Tesla har publicerat en ny video som visar fullständig självkörning under övervakning (Supervised Full Self-Driving – FSD) genom Roms trafikerade gator. Turen går från Capitolium till Colosseum för att visa hur systemet hanterar allt från oförutsägbara motorcyklar till trång historisk arkitektur.
Videon kommer kort tid efter Teslas demonstration vid Triumfbågen i Paris, där systemet navigerade den beryktade sjufiliga rondellen, som förbinder hela tolv avenyer, till synes utan problem.
Kaotiskt, men kontrollerat
Att navigera genom centrala Rom från Capitolium till Colosseum innebär att man måste väja i trånga gator och oförutsägbar trafik. Videon visar hur systemet reagerar på plötsliga manövrar från andra trafikanter.
Rom är känt för sin aggressiva körstil och motorcyklar som dyker upp från alla håll. Att köra i Rom kan vara utmanande även för erfarna förare, vilket gör denna demonstration särskilt intressant.
I videon ser man hur Full Self-Driving (FSD) hanterar nära möten med motorcyklar, reagerar på fotgängare och navigerar genom smala gator med parkerade bilar. Systemet signalerar korrekt och håller jämn hastighet genom vad som måste vara en av Europas mest utmanande trafiksituationer.
![Tesla FSD självkörning närmar sig lansering i Europa 1 Tesla - New Model Y 2[58] Ny Model Y](https://www.lydogbilde.no/wp-content/uploads/2025/02/Tesla-New-Model-Y-258-989x556.jpg)
Testat med vanlig produktionsbil
Videorna filmades i en Tesla Model 3 och använder enligt pressmeddelandet samma maskinvara som de bilar som tillverkaren levererar till sina kunder. Det innebär att alla Tesla-ägare i princip kan få samma funktionalitet så snart myndigheternas godkännanden är på plats.
Skillnaden ligger i programvaran, som fortfarande är i testfas för europeiska förhållanden. Tesla använder sina neurala nätverk som tränats på miljarder kilometer med verkliga kördata för att hantera komplexa trafiksituationer.
Miljarder kilometers erfarenhet
En förare kan köra cirka 800 000 km under 50 år – den globala Tesla-flottan gör det tillsammans var 3,5:e minut. Den enorma datamängden ska ge systemet erfarenhet av sällsynta men kritiska körsituationer.
Tesla hävdar att Tesla-flottan totalt har kört mer än 5,79 miljarder kilometer med FSD – först Beta, sedan under övervakning (supervised). Av dessa är 3,84 miljarder kilometer körda under 2024, så här växer datainsamlingen exponentiellt.
Företagets egen säkerhetsrapport för första kvartalet 2025 visar ett olycksfall per 7,44 miljoner kilometer körda med Autopilot-teknik. För förare som inte använde Autopilot registrerade Tesla ett olycksfall per 1,51 miljoner kilometer. Det amerikanska snittet ligger på ett olycksfall per 702 000 kilometer baserat på 2023-data från NHTSA och FHWA.
Det är viktigt att notera att dessa siffror är självrapporterade av Tesla och inte inkluderar data från Full Self-Driving, som är den teknik som faktiskt testas i Rom-videon.

Väntar på godkännande
Teslas vd Elon Musk har uttryckt frustration över att processen tar längre tid än önskat och skyller på ”nederländska myndigheter” och behovet av att ”EU måste godkänna”. Han kallar processen ”mycket frustrerande”.
Teslas europeiska verksamhet drivs genom huvudkontoret i Nederländerna, och de använder därför Nederländernas motsvarighet till Trafikverket för att godkänna modellerna för försäljning i EU.
I USA lanserade Tesla FSD som en offentlig betaversion redan 2020, men europeiska myndigheter kräver mer grundliga tester innan lansering. Det faktum att Mercedes endast fick tillstånd att aktivera självkörning på motorväg och med betydligt lägre hastighet än vad folk normalt kör på Autobahn tyder på att det inte kommer att bli enkelt eller snabbt att göra FSD lagligt i Europa.
Tesla arbetar aktivt med europeiska myndigheter för att få godkännande för Full Self-Driving (Supervised) och hoppas kunna lansera funktionen på befintliga och nya bilar så snart som möjligt. Vi vet dock ingenting om när detta faktiskt kommer att ske. FSD Supervised är redan tillgängligt i USA, Kanada, Mexiko och Kina.
Mer info: tesla.com