Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Exklusivt

Black Friday blev Black Week – och blir Black November

Namnet Black Friday började användas i Philadelphia, USA, på 1960-talet för att beskriva den stora ökningen av trafikanter och fotgängare dagen efter Thanksgiving (som alltid infaller fjärde torsdagen i november). Uttrycket är sedan länge en allmän benämning i USA för fredagen efter Thanksgiving, och markerar starten på julhandeln.

Av / 2023-11-20 - 12:00
Black Friday blev Black Week – och blir Black November

En senare förklaring till vad namnet kommer ifrån är att det är denna dag, som är den största handelsdagen i USA, som detaljhandelns röda siffror skall bli svarta.

I Norden uppmärksammades Black Friday på allvar först 2013, även om fenomenet introducerats i Norge redan 2010, då ett flertal butikskedjor och e-handlare hade speciella erbjudanden just den dagen. I Danmark tog det fart på riktigt först 2015, och sedan dess har Black Friday ökat i betydelse varje år.

Elgiganten meddelade till exempel att Black Friday 2018 överträffade alla förväntningar, och berättade att man under fredagsdygnet omsatte vitvaror och hemelektronik för 617 miljoner kronor, 21 procent mer än 2017, vilket angavs vara nytt handelsrekord i Sverige för Elgiganten, elektronikbranschen och detaljhandel i stort.

Niclas Eriksson, VD Elgiganten, berättade efter Black Friday 2018 att snittköpen har ökat med 50 procent under Black Friday de senaste tre åren, vilket pekar på två saker – dels planlägger kunderna de större inköpen till Black Friday då de vet att det kommer att finnas bra erbjudanden, och dels passar de också på att handla produkter i de något högre prissegmenten. Och utvecklingen har fortsatt sedan dess.

Under de senaste två åren har mycket förändrats, vi har spenderat mer tid i hemmet och vi har vant oss vid att använda mer avancerad teknik. Vi kan tydligt se att intresset för det smarta och uppkopplade hemmet har vuxit sig allt starkare”, sade Niclas Eriksson i november 2021.

Även ifjol fortsatte höstens stora handelshögtid Black Friday att växa mot föregående år, där flera kunder passade på att uppgradera och digitalisera sina hem med hemelektronik, meddelar Elgiganten, och berättar att produkterna som dominerade försäljningen var bland annat airfryers, robotdammsugare, TV i storlekar 65 tum och uppåt, hörlurar och kyl- och fryspaket.

Reaperioden förlängs

När dammet ifjol lagt sig efter Black Fridays tionde år i Sverige var det tydligt att reaperioden förlängs allt mer, samt att fysiska butiker ökade försäljningen eftersom pandemin var borta, enligt betalleverantören Nets.

När näthandeln firar 10-årsjubileum för Black Friday är dock fysiska butiker de stora vinnarna under hela reaperioden, eftersom människor efter två år med restriktioner vill vara ute i livet och shoppa. För tio år sedan deltog endast en handfull webbutiker, nu är det svårt att hitta någon som inte medverkar. Samma utveckling sker även inom den fysiska handeln”, sade Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets, efter Black Friday 2022.

E-handeln på Black Friday har växt varje år och gynnades ytterligare av pandemirestriktionerna. Och att reaperioden blir mer utdragen med generellt större försäljning jämfört med tidigare år bekräftas av Nets statistik, där handlare allt tidigare konkurrerar om att ge konsumenterna de bästa erbjudandena innan jul. Nets statistik visar dock att själva Black Friday fortfarande är den klart största handelsdagen. 2022 var handeln på nätet mest intensiv mellan klockan 12 och 13 på fredagen då konsumenter passade på att shoppa under lunchen. Total sett för hela handeln noterades dock störst volymer mellan klockan 16 och 17, då man köpte med sig produkter från butiken hem efter jobbet.

Det är tydligt att reaperioden dras ut allt mer i båda kanaler – Black Friday har definitivt blivit Black Week och allt mer en Black Month”, sade Patrik Müller 26 november ifjol.

November nästan ikapp december

HUI Research släppte 8 november ”Julhandelsrapporten 2023” och i den kan man bland annat läsa att viss försäljning i julhandeln succesivt förskjutits från december till november. Under 2022 spenderades nästan lika mycket i november som i december inom sällanköpsvaruhandeln – försäljningen i november stod för 49,8 procent av försäljningen i november och december. För 30 år sedan var motsvarande siffra 40,6 procent.

Att försäljningen inom sällanköpsvaruhandeln förskjuts från december till november förklaras främst genom intåget av omfattande reaperioder så som Black Friday, meddelar HUI, och berättar att i en tid då hushållens konsumtionsutrymme krymper tvingas allt fler att se över sin ekonomi och planera konsumtionen därefter. Inköp som tidigare genomförts i december förväntas därför i viss utsträckning att förflyttas till novembers stora reaperioder och många konsumenter passar sannolikt på att fynda julklapparna redan under Black Friday.

Många väntar på Black Friday-rean

I Prisjakts undersökning ”Konsumentkompassen Q4 2023” skriver Peter Greberg, VD på Prisjakt, att deras undersökning visar att konsumenter är ovanligt taggade på att spara pengar under Black Friday i år.

Prisjakt frågade 1 000 svenska konsumenter i åldrarna 18-79 år om deras Black Friday-planer, och 31 procent uppgav att de kommer att handla på Black Friday-rean i år, en ökning med 3 procentenheter jämfört med ifjol. I åldersgruppen 18-29 år uppgav nästan varannan (48 procent) att de kommer handla något på Black Friday-rean.

Ola Larsson
(f. 1970): Frilansjournalist på L&B Home. Ola har i 24 år arbetat med att hålla koll på - och skriva om - trender, innovationer och produkter inom konsumentelektronik samt vitvaror & småapparater. 1999-2017 jobbade Ola på de svenska branschtidningarna Rateko, El&Vitt samt ElektronikBranschen som journalist, teknisk redaktör samt chefredaktör. Sedan 2017 arbetar Ola som konsult - i det egna bolaget Eor AB, grundat 2014 - med fokus på framförallt det skrivna ordet.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Nu kan du prata med ChatGPT

NASA:s robottåg på Månen

Google Gemini blir mer allsmäktig

Skärmen gör allt utom att läsa tankar!

AI planerar svenskars semester

Styr datorn med hjärnan

Solpaneler i ögonen?

Googles AI fantiserar fram spel

Ny AI utmanar GPT-4

Google släpper mini-AI

Kinas superdator slår rekord

AI-generator skapar realistiska videor

Ljud & Bild
Rulla till toppen