Flygförbud för Note 7

Efter exploderande batterier anses den vara en säkerhetsfara på flyget
forfatter

Samsungs lansering av Galaxy Note 7 kunde ha gått bättre. Efter att det började komma in rapporter om telefoner vars batteri börjat brinna, eller ”explodera” som många kallade det, beslöt man att skjuta på planerade lanseringar i fler länder. Man rekommenderade också oroliga kunder att byta ut sin mobil

Den senaste veckan har det kommit fler rapporter om bilar som fattat eld efter att mobilen överhettats och även barn som fått brännskador. Så nu går Samsung vidare och gör en officiell återkallelse av sålda mobiler för att undvika fler olyckor. ”Samsung rekommenderar att du stänger av din Galaxy Note 7 och återlämnar den till försäljningsstället för att arrangera ett utbyte. När du har stängt av din Note 7 bör du inte ladda den.”

(Foto: Tillverkare)

Den amerikanska flygmyndigheten FAA har officiellt avrått från att använda eller ladda Note 7 på flygplan. Flygbolagen Quantas och Delta förbjöd snabbt användning ombord. Och nu följer fler flygbolag som Emirates, Etihad och SAS. Flygbolag som Virgin Atlantic, American, United och Air France har också utfärdat varningar även om man inte direkt förbjuder användning.

(Foto: Tillverkare)

Även vi rekommenderar att du som lyckats få tag på en Note 7 kontaktar återförsäljaren för att höra om villkoren för ett utbyte. Nya Galaxy Note 7 där batteriet har kontrollerats ska enligt uppgift ha en svart kvadrat på etiketten med streckkod, samt ett runt ”S” (som i Safe?) vid sidan om.

Svenska Samsung har ingen uppgift om när man kan tänkas börja sälja den åtgärdade modellen här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Jonas Ekelund

(f. 1969): Frilansjournalist. Jonas har jobbat för Ljud & Bild sedan 2007 med det mesta som kan kallas bärbart. Det vill säga mobiler, trådlösa högtalare och hörlurar. Ibland klampar testandet in på kollegernas områden multirum-ljud, hemmabio och foto. Han startade sin bana som teknikjournalist på IDG och skrev bland annat för PC för Alla, Internetworld och det som senare blev M3.