Microsoft Cloud Gaming startar den 15 september

I första omgången blir det bara Android-användarna som får glädje av att strömma spel på mobilen.
forfatter

En smartphone är ett bra tidsfördriv, men hardcore-spel är inte dess starka sida. Det räcker inte processorkraften till för. Microsoft har en lösning på detta problem – i form av Microsoft Cloud gaming service (under testperioden kallad Project xCloud), som lanseras i 22 länder nästa månad. Inklusive alla nordiska länder.

Microsoft Cloudgaming är en streamingtjänst för spel. Spelen körs på kraftfulla servrar i Microsofts datacenter runt om i världen, men styrs från din egen mobil. Så upplevelsen blir som att ha en speldator i fickan. Åtminstone åt det hållet. Styrningen kommer naturligtvis bli annorlunda: antingen touch eller via en Bluetooth-ansluten Xbox-handkontroll.

Tjänsten har officiellt premiär den 15 september, när det kommer att finnas fler än 100 speltitlar tillgängliga. Den dåliga nyheten är att det till en början bara är Android-användare som kan glädja sig åt strömmade spel. De 25 procent av användarna av mobiler och surfplattor som använder iOS måste ha tålamod tills Apple godkänner xCloud-appen. På det sättet delar xCloud sitt öde med konkurrenten Google Stadia, som inte heller är tillgänglig för iOS.

Läs också
Jätteläcka: Nu vet vi allt om Samsung Galaxy Note 20 Ultra Största läckan hittills avslöjar specifikationer och har bilder på Samsungs kommande flaggskepp.

För att spela krävs en prenumeration på Microsoft Xbox Game Pass Ultimate. Det kostar 135 kronor per månad, och ger samtidigt tillgång till samma 100 speltitlar på både PC och Xbox.

Annons

För en smidig spelupplevelse utan lagg krävs en snabb anslutning. Microsoft rekommenderar 5GHz trådlöst nätverk eller en mobil dataanslutning på minst 10 Mb/s.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.
Annons
Annons

Läs också