Samsung Gear VR

Prova virtual reality nu!

Om du inte har något emot att må illa.
Ljud & Bild tycker
Teknologisk innovation och en fullt fungerande VR-värld för en liten peng.
Låg skärmupplösning, huvudvärk och illamående.
Specifikationer
  • Sensorer: Accelerometer, gyrosensor, närhetssensor
  • Mått: 82,8 x 196,1 x 98,5 mm
  • Vikt: 420,4 g
forfatter

Jag sitter på en stor scen. Omgiven av Bono, The Edge, Adam Clayton och Larry Mullen i U2, när de börjar spela låten ”Song For Someone” med mig som enda åskådare. Jag kan snurra runt och se hur gruppmedlemmarna sitter i en ring och spelar låten, med mig i mitten. Plötsligt ändras bilden och jag befinner mig i ett sovrum i Paris, och sedan i ett hus i Indien, där olika människor spelar U2:s låt för mig. Vart jag än tittar ser jag videons omgivning som om hade släppts ner i en alternativ värld.

Jag befinner mig mitt i en 360-graders video som U2 har gjort för Apple Music, och det är bara en av många virtuella världar som jag kan utforska med Samsungs Gear VR-headset.

 

Miljöombyte

Med Samsungs S Console-spelkontroll som praktiskt tillbehör kastar jag mig ut i en av den virtuella världens andra lockelser: Virtual Reality-spel. Jag rör mig runt i en övergiven rymdstation. Bara beväpnad med min laserpistol samtidigt som rymdmutanter kommer mot mig från alla håll, med mord i blicken i alla deras ögon.

När monstren är avlivade dyker jag in i Temple Run VR. Det är en annan upplevelse än på mobiltelefonen när jag flyr från monstren och hoppar och springer för glatta livet i förstapersonsperspektiv. Speciellt som det också känns som en tur i en rutschkana.

 

Illamående

Samsungs Gear VR-headset är det billigaste och enklaste sättet att få uppleva virtual reality i dag. Om vi bortser från Google Cardboard. Själva glasögonen är utvecklade för Samsung av Oculus och används tillsammans med en Samsung Galaxy S6– eller Galaxy S6 edge-mobil, som både fungerar som skärm och datorenhet.

(Foto: Tillverkare)
(Foto: Tillverkare)

Mobilen kopplas till headsetet via microUSB, sedan sköts styrningen med hjälp av en styrplatta och en tillbaka-knapp på headsetets högersida. Genom glasögonens speciella lins omvandlas bilden på mobilskärmen till en virtuell verklighet eller 3D-värld som inte lämnar något att önska jämfört med andra VR-varianter vi har provat på olika mässor och dylikt (HTC Vive, Sony PlayStation VR, Razer OSVR).

Tyvärr medför det under alla omständigheter ett visst mått illamående, huvudvärk och ont i ögonen. Skärmupplösningen är nämligen fortfarande för låg på de allra flesta skärmar, så den optiska virtual reality-känslan är oskarp och grovkornig. Illamåendet beror på att hjärnan får signaler om att man rör sig trots att kroppen är stilla. Det här problemet går bara att lösa med en VR-konstruktion där man rent fysiskt rör sig runt i den virtuella världen. Och även om det naturligtvis är individuellt hur känslig man är för VR-illamåendet (som hänger samman med hur lätt man har för att bli sjösjuk eller åksjuk), så det är inte många som orkar mer än en halvtimme med Gear VR utan att tycka det är obehagligt.

 

Slutsats

Virtual reality-tekniken befinner sig fortfarande i sin linda och Samsung Gear VR är särskilt framtagen för utvecklare och entusiaster. Vi behöver högupplösta små skärmar (åtminstone 4K!) för att den optiska känslan ska bli bättre än de grumligheter vi får klara oss med i dagsläget, och om det också kan lösa problemet med illamåendet eller om det behövs en mer aktiv och fysisk kontroll får tiden utvisa. Men om du har en Samsung Galaxy S6 och är sugen på att ge dig ut i VR-världen redan nu så är Gear VR en optimal lösning.

 

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Peter Gotschalk

(f. 1973): Utvecklingsredaktör och journalist. Peter har arbetat för Ljud & Bild sedan 2012. Han har varit aktiv som teknikjournalist i många medier sedan 1998, bland annat som chefredaktör för prylmagasinet GEAR och som journalist för tidningarna PC World och Privat Computer. Peter skriver om mobiltelefoner och andra bärbara enheter samt om teknisk innovation, inklusive 5G, elektrisk mobilitet och smarta hem.