Det som gör de nya högtalarelementen speciella är att DALI i mitten av magneten har använt ett material de kallar SMC (Soft Magnetic Compound), som påminner om keramik. Materialet krossas först till ett fint pulver som sedan bakas i ugn, varpå det stelnar och får magnetiska egenskaper, samtidigt som det nästan inte leder någon ström. Andra element har en kärna av järn som också är väldigt magnetiskt, men som leder ström. Järn leder ström olika vid olika frekvenser, vilket gör att induktionen från talspolen följer musiken upp och ned och skapar mycket av det vi kallar modulationsförvrängning.
Minskad förvrängning
Det nya materialet, tillsammans med aluminiumringar kring den magnetiska spolen, minskar och stabiliserar spolens induktans, oberoende av slaglängd. Det här gör det möjligt att på ett optimalt sätt omvandla spänningen från förstärkaren till ström som passerar genom talspolen.
Eller enklare uttryckt: högtalarelementen eliminerar nästan helt tredje och fjärde dimensionens harmoniska förvrängningar som är förödande för ljudkvaliteten. Även den andra dimensionens förvrängning är låg. Vid dagens presslansering var DALIs chefsingenjör Lars Worre väldigt entusiastisk över att äntligen kunna stoltsera med en teknisk lösning som verkligen är innovativ. DALI kallar tekniken Linear Force Motor System.
Banddiskant utan delningsfilter
I den nya Epicon-serien har DALI även vidtagit andra åtgärder för att göra konstruktionen så optimal som möjligt. I toppen sitter två diskanter – en domediskant som tar hand om övertoner på upp till ca 15 kHz, och en banddiskant som sträcker sig ända upp till 30 kHz. Normalt sett skulle man ha ett delningsfilter som filtrerar bort frekvenser under 15 kHz på banddiskanten. Detta skulle dock ge en liten fasförskjutning i övergången, vilket ofta är anledningen till att man tycker att banddiskanthögtalare har för mycket diskant. DALI har istället filtrerat ut banddiskantens nedre frekvensområde akustiskt med en lins som förhindrar denna fasförskjutning.
Frånvaro av delningsfilter mellan diskanterna ger en bättre fasrespons.
Kabinett
Vidare har man varit noga med att kabinettet inte skulle ha för mycket krimskrams på insidan. Det betyder även att man inte har överdrivit användningen av dämpningsmaterial som ananrs skulle ha gjort att luften rörde sig långsammare. Dessutom har man sett till att basportarna sitter rakt bakom varje baselement så att luften har kortast möjliga väg ut ur högtalaren. Allt detta påverkar nämligen fas och timing. Det gäller att få tonerna från baselementen att nå örat precis samtidigt som mellanregistret och diskanten.
Lyssningsintryck
Tillsammans med några få utvalda fick jag glädjen att vara först i Norge med att höra den helt nya 2 ½-vägs golvhögtalaren DALI Epicon 6, som är först ut av tre modeller i serien (det kommer även en större golvhögtalare och en stativmodell, plus en centerhögtalare och subbas så småningom).
Det första jag lade märke till var den fullständiga frånvaron av skryteffekt. I ett par minimalistiska jazzlåtar upplevs högtalarna nästan som basfattiga, men med en klockren återgivning av röster och härliga trumvispar. Men en omgång glanspolerad blues avslöjar att det inte alls saknas bas, utan att det tvärtom finns rejält med slagkraft i högtalarna. Och de går djupt. På pappret går de ända ner till 35 Hz, och det känns som om de går ännu djupare.
Man upplever inte att högtalarna har någon egen klangfärg, utan känner istället att de släpper igenom det som finns på skivan – vilket också gör att alla skivor låter väldigt olika. Dynamiken var också väldigt imponerande. Det har närmast blivit en kliché att i ett begeistrat ögonblick dra paralleller till elektrostathögtalare. Men det är det närmaste jag kan komma på när jag ska beskriva känslan av att lyssna på DALI Epicon 6.
Självklart kommer någon av oss här på redaktionen att komma tillbaka med en mycket utförligare recension av högtalarna när de lanseras någon gång i mars.
Eftersom det här är DALIs nya toppserie ligger priset självklart i den högre änden av skalan. Ändå är 70 000 kronor per par lägre än vi hade befarat.