktionen.

På baksidan finns balanserade och obalanserade digitala ingångar – sammanlagt tio stycken, bland annat USB med stöd för 32 bit/384 kHz-signalbehandling, men även Ethernet så att du kan lyssna på musik från en server i nätverket. Om du till exempel spelar din musik med Roon på en Mac eller PC kan du styra den med en app och behöver i stort sett inte styra DACen alls.

QX-5 Twenty har för övrigt en optisk utgång, vilket ger DACen styrning av klockfrekvensen när man har andra digitala enheter i systemet.

Hur den låter? Helt fantastiskt. Eller rättare sagt: den har knappt någon hörbar signatur. Med musik via 110-ohmsingången eller USB tycker jag att den skalar bort allt överflödigt och presenterar musikens klangnyanser på det mest balanserade och sammanhängande sätt du kan tänka dig. Jag kan inte komma på någon annan DAC, som inte är skandalöst mycket dyrare, som presenterar musiken lika öppet, ärlig och naket som den här.

Det finns ingen hörbar färgning, inga tidsfel eller plötsliga förändringar i tonhöjd – och det digitala bruset, om det ens finns, är så väl kontrollerat att det inte går att höra.

Bättre blir det knappast i denna klass.

Referens-DAC

Det är ingen tvekan om att Ayres svindyra DAC kan lyfta ljudet i praktiskt taget alla system. Den kan också användas som förförstärkare, om man bara har digitala ljudkällor, och då kan man förbereda sig på att tappa hakan. För den öppnar upp och befriar musiken på ett sätt som vi sällan hör med någon DAC. Där andra låter kliniska och korrekta drämmer Ayre QX-5 Twenty till med musik. På riktigt.

picture1 picture2
<
>
Alla ingångar man behöver i en DAC, inklusive ethernet för nätverk.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.