Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

Nyhet

Världens mest seglivade högtalare

Det har gått sju årtionden sedan de första Klipschorn-högtalarna gjordes. Men modellen byggs och säljs fortfarande.

Skrivet av / Uppdaterad: 2023-12-30 - 12:00 // Först publicerad: 2016-09-24
Världens mest seglivade högtalare

Inom elektronikvärlden är ordet ”ny” ofta synonymt med ”bra”. Om en förstärkare har mer än ett par år på nacken släpper tillverkaren – minst – en reviderad version. För att hålla jämna steg med utvecklingen. Och när det gäller datorer, mobiltelefoner eller TV-apparater så är bara ett halvår att betrakta som en livstid.

Men så finns det ett fåtal konstruktioner som får klassikerstatus och som byggs i årtionden.

Men det finns ingenting i hela världen som slår Klipschorn. Den amerikanska högtalartillverkaren Klipsch firar sitt 70-årsjubileum den här månaden. Bara det är imponerande. Men det som är riktigt imponerande är att debutmodellen från 1946, Klipschorn, tillverkas och säljs än i denna dag. Och i en form som dessutom är i stort sett oförändrad!

Eftersom väggarna utgör en del av själva hornet är det fritt fram att se konstruktionen. (Foto: Tillverkare)

Började i ett plåtskjul

Liksom andra amerikanska entreprenörsäventyr börjar historien om Klipsch om än inte i ett garage så i ett hyrt plåtskjul i staden Hope i Arkansas, USA. Där byggde Paul Wilbur Klipsch 1942 den första prototypen av det som senare skulle få namnet Klipschorn. Dessförinnan hade det tagit 10 års funderande och designskisser för den unge och ljudintresserade radioamatören. Nu för tiden skulle vi ha kallat honom för hifi-entusiast, men begreppet hifi uppfanns inte förrän på 1950-talet. Fyra år senare, 1946, grundades företaget Klipsch and Associates och de första 12 högtalarna sattes i produktion. Fortfarande med grundaren som enda anställd.

Paul Klipsch var en blygsam man. Han ägnade många år åt att utveckla sin högtalare, men hade från början inte tänkt sätta den i produktion. Men besökare på hans kontor var så imponerade av prototypens ljud att de uppmuntrade honom att starta en högtalarfabrik. Namnet Klipschorn kom från en radioförsäljare i New York. När Paul Klipsch besökte butiken för att diskutera försäljning visade det sig att ryktet hade förekommit honom. Försäljaren kände inte bara till högtalaren, han hade redan bestämt sig för att marknadsföra den som ”Klipschorn”.

De första Klipschorn-högtalarna byggdes av Paul Klipsch på den här arbetsbänken i ett hyrt plåtskjul. Foto: John Alex Hvidlykke

Den ibland tämligen excentriske Klipsch bangade inte för en diskussion. Han var känd för att göra anteckningar på gudstjänsterna på söndagarna, så att han hade något att konfrontera prästen med senare. Och när han i en diskussion om ljud hörde något som var osannolikt så vände han på skjortkragen – där han på baksidan hade skrivit ”Bullshit!”

Läs också 70 år med skön brutalitet Klipschorn fyller 70 år i år. Det firar vi genom att förvandla vårt testrum till ett inferno.

Extremt effektiv

När Paul Klipsch designade sin högtalare var hans ambition att den skulle kunna återskapa en livekonsert med full orkester i vardagsrummet. Inget blygsamt mål, och det var faktiskt ännu svårare än det låter. I mitten av 1940-talet hade nämligen vanliga förstärkare bara 5–15 watt. Så för att leverera realistiska ljudtryck var högtalaren tvungen att vara extremt effektiv. Klipschorn har en känslighet på 105 dB vid 1 W (2,83 V), vilket var 15–20 dB mer än traditionella högtalare.

