DALI är kända för att vara en högtalartillverkare med starka rötter i tvåkanals hifi, där modellserier som Kore och Epikore har stärkt märkets position på highend-marknaden. Men danskarna har inte direkt varit lika ökända för benkrossande bas – hittills. Det tänker SUB V-16 F göra någonting åt!
Med ett massivt 16-tums element, 1 500 watt effekt och teknik hämtad från flaggskeppshögtalarna ska detta vara danskarnas svar på den ultimata djupbasen.
V-16 F kan säkert bidra till att sätta Danmark ”på kartan” för kräsna basälskare runt om i världen. För maken till precis, rapp och samtidigt massiv djupbas har vi sällan hört! Men man måste ha seriösa intentioner, för det är ingen barnlek att hantera bas på den här nivån!

DALI SUB V-16 F
DALI hävdar att V-16 F är den mest kompromisslösa subwoofern de någonsin har konstruerat – en modell som är utvecklad för att leverera extrema prestanda, både tekniskt och ljudmässigt. Skulle bara fattas annat, med ett pris på 60 000 kronor ligger den definitivt i den övre prisklassen för basmaskiner!
Den riktar sig främst till highend-marknaden för hemmabio och custom install-system, men ska också vara tillräckligt tight och snabb för musikuppspelning, påstår DALI.
De gör inte heller någon hemlighet av vilka subwoofertillverkare de vill utmana med V-16 F. Highend-marknaden domineras av tungviktare som Velodyne, SVS, REL och Bowers & Wilkins, och vi får inte heller glömma norska Arendal Sound. Alla dessa är kända för häftiga och raffinerade baslösningar, så för att hävda sig mot dem måste man kunna erbjuda något alldeles speciellt.

Design
Designmässigt är DALI SUB V-16 F en ganska funktionell historia, och för den oinvigde är det inte så lätt att gissa sig till att den här lådan kostar sextiotusen kronor. Ett fyrkantigt kabinett klätt i svart träfaner, utan onödig utsmyckning, är vad man får – ingen pianolack eller fancy inramning här inte.
Med fyra basportar och ett brutalt baselement ser DALI SUB V-16F faktiskt mer skrämmande än snygg ut. DALI har inte ens vågat utrusta subwoofern med en grill, helt enkelt för att de inte kunde hitta en som pallade för trycket och slaglängden från 16-tummaren! Man ser direkt att det här är en högtalare som menar allvar.
Alla basportar och kontrollpanelen är monterade på framsidan, för att V-16F enkelt ska kunna byggas in i väggen tillsammans med andra dolda högtalare, så att bara framsidan syns i rummet. Djupet är dock 56 centimeter, så man behöver ett djupt hålrum för att få plats med den.

16-tums CSS-baselement
Hjärtat, eller rättare sagt: lungan, i konstruktionen är det 16 tum stora baselementet av aluminium. Här pratar vi inte om dubbla element som eliminerar varandras förvrängning eller något passivt slavelement. Allt fokus ligger på detta enda element, som får andas fritt i ett 90-liters basreflexkabinett.
Å andra sidan pratar vi om ett extremt kraftfullt element, där bara magneten väger 15 kilo! Med linjär slaglängd på plus/minus16 mm och hela 70 mm maximal slaglängd (peak-to-peak) är detta ett element som är byggt för att flytta seriösa mängder luft.
Själva magneten är av järn, och inte det SMC-material som vi har sett i många DALI-högtalare, men är ändå optimerad för låg induktans. Talspolen är inspirerad av EPIKORE-modellerna, gjord av glasfiber som ska eliminera elektromekanisk bromsning.
Aluminiummembranet är utvecklat internt av DALI, med god hjälp av danska Purifi Audio som gjort gummiupphängningen. Den är av typen CSS (Constant Surface Surround) som vi känner igen från andra DALI-högtalare och som kännetecknas av de speciella spåren.
Fördelen med upphängningen är att den bevarar samma membranarea vid både ”inandning” och ”utandning”, vilket hjälper till att upprätthålla ett konstant lufttryck i kabinettet. På samma gång minskas resonanser från membranet, med mindre förvrängning som resultat. DALI hävdar att V-16 F spelar linjärt upp till 1 000 Hz och att den därför enkelt kan delas så högt som 200 Hz utan problem.
Förstärkaren är en UMAC klass D-modul från Pascal Audio i Danmark. Den lämnar 1 500 watt RMS (2 500 watt max) och är speciellt gjord för subwooferbas, optimerad för kontinuerlig belastning i de låga frekvenserna. Enligt DALI finns det många kraftfulla förstärkare där ute som inte passar för att spela låga basfrekvenser under 60 Hz. Och sådana finns det som bekant många av i LFE-kanalen.
Lätt att installera
Så länge man bortser från vikten på drygt 53 kilo är DALI SUB V-16 F relativt enkel att installera. Tack vare basportarna har man något att lyfta i, men vi rekommenderar att man är två stycken när den ska bäras och ställas på plats. Ljudsignalen kan kopplas in via analog RCA eller XLR, och om du vill ha en subwoofer till så är det enkelt att skicka vidare signalen till nästa. Då kan den första subwoofern definieras som ”ledare” och alla inställningar görs därifrån.
DALI har designat subwoofern för att vara ett optimalt basreflexsystem, med fyra basportar avstämda till 18 Hz. Men om lyssningsrummet eller dina preferenser vill något annat så ingår det också portpluggar och en separat ljudinställning för sluten låda.

