JVC DLA-NZ500 är med knapp marginal marknadens billigaste hemmabioprojektor med äkta 4K i native-upplösning. Den är också mer kompakt än sina konkurrenter. JVC har designat om allting – optisk enhet, lins och kretskort – för att skapa världens minsta äkta 4K-projektor.
Blå laser
Projektorn har JVC:s egen BLU-Escent-laser som ljuskälla, med 2 000 lumen ljusstyrka. Grundkontrasten är imponerande 40 000:1 och med dynamisk laserdimning får den nästan oändlig kontrast i helt mörka scener.
Kompakt kraftpaket, men inget 120 Hz
JVC har lyckats klämma in mycket teknik i ett litet skal. Den motorstyrda linsen ger ±70 % vertikal och ±28 % horisontell förskjutning. Det betyder stor flexibilitet i placeringen. Luftintaget sitter på framsidan så att varmluften släpps ut på baksidan. Detta ska minska påverkan på filmduken och förenkla installationen.
Sony-rivalen har 4K/120 Hz för gaming på båda HDMI-ingångarna men det har JVC inte prioriterat. Ingen dealbreaker för de flesta, men värt att notera.
Sagolik tone mapping
Projektorn har testats på AV Shop sida vid sida med Sony Bravia Projector 7, och Gorm Sørensen har hjälpt till med kalibreringsutrustningen.
JVC har full kontroll över HDR-visningen. Den inbyggda tekniken analyserar innehållet dynamiskt och justerar tonmappningen per scen eller per bildruta. Nya Deep Black Tone Control får de mörka skuggnivåerna att sjunka ännu djupare.
Detta blir tydligt på Oppenheimer. De svartvita scenerna får en extraordinär detaljrikedom. Varje liten detalj framhävs med en auktoritet som är sällsynt från en projektor.
Djup i mörkret
I mörka scener överträffar JVC till och med den något dyrare Sony Bravia Projector 7. I en scen där eldslågor täcker hela skärmen ger JVC-projektorn en röd nyans från lågorna med svart runtomkring. Sony-bilden verkar blekare, med mindre synligt rödstick i skuggorna. Spelet i lågorna kommer fram sämre.
Allt handlar om kontrast. Sony har en mycket mörk svärta men JVC-projektorn gräver ännu djupare. Metallföremål glänser mer realistiskt. Bilden får en tredimensionalitet som Sony-projektorn inte riktigt kan matcha.
I ljusa scener är bilderna förvånansvärt lika, men även här finns det lite mer tryck från JVC.
Motorstyrd magi
Den motorstyrda linsen är värd sin vikt i guld. Du kan sträcka ut bilden för att täcka en bredskärm helt och hållet. Eller zooma in så att en 16:9-bild prickar innanför de övre och nedre kanterna. Eller släcka ströljus som hamnar utanför skärmen. Allt med fjärrkontrollen. Om du har en 16:9-skärm kan du med en knapptryckning sänka ner en cinemascope-bild till ramens nedre kant. Då slipper du det grå fältet under bilden, och skillnaden i upplevd dynamik är slående.
Detta är något Sony-projektorn saknar, trots ett något högre pris.
De första 20 minuterna
Den första timmen får du leva med ett måttligt grönstick från laserljuskällan. Det försvinner när projektorn är ordentligt uppvärmd. Detta är typiskt för projektorer med blå lasrar och JVC är inte ensamma om detta. Och det är inte särskilt synligt, så det är ingen idé att vänta på att det stabiliseras innan du sätter på filmen.
Maximala ljusstyrkan är marginellt lägre än från Sony-konkurrenten. I ett helt mörkt rum är detta inget problem, men om du har lite ljus i rummet kan en ljusstarkare projektor vara en fördel.
Perfektionism i detaljerna
Med sina 14,6 kilo och kompakta mått är JVC DLA-NZ500 lättare att placera än många konkurrenter. Fläktljudet på bara 23 dB gör den viskande tyst.
I tidigare generationer gav optiken en viss vinjettering ut mot hörnen, men detta har JVC löst helt med den nya optiken. Precis som hos Sony används ett plastlinselement ytterst, medan allt annat är gjort av glas. Det betyder jämnare svärta och ljusnivå i hörnen. Tillsammans med den djupa svärtan ger detta en bild med imponerande djup och tredimensionalitet.
