TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

AI-spelare hittade på mänskliga företeelser

Minecraft-spelare uppfann en hel civilisation. Men de var inte människor!

Av / 2024-12-02 - 15:26
AI-spelare hittade på mänskliga företeelser

AI-startup-företaget Altera försöker skapa digitala varelser som kan simulera hur grupper av människor skulle reagera på exempelvis nya ekonomiska lagar. För att göra det har de börjat skapa små grupper som försätts i en situation och sedan observeras gruppdynamiken. Än så länge håller de sig till spelvärldar.

I det aktuella fallet började de med att skapa 50 Minecraft-spelare som över ett par speldagar började uppvisa sociala beteenden. Vissa blev mer introverta, medan andra var extroverta och skapade många nya kontakter. Med hjälp av mätare för hur uppskattade de kände sig, uppvisade de olika beteende mot andra spelare.

I en värld med 40 spelare startade alla med samma personligthet och fick i uppdrag att skapa en effektiv by och skydda den mot angripare. Med tiden började de artificiella spelarna skaffa sig specifika roller som byggare, utforskare eller försvarare. Medan vakter byggde fler staket ägnade sig jordbrukarna åt att samla in frön.

farmingcropstogether optimize
Samarbete. (Animering: Altera)

I en massiv värld med 500 spelare blev det plötsligt väldigt intressant. De började sprida kulturella memes, som att busa med varandra eller intresse för eko-relaterade ämnen. Forskarna provade även att introducera religion. Ett antal missionärer planterades i samhället och mycket riktigt lyckades de konvertera andra AI-spelare som i sin tur spred den påhittade religionen i Minecraft-världen.

runningtogether optimize
Gruppaktiviteter. (Animering: Altera)

Systemet fungerar genom att företagets LLM (Large Language Model) lärt sig mänskliga beteenden och kan översätta dem till handlingar i spelet, som att använda ett verktyg eller interagera med en annan spelare. Alteras medgrundare Andrew Ahn menar att detta visar att deras AI har en tillräckligt sofistikerad modell av mänskligt beteende för att kunna efterlikna dem.

Annons

Källa: MIT Technical Review

(f. 1969): Journalist och nyhetsredaktör. Jonas har jobbat för Ljud & Bild sedan 2007 med det mesta som kan kallas bärbart. Det vill säga mobiler, trådlösa högtalare och hörlurar. Ibland klampar testandet in på kollegernas områden multirum-ljud, hemmabio och foto. Han startade sin bana som teknikjournalist på IDG och skrev bland annat för PC för Alla, Internetworld och det som senare blev M3.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

Erbjudande

Erbjudande - 1 månad 10:-

Prova LB+ i en månad för 10:-

LB+ Total 12 månader

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

LB+ Total år!

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader

10:- / första månaden
164:- / mån
154:- / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till fler 7 800 produkttester!
  • Nyhetsbrev varje vecka med de senaste nyheterna
  • Bra rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Tidningen i digitalt format – nytt nummer varje månad
  • L&B TechCast – en podd från L&B
  • Inaktiverade annonser
  • L&B+ Video – häng med L&B-redaktionen bakom kulisserna på de stora teknikmässorna och mycket mer!

Teddybjörnen från helvetet

Monsterkatastrof i rymden: Svart hål löpte amok

Googles nya AI kan läsa handskrivna recept och planera din resa

OpenAI:s elräkning kommer att vara större än Indiens

Den existentiella skräcken att vara en dammsugare

Barbie Girl stämmer Suno

Här kommer robotpolisen

Kina kastar servrar i havet

Kan hushållsroboten förbättra vardagen?

OpenAI ger sig på musikskapande

Nike tillverkar robotskor

Trä som är starkare än stål