För att hitta den mest kompakta formen byggde Klipsch modeller av papp. Foto: Klipsch

Nyckeln till detta är hornladdningen, som består av en tratt framför elementen som förstärker ljudet. Och genom att placera hornet så att väggar och golv kunde utnyttjas som en del av hornet ökas effekten ytterligare. En par Klipschorn spelar därför lika högt med 1 watt som många andra högtalare gör med 100 watt. Detta gör det möjligt att få ett ljudtryck i vardagsrummet på 121 dB. Gott och väl tillräckligt för att återskapa ljudet från en hel orkester – eller en jetmotor – på realistisk ljudnivå!

Trevägs

Klipschorn är en trevägs-hornsystem. Ett effektivt 15-tums baselement spelar i ett genialt – och patenterat – kabinett där hornet är så fiffigt konstruerat att inte en kubikcentimeter går till spillo. Hornet utnyttjar rummets hörn och golv som en förlängning. Detta har gjort det möjligt att göra kabinettet kompakt och möbleringsvänligt: ”bara” 129 cm högt och 80 cm brett! Från 450 Hz till 4,5 kHz tar ett enormt mellanregisterhorn över. Med en bredd på upp till 80 cm (beroende på modell) och en halv meters längd är det lika stort som hornen man brukar hitta i PA-anläggningar. Diskantljuden över 4,5 kHz tas om hand av ett 1-tums hornelement.

Nya ingredienser – samma recept

Om man ställer en av de första Klipschorn-högtalarna från 1946 bredvid den senaste versionen från 2016 så är de yttre skillnaderna så små att de hade kunnat vara designvariationer ur samma serie. Man ska dock låta bli att använda dem som ett stereopar, för även om de bygger på samma ljudfilosofi så är allting förändrat. Ingen av de ursprungliga högtalarelementen tillverkas längre och även delningsfiltret har förändrats i takt med den enorma tekniska utvecklingen som skett under 70 år. Till exempel var det först 1958 som man lade märke till att elementens polaritet gjorde någon skillnad.

Diskantelementet är för övrigt något som tillkom senare, 1952, och utökade frekvensområdet uppåt till 17 kHz (tvåvägsversionen rullade av vid 12 kHz). Det illustrerar också en av svagheterna med hornsystem: att förstärkningen bara fungerar i ett smalt frekvensområde på högst tre oktaver.

De första Klipschornen byggdes av Paul Klipsch vid den här arbetsbänken. Foto: John Alex Hvidlykke

Fortfarande mycket för pengarna

70 år efter den första Klipschorn-modellen är ljudvärlden en helt annan än den som Paul Klipsch ursprungligen chockade med sin konstruktion. Mono har ersatts av stereo eller flerkanalsljud (var hittar man ett vardagsrum med åtta lediga hörn till en surroundanläggning med Klipschorn?). 1946 måste en högtalare vara effektiv för att utnyttja förstärkarnas få watt. I dag är förstärkareffekt på tusen watt inte sällsynt. Det gör det möjligt att spela – nästan – lika högt med mycket mindre högtalare. Klipschorn kommer säkert att leva vidare i många år som handbyggd beställningsvara – en designikon från en svunnen tid. Och Klipschs nyare modeller är fortfarande trogna sin grundares idéer om att högtalare måste vara effektiva.

Så fungerar en hornhögtalare

Hornhögtalare utmärker sig främst genom att vara effektiva. Genom att montera en väl avvägd tratt framför (eller bakom) ett högtalarelement kan effektiviteten ökas med 10 dB eller ännu mer. Hornet fungerar som en akustisk ”transformator” som kopplar det förhållandevis lilla högtalarelementet till luften i rummet.

De första hornhögtalarna hade ingen elektronik alls utan satt på grammofoner, där de förstärkte nålens små rörelser till hörbart ljud. I radions barndom var horn en nödvändighet för att kunna utnyttja de fåtal watt som de första rörförstärkarna kunde lämna.

