Volvos nya bilar får LiDAR och kör själva

Först ut blir XC90 2022. Tekniken kommer även till Volvos elbilar.
forfatter

Snart kan du ta en tupplur under tiden din Volvo kör på motorvägen. Om inte annat så i överförd bemärkelse, för från och med 2022 kommer Volvo tillsammans med amerikanska Luminar att vara färdiga med så kallad LiDAR-teknik som utvalda bilmodeller kan få som extrautrustning.

LiDAR är en förkortning för Light Detection and Ranging och är en teknik för avståndsmätning med hög precision. Detta görs med hjälp av laserpulser som skickas ut med hög frekvens. Tiden det tar för ljuset att träffa ett föremål och sedan studsa tillbaka kan användas för att beräkna avståndet. Resultatet blir en 3D-karta som skapas i realtid, som sedan den självkörande bilen använder för att navigera efter.

Självkörande bilar är alltså beroende av tekniken för att kunna köra runt i trafiken. Hittills har dock LiDAR inte varit kommersiellt tillgänglig för vanliga konsumenter i någon större utsträckning eftersom tekniken har varit extremt dyr.

I den här videon förklarar Volvo hur LiDAR-tekniken kommer att förändra hur bilister kör sina bilar i framtiden:

 

Annons

För några år sedan ingick Volvo ett partnerskap med företaget Luminar, som enligt TechCrunch kan tillverka sin Iris LiDAR för mindre än 1 000 dollar.

Nu har tekniken kommit så långt att Volvo officiellt har meddelat att nästa generation av Volvos så kallade Scalable Product Architecture (SPA2) kommer att utrustas med LiDAR från och med 2022.

Detta är en gemensam plattform som är grunden för Volvos kommande bilmodeller, enligt TechCrunch kommer den första modellen som bygger på den nya plattformen att vara stadsjeepen XC90.

Volvo XC90 blir alltså utrustad med vad Volvo kallar för Highway Pilot, som förutom LiDAR också består av kameror, radar och programvara som uppdateras i realtid ”over the air”.

Med andra ord blir bilen hundra procent självkörande på exempelvis motorvägar och landsvägar.

Annons

LiDAR-systemet integreras diskret i bilens tak, ovanför vindrutan, som syns på artikelbilden överst.

LiDAR även i Volvos elbilar

Eftersom SPA2 även kommer att ligga till grund för Volvos kommande Polestar 3, som också gör debut 2022, finns det all anledning att anta att Volvos sportiga elbil också kommer att bli självkörande.

Detsamma gäller förmodligen kommande versioner av Volvo XC40 Recharge.

(Foto: Polestar)

 

 

Annons

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

  1. Fruktansvärt tråkigt när utvecklingen sakta men säkert tar bort glädjen med själva bilkörningen. Tjusningen försvinner.

    1. Har svårt och se någon tjusning när jag ska åka 3 mil till jobbet efter att ha sovit dåligt.
      Eller sträckköra 6h till Göteborg, eller kököra i en större stad

  2. Jag undrar om en självkörande bil kommer att ha någon tydlig markering så alla förstår att det är en robot som kör och inte en levande människa med körkort och självbevarelsedrift. Kanske en isket blinkande saftblandare på taket? Möter jag en sdan bil så kommer jag att tvärnita och springa in i skogen. Att trafiken ändå är så säker i Sverige som den är, beror på ingen av förarna i mötande bilar har lust att frontalkrocka. Nu blir det bara en förare med självbevarelsedrift som ensam måste försöka undvika en krock. Lika smart som fjärrstyrda flygplan.

    Jag har en modern bil med radar och farthållare som håller avståndet till bilen framför m.m. Problemet är att systemet lägger av helt när man äntligen behöver det; i störtregn, tätt snöfall eller snörök. Och ställer även i finväder till med rejäla problem i en vanlig rondell om man glömt att koppla ur den.

    Jag kommer att sluta att köra bil om dessa robotfantasier blir verklighet. Det finns ingen artificiell intelligens, bara datorer programmerade av en människa, som aldrig har kört bil på svensk vinterväg.

    1. Det finns ingen AI?
      Det en AI kan göra kommer ingen människa att kunna göra, nämligen att bygga erfarenhet och dela med sig av den blixtsnabbt till andra fordon med AI.

  3. Hur mycket nederbörd behövs för att störa ut den? Radar är väl betydligt tåligare än ljus?

forfatter

Peter Gotschalk

(f. 1973): Strategichef och journalist. Peter har arbetat för Ljud & Bild sedan 2012. Han har varit aktiv som teknikjournalist i många medier sedan 1998, bland annat som chefredaktör för prylmagasinet GEAR och som journalist för tidningarna PC World och Privat Computer. Peter skriver om mobiltelefoner och andra bärbara enheter samt om teknisk innovation, inklusive 5G, elektrisk mobilitet och smarta hem.
Annons
Annons

Läs också