Martens högtalare är handgjorda i Sverige, med exklusiv teknik och de mest exotiska materialen.
Det är exakt 20 år sedan jag såg Leif Olofsson på golvet i Hi-Fi Mässan Stockholm där han demonstrerade sina flaggskeppshögtalare Coltrane. Med keramiska membran i alla element. Det var där jag introducerades för Sophie Zelmani, där hennes röst i låten Why svävade i rummet, där högtalarna tycktes försvinna från ekvationen. På den tiden hette företaget Mårten, men det var nog ett klokt internationellt drag att släppa ringen över a:et.
Snabbspolning fram till nu, och Marten har blivit en erkänd high-end-tillverkare som har råd att använda ännu dyrare och finare material än på den tiden. Jag tror att Coltrane förmodligen kostade runt 100 000 kronor 2003, men nu måste man upp i en eller flera miljoner för en flaggskeppshögtalare med Martens logotyp.

Mingus Septet
Den här gången är det Mingus-serien som får en ny modell, nämligen 95 kg tunga Mingus Septet. Den ligger under Mingus Orchestra i storlek och är därmed mer platsvänlig i vanliga vardagsrum. Och kostar bara hälften. Men eftersom Mingus Orchestra kostar 2,4 miljoner kronor är frågan om du har råd ändå…
Mingus Septet är en fyrvägshögtalare med inte mindre än sju högtalarelement och ett nyutvecklat delningsfilter för att knyta ihop allt.

Diamant och beryllium
Två av elementen designades av Marten själv, nämligen en diskant av industridiamant och ett separat element som bara ska återge det övre mellanregistret. Detta är något så speciellt som ett 3-tums domeelement, där domen är i rent beryllium. Dyrt och härligt!
Keramisk mellanregisterbas
Men det stannar inte där, för det är inte bara mellanregister och diskant som använder dome. Vad sägs om en mellanregisterbas med en stor 7-tums dome? Denna är gjord av keramiskt material, vilket är ett bättre – och billigare – val än beryllium vid lägre frekvenser.
Under dessa sitter återigen två 8-tums baselemente med membran i två lager aluminium, med olika resonansfrekvenser så att den ena styvnar och dämpar den andra.
Slutligen ska trycket i kabinettet utjämnas. I stället för att göra detta med en basreflexport använder Marten två 10-tums passiva slavbasar, med samma aluminiummembran. Tillsammans sträcker dessa basresponsen hela vägen ner till 23 Hz.

Delningsfiltren
Delningsfiltren är av första ordningens typ, vilket är den enklaste typen. Detta innebär att så lite energi som möjligt går förlorad i ordningsfiltret, men också att man måste se till att varje element har ett mycket liknande respons runt delningsfrekvensen för att undvika fasproblem i övergången. Vissa skulle valt samma material i alla element för att få så mycket homogenitet som möjligt, men på Marten tror de på att maximera återgivningen i varje frekvensområde genom att konstruera ett membran med det material som fungerar bäst i precis det frekvensregistret.
Marten använder högkvalitativa kablar från Jorma hela vägen.

Kabinett
Kabinettet är avsmalnande för att skapa så få reflektioner som möjligt. Noggrant utvald MDF med ”optimal styvhet” har använts, och inuti är den både stadgad och dämpad. Baffeln är tillverkad av 4 mm tjock aluminium, med en dämpningsmatta på insidan – samt att topp- och bottenplattorna är av trä. Slutligen står högtalarna på specialdesignade isoleringsfötter för nästan total kontroll över resonanserna.
Kabinetten är omsorgsfullt lackade i upp till sju lager, handpolerade mellan varje lager.

Marten Mingus Septet: Pris och tillgänglighet
Marten Mingus Septet är inte för Svensson. Priset på 108 000 euro sörjer för det. Om det innebär att det svenska priset blir 1,2 eller 1,3 miljoner kronor spelar kanske ingen roll… Förresten, om du vill uppgradera till Statement-utgåvan med ännu bättre interna ledningar och delningsfilter kan du lägga på ytterligare 13 procent.
Läs mer: marten.se