annons
annons

Nyheter

Vi har tagit emot Arendal Sound

Första intrycket: Vi snackar extrem dynamik!

Nu har vi äntligen lagt IFA-mässan bakom oss och är beredda att börja testa produkter igen. Och eftersom det börjar gå mot mörkare tider så vad passar väl bättre än lite maffig hemmabio? Närmare bestämt ett femkalans högtalarsystem från Arendal Sound.

Jan Ove Lassesen från Arendal Sound kör hårt. Foto: Geir Gråbein Nordby
Jan Ove Lassesen från Arendal Sound kör hårt. Foto: Geir Gråbein Nordby

Det är den norska importören L-Sound som ligger bakom Arendal Sound. De har haft ett nära samarbete med små men kompetenta högtalartillverkare som Ken Kreisel, Definitive Technology och SVS under många år, och har så småningom skaffat sig stor erfarenhet på området – både när det gäller vad som funkar och vad som inte funkar.

– Det har funnits en del leveransproblem, fel och bristande förutsägbarhet. Några av leverantörerna vi jobbat med har inte klarat av att ”bli stora” på kort tid, och det har gått ut över kvaliteten. Därför ville vi starta något eget där vi har full kontroll, säger Jan Ove Lassesen. L-Sound meddelade också idag att de upphör med importen av märket SVS.

Bara det bästa
Med Arendal Sound satsar de på att ge absolut mest valuta för pengarna i hemmabion. Vi snackar stora högtalare med hög känslighet och låg förvrängning, där det inte har snålats med vare sig komponenter eller byggkvalitet. Till exempel är kabinetten gjorda av i HDF (High Density Fiberboard) i stället för MDF. Mycket dyrare, men enligt Arendal Sound är det värt det på grund av mindre egenresonanser och därmed mindre förvrängning och bättre dynamik.

– Vi hade kunnat spara en hel del på att använda MDF och komma undan med det. MDF är ju också bra. Men här använder vi HDF för att få ett ännu bättre ljud. Vi gjorde ett A/B-test mellan HDF och MDF och det var ingen tvekan om saken: HDF gav en enorm förbättring av dynamiken och högtalarna lät mer lekfulla, säger en övertygande Jan Ove.

Dyra men prisvärda lösningar
En stor del av själen i Arendal Sound handlar just om att göra dyra lösningar tillgängliga för vanligt folk, genom att inte höja priset med tio gånger varje gång högtalarna går upp en kvalitetsnivå i utveckling och produktion.

– Vi vill göra billig high-end. Då måste vi gå upp från de billigaste nivåerna. Ska du göra en centerhögtalare som kostar 5 000 kronor ut till kund så måste du ta bort mycket kvalitet. Men om du i stället gör den för 8 000 kronor så kan du använda mycket fina komponenter, säger Jan Ove.

– Ja, det tjänar ingenting till att bara använda Titten Tei-kondensatorer i delningsfiltret, säger Bjørn Erik Forberg med ett leende. Han är ny Assistant Manager hos L-Sound och har medverkat under utvecklingen av högtalarna. Bjørn Erik, även känd som BEF, är en välkänd figur på den norska hifi- och hemmabiomarknaden: en man som inte är främmande för att gå hela vägen när han bygger hemmabio.

Högtalarna från Arendal Sound är stora för att behålla känsligheten en bra bit ner i basregistret. Vi har fått in 1723 Monitor, som visserligen har samma form som ett slags bokhyllehögtalare men som är mycket större än något som får plats i en bokhylla. Det är för att kunna återge så kraftfull bas som möjligt även i sluten version. Kabinettet är portat, men det ingår skumgummipluggar som Arendal Sound rekommenderar att man använder.

Subwoofer 3 är stor, med två 13,8-tums baselement som spelar ”push-push” för att ytterligare minimera de redan små resonanserna i HDF-kabinettet. Kabinettet är slutet för att ge en så jämn och stram basåtergivning som möjligt. Foto: Geir Gråbein Nordby
Subwoofer 3 är stor, med två 13,8-tums baselement som spelar ”push-push” för att ytterligare minimera de redan små resonanserna i HDF-kabinettet. Kabinettet är slutet för att ge en så jämn och stram basåtergivning som möjligt. Foto: Geir Gråbein Nordby

– Du får en helt annan dynamik i basen genom att täppa till basreflexen, säger Jan Ove. Djupbasen ska du ju ändå få från subwoofern.

Subwoofern, i vårt fall den största, Subwoofer 3, är också sluten.

– Rent akustiskt är ett slutet kabinett bättre än ett portat. Och här är kabinettet så stort att det är ett monster även i slutet tillstånd. Den här basen är lätt att integrera, och när den väl sitter så kommer du aldrig att stänga av den. Det finns ingen ”boom”-bas alls.

Hög känslighet
Arendal Sounds högtalare har en generös känslighet på 92–93 dB. Impedanskurvan är mycket jämn, enligt Jan Ove Erik ligger den på 4 ohm och dippar aldrig ner under 3.

Big in the UK
Märket är ganska så nystartat, men har redan hunnit få ett fotfäste i Storbritannien.

– Vi exporterar faktiskt fler högtalare till Storbritannien än vi säljer här i Norge, avslöjar Jan Ove.

Byggda i Kina
Högtalarna är tillverkade i Kina, men utveckling och produktion är integrerat, så att vi blivit lovade att det aldrig tas några genvägar från produktionsavdelningen. Alla komponenter är specialtillverkade för Arendal Sound och är inga standardkomponenter.

Bjørn Erik Forberg packar upp. Foto: Geir Gråbein Nordby
Bjørn Erik Forberg packar upp. Foto: Geir Gråbein Nordby
Subwoofer 3 är stor. Foto: Geir Gråbein Nordby
Subwoofer 3 är stor. Foto: Geir Gråbein Nordby
En fullvuxen 13,8-tummare på varje sida kan trycka till rejält. Foto: Geir Gråbein Nordby
En fullvuxen 13,8-tummare på varje sida kan trycka till rejält. Foto: Geir Gråbein Nordby
Stativen blir en naturlig förlängning av Monitor-högtalarna. Foto: Geir Gråbein Nordby
Stativen blir en naturlig förlängning av Monitor-högtalarna. Foto: Geir Gråbein Nordby
Voilà – Monitor har förvandlats till en golvhögtalare! Foto: Geir Gråbein Nordby
Voilà – Monitor har förvandlats till en golvhögtalare! Foto: Geir Gråbein Nordby
Resultatet: Arendal Sound trycker till hårt och får in live-ljudet i vardagsrummet. Foto: Geir Gråbein Nordby
Resultatet: Arendal Sound trycker till hårt och får in live-ljudet i vardagsrummet. Foto: Geir Gråbein Nordby

Första intrycken
Efter högtalarna kopplats upp har vi hunnit skaffa oss ett intryck genom att bara lyssna på monitorerna i stereo. Och här finns det mycket liv och underhållning! David Bowies ”Lazarus” har sällan låtit så levande, med sjukt tuff basgitarr och en nästan sprudlande saxofon. Tori Amos Bösendorfer-flygel i ”Hey Jupiter” låter också väldigt snärtig och lekfull, och vi har också testat med lite metal som också tryckt till som bara den.

Nu ser vi fram emot att koppla upp i full surround!

Anläggningen består av följande produkter:
2 x 1723 Monitor: 16 000 kr
2 x 1723 Stand: 6 500 kr
1723 Center: 8 500 kr
2 x 1723 Surround: 13 000 kr
Subwoofer 3: 17 000 kr

Alltid uppdaterad!

Fri tillgång till Ljud & Bild i en månad

0:-