Som många teknologihistorier började det som en spirande idé i ett garage i Kalifornien, där det finns fler nystartade företag än bilar i garagen. Idag, 20 år senare, har YouTube blivit ett globalt centrum för kreativitet, kultur och underhållning med fler än 2,5 miljarder användare. Däribland fler än fyra miljoner vuxna danskar varje månad.
Och de har mycket att titta på: det totala antalet videor på YouTube är 20 000 000 000 000 – 20 000 miljarder! Och det växer med 20 miljoner videor om dagen.
Den allra första videon, Me at the zoo, laddades upp den 23 april 2005, när udda hemvideor hittade nya medieformat. Sedan dess har tillväxten varit explosionsartad och YouTube har utvecklats till en arena där innehållsskapare – ordet youtuber har nu blivit en arbetsbeskrivning – utvecklar sina idéer och bygger upp globala fanbaser. På så sätt sträcker sig YouTubes inflytande in i det moderna kulturlandskapet.
Jesper Vangkilde, dansk kommunikationschef på Google, som äger YouTube, understryker den centrala roll som innehållsskaparna spelar för YouTubes fortsatta relevans.
”YouTube handlar först och främst om att ge alla en röst. Idén om att demokratisera tillgången till att skapa och dela videor har frigjort en enorm kreativ potential – från det lätta och knäppa, till DIY, till tung utbildning och språkkurser. Det är en vild variation som innebär att de flesta människor kan hitta något som passar dem”, säger Jesper Vangkilde.
”Idag ser vi att de mest framgångsrika innehållsskaparna har produktioner som närmar sig filmindustrin på många sätt. De hittar sin publik, skapar berättelser, bygger företag och sätter agendor på ett sätt som vi inte såg för 20 år sedan.”
YouTube på den stora skärmen
En av de senaste stora trenderna på plattformen är att tittarna flyttar från mobilen till den stora skärmen i vardagsrummet. Ungefär hälften av användarna har nu tillgång till att streama YouTube på sina TV-skärmar minst en gång i månaden. Detta gör TV:n till den snabbast växande skärmtypen.
YouTube har också satt sin prägel på vardagsspråket. Ord som unboxing, vlog och livestream har antingen blivit vanliga eller till och med myntats på YouTube.
Fakta om YouTube:
- YouTube finns i över 100 länder och på 80 språk.
- 7,5 miljoner vuxna svenskar (över 18 år) använder YouTube varje månad på alla enheter. Och drygt hälften av dem (4 miljoner) tittar på YouTube på sin TV-skärm.
- Fler än 20 miljoner videor laddas upp på YouTube varje dag.
- Bara under det fjärde kvartalet 2024 tog YouTube bort 9,4 miljoner videor, 4,8 miljoner kanaler och 1,25 miljarder kommentarer.
- Över 300 musikvideor på YouTube har överskridit en miljard visningar. Adele’s Hello (88 dagar) och Ed Sheeran’s Shape of You (97 dagar) var de som snabbast nådde denna milstolpe.
Läs hela artikeln med LB+
Erbjudande - 1 månad 10:-
Prova LB+ i en månad för 10:-
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
LB+ Total 6 månader!
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader
- Tillgång till fler 7 800 produkttester!
- Nyhetsbrev varje vecka med de senaste nyheterna
- Bra rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Tidningen i digitalt format – nytt nummer varje månad
- L&B TechCast – en podd från L&B
- Inaktiverade annonser
- L&B+ Video – häng med L&B-redaktionen bakom kulisserna på de stora teknikmässorna och mycket mer!