Vi har nyligen skrivit om högtalarna i en nyhetsartikel, så alla som vill läsa ikapp kan klicka på artikeln i fältet nedan.
Men även utan förkunskaper är det svårt att inte imponeras av vad Audiovector har åstadkommit med R10 Arreté.
De höga, fyrvägs, golvstående högtalarna visades upp för press och publik under High-End 2025 i München, och driven av en 150 wattare från Soulution lyckades Audiovector få publiken att hålla tyst. Vanligtvis finns det alltid någon som absolut måste diskutera hotellet de bor på, eller att de nyligen var på en annan demo, och då är det inte alltid lika lätt att koncentrera sig på det som händer i rummet.
Men här var det tyst.
Kanske var det den mäktiga kören från Pirates of The Carribean som tystade församlingen, för jag tror att de flesta glömde tid och plats. Ljudbilden var mäktigt stor och dynamisk. Det fanns ett djup som påminde mer om att vara på konsert än på en high-end-mässa, och med Espen Eriksen trio flyttade studion in i demorummet till slut.
Det är bra gjort, för rummen på MOC i München är inte särskilt förlåtande akustiskt sett.

R10 Arreté är i grunden uppbyggd med två AMT-diskanthögtalare i en åttformad ram. De spelar i sin egen öppna kammare enligt Audiovectors Zero Compression-princip, och ett mellanregister sitter ensamt i sin egen slutna kammare med dämpning på insidan.
De två frontmonterade baselementen sträcker sig mot djupet i musiken och har en egen portad öppning i botten.

Där finns ytterligare en öppning, nämligen till de åtta femtums baselementen, i serie, som har en transmissionsliknande kanal uppåt på insidan, som leder basenergin från baksidan av elementen ut genom porten under.

De som har läst artikeln i länken ovan vet att R10 Arreté har Audiovectors Freedom-jordning – Freedom 2.0 – som i uppgraderad version dämpar mer av det högfrekventa bruset, enligt Mathias Ribe på Audiovector.
Högtalarna har förresten samma brytare för anpassning till förstärkarens dämpningsfaktor, men det vet förstås alla som läste artikeln i länken ovan.
