Følg oss på

Sök efter tester, nyheter och recensioner...

Netflix sänker bildkvaliteten i 30 dagar

EU befarar dramatiskt ökning av datatrafiken.

I dessa kristider, där människor i de flesta länder antingen befinner sig i karantän eller arbetar hemifrån, har naturligtvis användningen av strömningstjänster som Netflix exploderat.

Till och med så mycket att myndigheterna är rädda för att den enorma dataöverföringen som krävs för film och TV-serier ska få internet att kollapsa.

Därför har EU-kommissionen helt enkelt bett Netflix att sänka bildkvaliteten för att minska datamängden.

Onsdags kunde man därför läsa en tweet från EU-kommissionären Thierry Breton där han berättade att han diskuterat med Netflix VD Reed Hastings och bett Netflix att avstå från att strömma videoinnehåll i HD för att ”säkra internetåtkomst för alla”.

Annons

Och i går meddelade Netflix att de tänker uppfylla de europeiska önskemålen.

”Efter samtal mellan kommissionär Thierry Breton och Reed Hastings – och mot bakgrund av de extraordinära utmaningar som orsakats av Coronaviruset – har Netflix beslutat att minska bithastigheten på allt strömmat innehåll i Europa under de kommande 30 dagarna”, skrev en talesperson för Netflix i ett e-postmeddelande till Business Insider.

Enligt Netflix kommer den reducerade bildkvaliteten att innebära en minskning med 25 procent av den totala datamängden.

En timmes Netflix-innehåll i HD-kvalitet förbrukar 3 GB data, samma innehåll i SD-kvalitet förbrukar bara 1 GB.

Läs alla artiklar i 1 vecka för 1 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.

ngen bindningstid Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?
forfatter
Skrevet av

(f. 1973): Utvecklingsredaktör och journalist. Peter har arbetat för Ljud & Bild sedan 2012. Han har varit aktiv som teknikjournalist i många medier sedan 1998, bland annat som chefredaktör för prylmagasinet GEAR och som journalist för tidningarna PC World och Privat Computer. Peter skriver om mobiltelefoner och andra bärbara enheter samt om teknisk innovation, inklusive 5G, elektrisk mobilitet och smarta hem.

2 Comments

  1. Ingmar

    2020-03-20 at 09:44

    Får man då ersättning om man har Netflix Premium?

  2. Sten

    2020-03-23 at 18:07

    Ja riktigt men man kan ej heller se i 4k om HD försvinner. Får man ersättning eller fri månad senare som kompensation

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

Redaktionen rekommenderar

Läs också

EU befarar dramatiskt ökning av datatrafiken.

EU befarar dramatiskt ökning av datatrafiken.

EU befarar dramatiskt ökning av datatrafiken.

EU befarar dramatiskt ökning av datatrafiken.

EU befarar dramatiskt ökning av datatrafiken.

EU befarar dramatiskt ökning av datatrafiken.

EU befarar dramatiskt ökning av datatrafiken.

EU befarar dramatiskt ökning av datatrafiken.

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2020 Publish AS

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
© 2021 Publish AS – Ljud & Bild följer Pressombudsmannens etiska regler för press, TV och radio. Som läsare har du bara rätt att använda innehållet på ljudochbild.se för personliga och icke-kommersiella ändamål. Du får ladda ner, länka till och skriva ut innehåll från ljudochbild.se för personliga och icke-kommersiella ändamål under förutsättning att du hänvisar till källan samt respekterar eventuella rättighetshänvisningar och/eller -reservationer. Du får inte använda innehåll, inklusive (men inte begränsat till) ikoner och utmärkelser, för några andra ändamål eller på några andra sätt än vad som uttryckligen tillåts. Obs! Artiklar som ligger utanför plustjänsten är ”friköpta” från betalväggen av tillverkaren/leverantören i fråga.