TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
Nyhet

Nu får Netflix reklam

Netflix vd motiverar det nya initiativet med att streamingjätten tappar för många priskänsliga tittare.

forfatter
Publicerad 2022-06-27 - 15:14

Ted Sarandos är en av Netflix två toppchefer. I går talade han på den så kallade Cannes Lions reklamfestival, där han bekräftade ett uttalande som Netflix redan gjorde i april månad: Netflix kommer inom en snar framtid att delvis reklamfinansieras.

Läs också Nu blir det reklam på Netflix Efter en mer än halverad aktiekurs och sjunkande antal abonnenter tar Netflix till åtgärder.
ReedHastings NetflixSWNRome2018 2 1000x667 1

Under första kvartalet 2022 tappade streamingjätten 200 000 prenumeranter globalt, och anledningen är enligt Sarandos att Netlix har blivit för dyrt för en hel del användare:

”Vi har tappat ett stort kundsegment, vilket är folk som säger,”Netflix är för dyrt för mig, men jag har inget emot reklam ”, sa Sarandos till podcastvärden Kara Swisher på scenen i Cannes. Han fortsatte:

– Därför lägger vi nu till en ny prenumerationstyp. Netflix som vi känner det idag får inte reklam, men vi lägger till en ny produkt för dem som säger: ”Jag vill ha ett lägre pris och då ser jag på reklam.”

Det är första gången som Netflix är på plats på den internationella reklamfestivalen i Cannes, och Netflix-chefen bekräftar att streamingjätten har samtal med potentiella reklampartners, skriver The Hollywood Reporter.

Netflix är inte ensamma om att arbeta med en ny reklamfinansierad prenumerationstyp. Det gäller även till exempel Disney+, som är på väg med ett billigt abonnemang, där innehållet avbryts en gång i timmen med fyra minuters reklam.

forfatter

Peter Gotschalk

(f. 1973): Utvecklingsredaktör och journalist. Peter har arbetat för Ljud & Bild sedan 2012. Han har varit aktiv som teknikjournalist i många medier sedan 1998, bland annat som chefredaktör för prylmagasinet GEAR och som journalist för tidningarna PC World och Privat Computer. Peter skriver om mobiltelefoner och andra bärbara enheter samt om teknisk innovation, inklusive 5G, elektrisk mobilitet och smarta hem.

Kommentarer


Välkommen till Ljud & Bilds kommentarsfält. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till temat och var saklig, så slipper vi moderera inlägg. Andra frågor eller synpunkter skickas till Redaktion@ljudochbild.se

Subscribe
Notify of

0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
En kvinnlig Hulk kan väl omöjligen vara bra? Det finns många droppar i havet – och uppenbarligen ännu fler i Marvel-universumet. Men She-Hulk är faktiskt en frisk fläkt i genren.
Se Karpe på Viaplay Från och med idag kan du se den kritikerrosade Karpe-dokumentären på Viaplay.
Vi vill hellre se Durek som norsk kung! Netflix kokar pinsam, bitvis amatörmässig, såpopera-soppa av historien om det norska kronprinsparet.
HBO rasar över jätteläcka Handlingen i alla avsnitt av den nya HBO-serien House of the Dragon har läckt ut på Reddit.
Marvel lanserar kvinnlig version av Hulken! Marvel-universumet är uppenbarligen inkomplett utan en kvinnlig version av den arga gröna mannen känd som Hulken.
Nu är musen störst av dem alla! Det tog bara Musse Pigg två och ett halvt år att putta ner Netflix från strömningstronen.
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend