Electrocompaniet ECI 6DS

Förstärkaren som kan ”allt”

Electrocompaniet har lanserat sin modernaste förstärkare genom tiderna. En mycket påkostad sådan, med digitalomvandling och trådlös streaming. Ljudet utmärker sig genom att vara varmt och fylligt utan att det påverkar dynamik och attack. Hög kvalitet rakt igenom.

Det är minsann inte var dag det landar en produkt som man får lust att slita upp ut kartongen så fort man ser den, men den här förstärkaren har vi väntat länge på! Inte bara för att vi vet att Electrocompaniet gör bra saker, utan för att ECI 6DS är den modernaste förstärkaren som någonsin har rullat ut ur den norska fabriken.

Själva förstärkardelen bygger på den billigare modellen ECI 5mkIII och har förbättrats ytterligare. Men det som gör ECI 6DS så spännande är att den kan kopplas trådlöst eller med kabel till nätverket hemma och strömma musiken trådlöst direkt från en hårddisk. Det går också att plugga in en hårddisk eller ett USB-minne rakt i USB-kontakten på baksidan.

Men att streama musik från nätverket är bara roligt om det är enkelt att använda. För det ändamålet har Electrocompaniet satt ihop en fjärrkontroll med LCD-skärm. På den visas en lista över alla artister, låtar, genrer, album och spellistor, och när du sätter på en låt så visas dess speltid och upplösning.

Smartmobil eller surfplatta
En streaming-produkt är inte komplett utan en fjärrkontroll-app till antingen smartmobil eller surfplatta. Då får man nämligen en bättre översikt över musiken, och det får gärna gå att lägga till låtar i spellistor direkt från appen. Då, och bara då, är den tillräckligt praktisk för att man ska kunna strömma musik på festen. I skrivande stund jobbar Electrocompaniet på en sådan app, men eftersom förstärkaren är så kallat Universal Plug and Play-kompatibel (UPnP) kan man använda tredjeparts-appar också. För det ändamålet kan jag rekommendera Linns Kinsky till iPad, iPhone och iPod Touch. Den ger full tillgång till musikbiblioteket på ett överskådligt och smidigt sätt. Till Android finns bland annat BubbleUPnP och Windows-användare kan titta närmare på DS Audio. Personligen har jag inte testat med annat än iPad och där fungerar Kinsky alldeles utmärkt.

Wimp och Spotify via USB
Fast vänta lite! Har man fest vill man naturligtvis inte vara låst till sin lokalt lagrade musik. Eftersom alla vill vara DJ måste man ha ett större urval av låtar. Till exempel från musiktjänsterna Spotify och Wimp, som direkt ger tillgång till ”allt”.

Electrocompaniet har lösningen på alltihop i form av en inbyggd USB-DAC. Koppla en USB-kabel från en PC eller Mac till förstärkaren och använd sedan datorn för att logga in på tjänsten. USB-porten stöder för övrigt högupplösta signaler upp till 24 bit/192 kHz (Windows måste installera en drivrutin som ingår för att ha stöd för högre samplingsfrekvenser än 96 kHz). USB kan naturligtvis också användas för att spela av all musik som ligger lagrad på datorn, om du inte vill styra musiken från förstärkaren. Enkelt att hitta ett alternativ som passar de personliga behoven, alltså.

Fast av just den anledningen hade det varit bra om förstärkaren även hade haft inbyggt AirPlay. Då hade det räckt med att starta Spotify eller Wimp på smartmobilen eller surfplattan och sedan streama musiken trådlöst till förstärkaren – man hade inte behövt någon kabel och hade kunnat stänga av datorn.

I dagsläget har Electrocompaniet ingen fjärrkontroll-app, men Kinsky från Linn är kompatibel och fungerar bra.

Ljudkvalitet
Vad man än kan göra med en förstärkare så är det irrelevant om den inte låter bra. Och för nästan femtiotusen kronor ska den låta förbaskat bra! Med mina egna High End-högtalare Gallo Reference 3.5 är det faktiskt väldigt svårt att höra skillnad på min MacBook Pro direkt via USB-porten och Electrocompaniets multispelare EMP 2 ansluten till digitalingången. Singer/songwriter Maria Solheims välljudande debutplatta ”Barefoot” låter otroligt bra med båda signalkällorna. Hennes röst är luftig men har samtidigt bra fyllighet. Klangkaraktären är söt och varm, utan att förstärkaren känns trög. Tvärtemot är dynamiken en klar förbättring mot föregångaren ECI 5mkIII.

Högupplöst musik
Att USB-porten upplevs som lika bra som koaxialingången är bra gjort och en fin utgångspunkt för högupplöst musik som ligger lagrad på datorn. Tori Amos senaste album ”Gold Dust” är en nyinspelning av tidigare utgivna låtar, denna gång i en klassisk orkesterinpackning. Låten ”Marianne” är kanske ännu mer angenäm att lyssna på än originalversionen från ”Boys for Pelé”. Hennes röst har en riktig nerv, förstärkaren återger den fylligt men med luft runtomkring, och hennes karaktäristiska Bösendorfer Imperial-flygel skildras med fyllighet och snärt på samma gång. Det speciella med flygeln är att den har nio extra tangenter längst ned, alltså en extra oktav i basen, som Tori gillar att spela på. Resultatet är musik som kan vara krävande att återge men som låter extra tufft när anläggningen mäktar med. ECI 6DS lyckas med bragden att få fram det lägsta registret utan att det går ut över nyanserna i toppen. Detta är en 24 bit/96 kHz-utgåva som jag rekommenderar starkt att du skaffar, från exempelvis hdtracks.com. Klart njutbar.

Det bör också nämnas att förstärkaren får fram det bästa ur jubileumshögtalaren Focal Chorus 826W (test är på gång). Detta är en oerhört bra högtalare för 20 000 kronor med en inverterad titandiskant som lätt kan låta i vassaste laget om elektroniken har för mycket förvrängning i toppen. Men ECI 6DS består provet med glans.

Rock
En annan 24-bitarsutgåva är det legendariska grunge-bandet Nirvanas ”Nevermind” i remastrad version. Dessvärre är mixningen lite överkomprimerad men det är ändå bra driv och tryck i trummorna. ”Come As You Are” låter oerhört tufft och cymbalerna är luftigare och mer organiska i 24-bitarsversionen än på CD. Med Electrocompaniet bakom ratten låter det oerhört tufft och ljudbilden är stor och andas. Men även om 125 watt per kanal är mer än man normalt behöver så är detta musik som lockar mig att dra på lite. Speciellt som det låter så bra. Och visst kan man spela högt med den här förstärkaren. Fast om du tillhör typen som ofta ”vrider upp till 11” och förväntar dig överlägsen järnkontroll varje gång så kan det hända att du efterlyser ännu mer muskler. Min egen integrerade Chapter Précis 250 S (80 000 kr) orkar ännu mer utan att tappa upplösning, och detsamma gör den mer närliggande konkurrenten Hegel H300 som för 35 000 kronor också har digitalingångar, fast däremot inte streaming eller nätverksanslutning. Men även om Hegel-förstärkaren visserligen inte har sämre upplösning så har den inte den värme i mellan- och basregistret som Electrocompaniet är kända för. Allt beror alltså på vad du är ute efter.

Vad som däremot är helt klart är att ECI 6DS låter ännu bättre än ECI 5mkIII. För även om förstärkardelen är byggd på samma sätt så finns det väsentliga förbättringar. Linjestegen har fått ett extra lager skärmning, plus separat strömförsörjning för vänster och höger kanal. Allt för att få mindre förvrängning och mer ljudkvalitet. Utgångssteget har fått bias-element med markant lägre förvrängning och mycket bättre stabilitet som ger hela utgångssektionen bättre arbetsförhållanden. Och det hörs, ECI 6DS ger en större känsla av djup och bredd än sin lillebror och låter helt enkelt ännu renare.

Streaming
När det gäller att strömma musik från en nätverksdator fungerar förstärkaren bara sådär med fjärrkontrollen som ingår. Men det blir en helt annan komplett känsla med Linns Kinsky-app till iPad, vilket jag redan nämnt. Musiken blir lätt att hitta, det går fort att bläddra och så fort man valt en låt hamnar den i spellistan samtidigt som den börjar spela. Det innebär att man enkelt kan hoppa fram och tillbaka mellan nyligen spelade låtar.

Analoga ingångar
Utöver digitala ingångar har förstärkaren både balanserade och obalanserade analoga ingångar. Med Electrocompaniets egen EMP 2-spelare är det klart högre ljud med balanserad XLR än med obalanserad RCA. Det gör det lite svårare att jämföra ljudkvaliteten eftersom det som låter högst automatiskt upplevs som bäst. Jag saknar alltså verkligen en möjlighet att fintrimma ljudnivån i de olika ingångarna. Man blir sittande och höjer och sänker volymen när man växlar ingångar. Efter en tid med förstärkaren är det dock uppenbart att det låter bättre med XLR än med RCA. Det balanserade ljudet har en större och mer massiv basåtergivning, samtidigt som ljudbilden växer sig större och blir mer genomskinlig. Jämfört med koaxialingången är det fortfarande mer tyngd i basen med XLR, men basen är ännu stramare och mer upplöst med digital överföring. I slutändan föredrar jag digitalt.

ECI DS6 är en mycket flexibel förstärkare. Den har både balanserade och obalanserade analoga ingångar samt digitala och USB.

Slutsats
Electrocompaniet ECI 6DS är en modern förstärkare med såväl digitala som analoga ingångar och som kan strömma både högupplöst och lågupplöst musik direkt via nätverket.

Användarvänlighet är en nyckelfaktor och eftersom förstärkaren är Universal Plug and Play (UPnP) kan man använda tredjeparts-appar till smartmobil och surfplatta för att styra musiken från nätverket på ett överskådligt sätt. Fjärrkontrollen som ingår har nämligen sina begränsningar på detta område, även om vi gillar den annars. Och att den har en display som visar musiken som spelas gör också att man slipper snegla bort mot förstärkaren eller resa sig och gå fram till den.

ECI 6DS låter helt suveränt, oavsett om man strömmar musik över nätverket eller kopplar in signalkällorna till någon av digitalingångarna. Den presenterar ljudbilden med en fin fyllighet och värme, utan att det sker på bekostnad av dynamiken. Det finns en fin snärt i både trummor och piano, samtidigt som tyngden från undertonerna skildas oerhört väl.

Ljudbilden är stor och väldigt förförisk. Det finns en hel del kraft i förstärkaren också, även om vi närmat oss smärtgränsen ett par gånger och konstaterat att man kanske skulle kunna önska sig ännu lite högre effekt om man har tungdrivna högtalare. I så fall kan man använda förförstärkarutgången och koppla in en extra effektförstärkare.

Det enda vi saknar är egentligen AirPlay, som skulle ha förenklat strömningen.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.