TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

Nyhet

Philips vill vara ett ljudmärke igen

Philips ljudavdelning ägs numera av TP Vision. Det betyder nya ljudprodukter – så småningom.

Av / 2019-01-24 - 20:40
Philips vill vara ett ljudmärke igen

Det är lite komplicerat, men …

Elektronik som bär namnet Philips tillverkas inte längre av Philips. TV-avdelningen ägs av TP Vision, som håller till i Amsterdam i Nederländerna, och fram till i somras ägdes Philips ljudavdelning av Gibson.

Men när Gibson gick i konkurs 2018 såldes Philips Audio till TP Vision, så att det återigen finns ett hemelektronikmärke som heter Philips.

Bland de första nya produkterna från Philips med nya ägare finns Bluetooth-högtalare. Foto: Philips.
Bland de första nya produkterna från Philips med nya ägare finns Bluetooth-högtalare. Foto: Philips.

Därför var det med viss förväntan vi tog oss till lanseringsevenemanget i Amsterdam i början av veckan. TV-nyheterna har vi redan vi berättat om, men det fanns också en presentation av ljud.

Det fanns nya produkter också, men eftersom de nya ägarna bara funnits i ett halvår så fanns det gränser för vad som var klart. De flesta saker på hyllorna var ”reaktiverade” produkter som utvecklats under Gibson-tiden. Till exempel hörlurarna Fidelio X2HR. Där fanns dock ett par små Bluetooth-högtalare och ett par helt trådlösa hörlurar. Men på alla frågor om kommande produkter blev svaret: ”Vänta och se – det kommer mer till IFA.”

Annons
Philips/TP Vision håller naturligtvis också på med helt trådlösa hörlurar. Foto: Philips.
Philips/TP Vision håller naturligtvis också på med helt trådlösa hörlurar. Foto: Philips.

Något vi däremot inte ska vänta oss att få se i Berlin i september är stereoanläggningar som det står Philips på. I dagsläget finns det inget sådant inplanerat. ”Men vi följer naturligtvis marknaden, och om det finns ett stort intresse för stereoutrustning så tillverkar vi det också.”

John Hvidlykke
(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

Årets bästa erbjudande

Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr

LB+ Total månad

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad

LB+ Total 12 månader

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

4 kr / för 4 veckor
185 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annonse

Budgetvänlig förstärkare med Bluetooth

Ny integrerad med DAC

CD-spelare för Ruarks 100-serie

Fransk superlyx: Devialet lanserar ny toppmodell

Klassisk referensskivspelare från Pro-Ject

Rullbandspelaren är återuppstånden

High-end från Auralic: G2.2 tar över tronen

Professionell tvättmaskin för dina vinylskivor

Mer high-end från Marantz

Triangles nya skivspelare i vackra färger

Quad 33 och 303: Ikoniska 60-talsförstärkare i ny skepnad

Retro-radion gör comeback

Ljud & Bild