Användning och funktioner
Kontrollpanelen ger tillgång till en rad inställningar och man kan köra en testsignal genom subwoofern för att avslöja eventuella problemfrekvenser och stående vågor i rummet. Den inbyggda DSP:n kan sedan användas för att minska nivån vid just den frekvensen (men bara den).
Finessen kallas Room Mode Attenuation och det går också att ställa in delningsfrekvens, fas, EQ-inställningar och fördröjning.
DALI har dock valt att inte utrusta V-16F med mikrofon eller rumskorrektion – de anser att detta hellre är ett jobb för en processor eller hemmabioförstärkare i ett mer avancerat ljudsystem – till exempel Dirac eller Audyssey.
I en renodlad hifi-anläggning får man därför förlita sig på de manuella reglagen, sina öron och eventuellt en decibelmätare. Detta kan uppfattas som en nackdel för den som föredrar att subwoofern ställer in sig automatiskt.
DALI säger att de snarare har prioriterat lägsta möjliga fördröjning internt i subwoofern, så att den kan användas i avancerade hemmabiolösningar utan fasproblem. De har också gjort det möjligt att ansluta subwoofern till två olika system samtidigt – så att man kan använda den i en dedikerad tvåkanalig stereoanläggning utöver hemmabion.
DALI-subwooferns kontrollpanel har tre förinställda ljudlägen: Cinema, som är optimerat för LFE-ljudeffekter, ett mer neutralt Music-läge samt Boost, som är ett rent partyläge med maximalt tryck. Men vilket du än väljer så lär du knappast sakna tryck!

Ljudkvalitet
Djupbas spelar en viktig roll i både musik- och filmljud, men det är också en krävande disciplin att få till rätt. För att man ens ska höra eller känna de djupa frekvenserna behöver man en högtalare som kan flytta stora mängder luft utan förvrängning. Den måste kunna spela högt, med gott om dynamik, och den måste kunna starta och stoppa i takt med musiken.
Subwoofern måste också kunna göra sitt jobb sömlöst, utan att störa ljudet från de andra högtalarna – annars gör den mer skada än nytta.
Men när allt sitter som det ska får ljudet bokstavligen en ny dimension som förändrar upplevelsen från att bara lyssna till att nästan ”vara där”. En riktigt bra subwoofer kan väcka sinnena på ett sätt som även de bästa högtalarna kan ha svårt att kopiera.
Med detta i åtanke kopplade vi in DALI SUB V-16 F i vårt lyssningsrum, tillsammans med de nya och mycket lovande Sigberg Audio Saranna – aktiva fullregister-golvhögtalare (prislapp: 250 000 kronor) som egentligen inte behöver någon draghjälp i djupbasen. Men jösses vilken förbättring vi fick när vi kopplade in DALI-subwoofern till systemet!
V-16 F lyckas med konststycket att vara nästan osynlig i ljudbilden – ända tills man märker att hela rummet andas med musiken. Scenen växer i storlek och djup, och när basen sätter igång får hela rummet ett tryck och en tyngd som vi sällan har upplevt maken till. Och utan den tunga eftersläpning som ofta följer med stora subwoofers – här är djupbasen tvärtom exakt, bestämd och perfekt integrerad.
Dessutom är frekvensgången mycket linjär, utan att den tycks favoriseras några särskilda basregister framför andra. Och detta var efter att vi bara hade ställt subwoofern i ett hörn och gjort en enkel grovjustering med EQ-kontrollerna.
Med Fleetwood Macs Dreams fick vi ett saftigt tryck och ett varmt, fylligt fundament i den övre basen (40–120 Hz), med fasta trummor och darrande elbas, utan att basljuden maskerar eller saktar ner musikens rytm.
Sådana här intryck är knappast nya för de som redan vet vad en bra subwoofer verkligen kan göra, men DALI-subwooferns kombination av kraft och finess är verkligen unik.
Till exempel kan basgitarren på Bob Dylans Man in the Long Black Coat lätt verka lite långsam, monoton och anonym, men här blir den mer lekfull, med tydligare tonskiftningar än vi är vana vid att höra.
Det är inte heller ofta vi hör en subwoofer som är med på noterna i en hård heavy metal-låt som Metallicas The God That Failed – men DALI träffar perfekt, utan att sakta ner drivet.
På de ovan nämnda låtarna ligger merparten av tyngden i den övre delen av djupbasen, där V-16 F spelar mästerligt bra. Men det betyder inte att den saknar krut i djupbasen, snarare tvärtom. Den har ett hårt, outtömligt tryck ända ner till 18–19 Hz.
Personligen har jag en förkärlek för nostalgisk sydstats-hiphop som UGK, No Limit och Three 6 Mafia, med djupa synthbas-rytmer och tunga fraser som överträffar det mesta i musikvärlden. Och DALI håller definitivt med mig! Här snackar vi verkligen om vulgära mängder djupbas, av den sorten som masserar stolsryggen, får byxbenen att fladdra och som kan framkalla både adrenalin och feststämning.

