Många företag kastar sig över AI-verktygen i fruktan att komma efter konkurrenterna och med hopp om att spara pengar. Men nu visar en rapport från Harvard Business Review och Standford Social Media Lab att de i stället skapar ”workslop”, eller jobbsörja. Detta då AI-genererat material som inte granskas av människor snarare skapar förvirring än framsteg.
Problemet är att språkmodellerna skapar innehåll som ser polerat och imponerande ut, men som är oprecist och oklart. Enligt Standfords pågående enkätundersökning bland amerikanska fulltidsanställda rapporterar 40 procent att de mottagit sådant material den senaste månaden. De får sedan ägna närmare två timmar åt att tolka och rätta materialet, vilket skapar dolda kostnader för företagen. För större organisationer beräknas tusentals arbetsdagar ha förlorats och miljontals dollar slösats bort.
”Jobbsörja är det ofrånkomliga resultatet av att företag blint inför verktyg som inte fungerar bara för att en handfull Silicon Valley-miljardärer påstod att chattbotar var det nya internet”, säger Allison Morrow på CNN.
Över hälften av de tillfrågade i enkäten sa att få AI-genererat material av låg kvalitet gjorde att de blev irriterade. Nästa en fjärdedel kände sig förolämpade. Kolleger som skickat sådant sågs ofta som mindre kompetenta och tillförlitliga. Något som gör att AI kan skapa misstämning i företaget i stället för att effektivisera arbetet.
”Företag bör knappast sluta satsa på AI, men kanske komplettera det med en eller annan workshop i hur man undviker att skapa jobbsörja för andra. Och gör det fort. Forskningen säger att AI-arbete skapat av lättja inte bara gör människor långsammare, det leder också till att kollegor tappar respekten för varandra.”, säger Lila Maclellan på Fortune.
Läs rapporten hos Harvard Business Review.
Läs hela artikeln med LB+
Erbjudande - 1 månad 10:-
Prova LB+ i en månad för 10:-
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
LB+ Total år!
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader
- Tillgång till fler 7 800 produkttester!
- Nyhetsbrev varje vecka med de senaste nyheterna
- Bra rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Tidningen i digitalt format – nytt nummer varje månad
- L&B TechCast – en podd från L&B
- Inaktiverade annonser
- L&B+ Video – häng med L&B-redaktionen bakom kulisserna på de stora teknikmässorna och mycket mer!



