Hur fungerar tullreglerna in och ut ur EU – och måste man betala tull för varor från Lanzarote? Artificiell intelligens, och mer specifikt de stora språkmodellerna, kan vara ett effektivt verktyg för att ta sig igenom stora mängder information. Nu kan Google One-abonnenter få den faktiska kunskapen i dokument och webbplatser omvandlad till en lättförståelig podcast – på svenska.
Google lanserar nämligen den populära funktionen, som hittills endast funnits med engelska röster, på fler än 50 nya språk, däribland svenska.
Med funktionen kan användare i NotebookLM ladda upp dokument, presentationer, rapporter – eller bara en länk till en hemsida eller ett YouTube-klipp – varefter AI:n bearbetar innehållet och skapar en podcastliknande ljudfil. Här diskuterar två AI-värdar innehållet i en konversation.
Med tillägget av svenska kan studenter lättare ta sig an nya ämnesområden och teorier på ett nytt och annorlunda sätt. Och du kan använda tiden i morgonrusningen på väg till jobbet eller studierna till att lyssna och förstå långa texter som du inte hann läsa.
AI-baserade podcasts har på kort tid blivit riktigt populära. Och det med rätta, för det är ett perfekt exempel på hur AI kan servera kunskap på ett nytt sätt och sänka tröskeln till komplexa ämnesområden. Med tillägget av nya språk får nu ännu fler möjlighet att tillägna sig ny kunskap på ett sätt som passar just dem”, säger Jesper Vangkilde, kommunikationschef på Google Danmark.
Slukar en hög med böcker på några minuter
För att kunna använda den svenska versionen behöver man NotebookLM. Därefter laddar man bara upp anteckningar, presentationer, pdf-filer, YouTube-videor eller annat innehåll och ber om att få en ljudsammanfattning genererad.
På några minuter bearbetar den artificiella intelligensen materialet och levererar en ljudfil som kan variera i längd. Därefter kan man anpassa samtalet efter sina specifika önskemål genom att ge instruktioner om vad värdarna ska fokusera på i form av ämnen, källor, publik eller liknande.
För att testa AI:n kastade denna skribent ett dussin fackböcker om högtalare in i språkmodellen och bad om en genomgång av fördelar och nackdelar med basreflexkabinett respektive slutna kabinett.
Resultatet var inte perfekt, och ”programledarna” var lite robotliknande. Men den artificiella intelligensen hade faktiskt förstått texten i fackböckerna, som var på fyra olika språk och täckte en tidsperiod på över 70 år, och lyckats extrahera relevanta poänger och väga dem mot varandra!
Jag lärde mig inte något nytt själv, men för en nybörjare är det ett oerhört effektivt sätt att få en kort översikt över många tusen sidor facktext! AI:n kan dock bara sammanfatta innehållet i texten; den kan inte bedöma källmaterialets betydelse eller sanningshalt. Så om texten säger att den är revolutionerande inom sitt område, tas det för godo.
Om man tycker att podcastformatet är för småpratigt och oseriöst kan man också få språkmodellen att skriva en rapport om materialet. Man kan också få svaret i form av en quiz eller en tidslinje.