Filmljud
Nu är ju SUB V-16 F egentligen byggd för att skapa liv och spänning i filmsammanhang, så vi var naturligtvis tvungna att ge den en omgång i hemmabion, tillsammans med våra Procella-surroundhögtalare. Men det var snarare vi och väggarna som fick oss en omgång!
När sandmasken attackerar i Dune: Part Two trodde vi bokstavligen att något skulle lossa från väggarna eller taket. Golvet och stolsryggarna vibrerade på ett sätt som påminde om en jordbävning. Och när Tom Cruise passerade Mach 10 i Top Gun: Maverick kände vi nästan ett fysiskt obehag (men mest välbehag)!
Hela tiden stod DALI-subwoofern där orubblig och till synes opåverkad, utan att ge ifrån sig minsta tecken på stress eller andtäppa, ingen förvrängning och inget blåsljud från portarna eller mekaniskt brus – bara klockren djupbas från topp till botten.
Konkurrenter?
Det saknas definitivt inte potenta konkurrenter i den här prisklassen, tyvärr har vi inte haft tid att testa dem alla lika grundligt. Vår erfarenhet säger oss dock att DALI har fått till något alldeles speciellt med SUB V-16 F, som verkligen förtjänar att bli jämförd med namn som Velodyne, SVS och REL.
Med bas på den här nivån finns det naturligtvis en del praktiska och ekonomiska överväganden att ta hänsyn till. Priset på 60 000 kronor gör att DALI SUB V-16 F ligger i den övre prisklassen för subwoofers. Det finns garanterat ännu större modeller där ute som spelar ännu högre och går ännu djupare. Det skulle också vara en enkel sak att köpa två (eller fyra!) subwoofers och tillsammans åstadkomma ännu högre ljudtryck. Men det är inte säkert att du då skulle få högre ljudkvalitet – DALI har verkligen ”nailat” den tonala kvaliteten i V-16 F.
För att utnyttja hela potentialen måste du dock ha en surround- eller stereoanläggning med rejäla effektreserver. Ett par små bokhyllehögtalare kommer knappast att orka hänga med, även om du delar bort den lägsta basen. Här pratar vi hellre om stora fronthögtalare som matas med gott om förstärkareffekt. Och helst behöver du också ett dedikerat rum med dubbla, ljudisolerade väggar – eller åtminstone en god relation med resten av familjen och grannarna. Och naturligtvis ett välfyllt bankkonto. Men så länge du kan kryssa i ”Ja” för de här kriterierna är det inget att fundera på.

Slutsats
DALI har satt höga mål med den här subwoofern, men lyckats väl. SUB V-16 F är inte bara ett basmonster för film och fest, utan ett precist ljudinstrument som kan matchas med andra highend-produkter. Den visar att äkta subwooferbas inte bara handlar om att gräva djupt med massivt ljudtryck, utan lika mycket om renhet, hastighet och musikalitet. Detta är kort sagt en av de bästa vi har hört någonsin, och en subwoofer som gör ont att skicka tillbaka – faktum är att vi hellre skulle kunna tänka oss att ha en till, så att vi kan uppleva kraften hos två DALI V-16 F!
Läs hela artikeln med LB+
Erbjudande - 1 månad 10:-
Prova LB+ i en månad för 10:-
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
LB+ Total år!
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader
- Tillgång till fler 7 800 produkttester!
- Nyhetsbrev varje vecka med de senaste nyheterna
- Bra rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Tidningen i digitalt format – nytt nummer varje månad
- L&B TechCast – en podd från L&B
- Inaktiverade annonser
- L&B+ Video – häng med L&B-redaktionen bakom kulisserna på de stora teknikmässorna och mycket mer!





