Philips vill vara ett ljudmärke igen

Philips ljudavdelning ägs numera av TP Vision. Det betyder nya ljudprodukter – så småningom.
Annons
Annons
forfatter

Det är lite komplicerat, men …

Elektronik som bär namnet Philips tillverkas inte längre av Philips. TV-avdelningen ägs av TP Vision, som håller till i Amsterdam i Nederländerna, och fram till i somras ägdes Philips ljudavdelning av Gibson.

Men när Gibson gick i konkurs 2018 såldes Philips Audio till TP Vision, så att det återigen finns ett hemelektronikmärke som heter Philips.

Bland de första nya produkterna från Philips med nya ägare finns Bluetooth-högtalare. Foto: Philips.
Bland de första nya produkterna från Philips med nya ägare finns Bluetooth-högtalare. Foto: Philips.

Därför var det med viss förväntan vi tog oss till lanseringsevenemanget i Amsterdam i början av veckan. TV-nyheterna har vi redan vi berättat om, men det fanns också en presentation av ljud.

Det fanns nya produkter också, men eftersom de nya ägarna bara funnits i ett halvår så fanns det gränser för vad som var klart. De flesta saker på hyllorna var ”reaktiverade” produkter som utvecklats under Gibson-tiden. Till exempel hörlurarna Fidelio X2HR. Där fanns dock ett par små Bluetooth-högtalare och ett par helt trådlösa hörlurar. Men på alla frågor om kommande produkter blev svaret: ”Vänta och se – det kommer mer till IFA.”

Philips/TP Vision håller naturligtvis också på med helt trådlösa hörlurar. Foto: Philips.
Philips/TP Vision håller naturligtvis också på med helt trådlösa hörlurar. Foto: Philips.

Något vi däremot inte ska vänta oss att få se i Berlin i september är stereoanläggningar som det står Philips på. I dagsläget finns det inget sådant inplanerat. ”Men vi följer naturligtvis marknaden, och om det finns ett stort intresse för stereoutrustning så tillverkar vi det också.”

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 19 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.
Annons
Annons

Läs också

Det behövs inga speciella super-öron för att höra skillnad på hifi-utrustning. Alla med någorlunda bra hörsel kan göra det. Det handlar om teknik och lite övning.
Strömningsförstärkare som kan allt man ber den om – och lite till.
En gång i tiden var jakten på det optimala ljudet varje ung mans hobby. Numera föredrar de flesta att spisa musik som bakgrundsunderhållning. Den gamla goda tiden kommer aldrig tillbaka. Men nuet påminner ändå lite om den.
Nu finns det äntligen en Hegel-förstärkare för vinylfantaster.
Philips lanserar hörlurar och öronproppar för träning och sport.
Samsung har utvecklat en ny app som gör att du kan kalibrera TV:n själv med din mobiltelefon.
Flaggskeppet får inte bara 8K-video och 50 Mp, kameran är gnistrande snabb också.
BMW:s kommande elbil visar vad den kan på testbanan.
Cambridge Audio DacMagic 200M har MQA-avkodning och hörlursförstärkare.
Framför allt blir OnePlus 9 en betydande uppgradering jämfört med OnePlus 8, men skärmarna är inte så annorlunda mot förra året.
Hörlurarna Nova H1 är gjorda för kvinnor och andra som gillar att smycka sig med örhängen.
Liten sub med oanade krafter.
En av Netflix mest populära filmer någonsin får snart en (eller flera) uppföljare.
Det behövs inga speciella super-öron för att höra skillnad på hifi-utrustning. Alla med någorlunda bra hörsel kan göra det. Det handlar om teknik och lite övning.
I framtiden ska de två kinesiska mobiltelefontillverkarna utveckla produkter gemensamt.
Nu kan du se fram emot mer pompa och ståt, intriger och sex bland societeten på 1800-talet.