TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Polska Nevomo har fått ett magnettåg att sväva på vanlig järnväg

Kan man komma runt kostnaden för dyr maglev-räls genom att använda vanlig?

Av / 2024-01-14 - 14:00
Polska Nevomo har fått ett magnettåg att sväva på vanlig järnväg

Svävande höghastighetståg är framtiden för Europa, där EU ser framför sig ett nätverk som gör korta flygturer onödiga. I länder som Frankrike, Spanien och Italien finns redan höghastighetståg. I exempelvis Sverige händer det dock ingenting på den fronten, främst på grund av den astronomiska kostnaden för att bygga ny räls genom det långa landet.

Men det polska företaget Nevomo kanske har lösningen. De håller nämligen på att forska på om man inte skulle kunna få magnettågen att sväva på helt vanlig räls i stället för den speciella maglev-rälsen. Om man kan få det att fungera skulle det spara in enorma pengar på att slippa bygga ny räls.

4192905
Foto: Nevomo

För ett par månader sedan genomförde de ett lyckat test på en 700 meter lång teststräcka i Nowa Sarzyna i Polen. De accelererade det sex meter långa och två ton tunga fordonet från 0 till 100 km/h på elva sekunder. När det nådde 70 km/h började det sväva 2 centimeter över rälsen!

För första gången i järnvägshistorien har ett spårfordon rört sig inte på de existerande spåren utan ovanför dem, utan friktion, sa Przemek Ben Pączek, vd på Nevomo, i ett pressmeddelande.

Företagets teknik kallas Magrail och det har tagit dem 3,5 år av forskning och utveckling för att nå det lyckade testet. Nu fortsätter utvecklingen för att göra det kommersiellt tilltalande. Nevomo menar att det kommer bli möjligt att köra 550 km/h på järnvägsspår.

Annons

Läs mer i pressmeddelandet.

Läs också:

Solid state-batteri: QuantumScape har gjort ett genombrott

Efter en tid ute i kylan verkar det som om QuantumScape närmar sig sin dröm om solid state-batterier.

Läs mer
(f. 1969): Journalist och nyhetsredaktör. Jonas har jobbat för Ljud & Bild sedan 2007 med det mesta som kan kallas bärbart. Det vill säga mobiler, trådlösa högtalare och hörlurar. Ibland klampar testandet in på kollegernas områden multirum-ljud, hemmabio och foto. Han startade sin bana som teknikjournalist på IDG och skrev bland annat för PC för Alla, Internetworld och det som senare blev M3.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

Erbjudande

Erbjudande - 1 månad 10:-

Prova LB+ i en månad för 10:-

LB+ Total 12 månader

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

LB+ Total år!

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader

10:- / första månaden
164:- / mån
154:- / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till fler 7 800 produkttester!
  • Nyhetsbrev varje vecka med de senaste nyheterna
  • Bra rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Tidningen i digitalt format – nytt nummer varje månad
  • L&B TechCast – en podd från L&B
  • Inaktiverade annonser
  • L&B+ Video – häng med L&B-redaktionen bakom kulisserna på de stora teknikmässorna och mycket mer!

Teddybjörnen från helvetet

Monsterkatastrof i rymden: Svart hål löpte amok

Googles nya AI kan läsa handskrivna recept och planera din resa

OpenAI:s elräkning kommer att vara större än Indiens

Den existentiella skräcken att vara en dammsugare

Barbie Girl stämmer Suno

Här kommer robotpolisen

Kina kastar servrar i havet

Kan hushållsroboten förbättra vardagen?

OpenAI ger sig på musikskapande

Nike tillverkar robotskor

Trä som är starkare än stål