Ett väl utformat horn kan låta överväldigande, men det finns nackdelar i form av storleken, eftersom längden och mynningen ska vara proportionell mot våglängden på ljudet som ska förstärkas. Ett diskanthorn är bara några centimeter långt och brett, medan ett bashorn utan vidare kan ha en mynningsyta på flera kvadratmeter och vara flera meter långt. För att få ner storleken på stora horn viker man det. En trumpet och ett mindre alphorn kan ha ungefär lika långa horn, men trumpeten får plats i en väska.

På sin tid var Klipschorn banbrytande genom att vara ett ytterst kompakt hornsystem, trots att det kunde återge – nästan – hela det hörbara frekvensregistret.

Högtalare som är byggda enligt hornprincipen är något som vi främst förknippar med diskantelement, åtminstone när det gäller hifi. I PA-system för konsertbruk används horn i alla register. Även i basen, även om starkare och högeffektiva baselement med hög tålighet har inneburit att allt fler PA-system hoppar över horn i basen.

Klipschorns historia

1939-1941
Paul W. Klipsch gör ritningar och pappmodeller av bashornet.

Oktober 1941
Paul W Klipsch presenterar sin hornkonstruktion i Journal of Acoustical Society of America.

Maj 1942
Den första lyckade prototypen (med serienummer 1) byggs i Paul Klipschs garage.

April 1945
Hornet patenteras (US patent 2 310 243)

September 1946
Den första Klipschorn-högtalaren levereras. Företaget Klipsch and Associates grundas.

1948
Paul W. Klipsch anställer sin första medarbetare. Fram till dess hade han byggt högtalarna själv.

Oktober 1948
Första testet. Consumers’ Research Bulletin ger betyget: ”… en sammanlagd reproduktion som vi anser att ingen annan tillgänglig högtalare har åstadkommit.”

1957
Klipsch Heresy introduceras som en centerhögtalare till trekanalssystem med två Klipschorn. Namnet, som betyder ”kätteri”, kommer från att en samarbetspartner ansåg att det var en kättersk tanke att Klipsch skulle bygga en högtalare som inte använde hornprincipen. Men ryktet var sant. Och Heresy tillverkas fortfarande.

November 1958
Klipsch upptäcker – och tar hänsyn till – högtalarelementens polaritet. Faslinjaritet var uppenbarligen inte ett hett tema vid den här tiden.

1963
Klipsch La Scala presenteras. Precis som Klipschorn är La Scala ett trevägs hornsystem, men det är mindre och måste inte stå i hörn. La Scala tillverkas fortfarande.

Maj 2002
Paul Wilbur Klipsch dör, 98 år gammal.

2005
Klipsch Audio Technologies köper den danska högtalartillverkaren Jamo.

April 2006
Jubileumsmodellen som firar 60 år får sidor, vilket innebär att högtalaren inte längre behöver vara exakt uppställd mot väggen för att ha en korrekt frekvensgång i basen.

Januari 2011
Audiovox (Voxx) köper Klipsch Audio Technologies.

April 2016
Speciella ”limited edition”-jubileumsversioner byggs av Klipschorn och Klipsch Heresy. 70 par av dem vardera tillverkas.

September 2016
Klipsch har jubileum. Efter 70 år byggs Klipschorn fortfarande, vilket gör den till den högtalare i världen som har byggts längst. Alla element har bytts ut, men den grundläggande konstruktionen är densamma.

John Hvidlykke
(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Den ultimata förstärkaren

High-end förförstärkare med modern streaming

McIntosh uppdaterar förförstärkaren

Kompakt hi-fi i elegant design

Lenco lockar vinylälskare

Skivspelare för shejker och IT-miljardärer

Astell&Kern: Musikspelare i guld!

1 500 gäster såg hi-fi i Köpenhamn

Tidal sänker sina priser

Trådlös skivspelare

HIGH END-mässan i München närmar sig

Skivspelare med inbyggd förstärkare

0
Ljud & Bild
Rulla till toppen