Renault Twingo E-Tech Electric är en snärtig småbil för stadsbor och pendlare som behöver en liten och överkomlig elbil. Den nya modellen är en direkt efterföljare till originalet från 1992, som utmärkte sig med sin distinkta design och smarta utrymmeslösningar. Den fick aldrig något stort genombrott i Sverige, men var en populär småbil runt om i Europa. Nu kommer den i en helelektrisk version till ett pris som gör elbilar tillgängliga för de flesta.
Smart utnyttjande av utrymmet
Twingo E-Tech har fem dörrar som standard och en interiör med några praktiska lösningar. Baksätena kan flyttas individuellt och passagerarsätet fram kan fällas ner för att ge plats åt längre föremål.
Bilen är främst avsedd för stadskörning, och dess kompakta design gör den lätt att parkera och manövrera på trånga gator.
Digital och praktisk
Det finns två skärmar i kupén: en 7-tums digital instrumentpanel bakom ratten och en 10-tums pekskärm i mitten av instrumentbrädan. Toppversionen har Renaults nya infotainmentsystem OpenR Link och även Google inbyggt, vilket ger tillgång till Google Maps med laddningsstopp i ruttplaneringen, Google Assistant och Google Play.
Säkerhetspaketet innehåller 24 förarassistanssystem anpassade för stadskörning. Automatisk nödbromsning, filhållningsassistent och adaptiv farthållare med Stop&Go för trafikstockningar ingår.

Beskedlig räckvidd
Motorn på 60 kW är utformad för att få ut mesta möjliga av det lilla LFP-batteriet på 27,5 kWh. WLTP-räckvidden är 263 kilometer, vilket räcker för daglig körning, men är mindre praktiskt för långa resor. Det faktum att den snabbladdar med maximalt 50 kW understryker hur kort Renault tror att du ska köra. Journalisten själv har en äldre Nissan Leaf med ett 24 kWh-batteri och 50 kW snabbladdning, och den är en mardröm på långresor. Visst, den angivna räckvidden är betydligt längre på Renault, men kör den i hög hastighet på motorvägen och jag tror att du kommer att se räckvidden sjunka som en sten. Så ja, detta är en renodlad stadsbil.
Som jämförelse har Hyundai Inster en räckvidd på upp till 370 km med ett 49 kW-batteri och 120 kW snabbladdning. Den ligger i ungefär samma prisklass som Twingo E-Tech.
Standardversionen av Twingo E-Tech har 6,6 kW hemladdning, vilket laddar batteriet på drygt 4 timmar från 10 procent. Med tilläggspaketet Advanced Charge får du 11 kW.
I köpet ingår också V2L-funktionen (Vehicle-to-Load), som gör att du kan använda bilbatteriet som strömkälla för elektriska apparater med en effekt på upp till 3,7 kW. Det återstår att se om man vill göra detta med ett så litet batteri.
Rimligt startpris, men vi får vänta
Twingo E-Tech electric lanseras med ett startpris på under 20 000 Euro i Europa, vilket motsvarar drygt 230 000 kronor plus avgifter. De svenska priserna är ännu inte fastställda, och bilen kommer till Norden något senare än till övriga Europa.

Twingo E-Tech finns i två utrustningsvarianter
Du kan välja mellan två utrustningsvarianter. Evolution har 16-tums hjul, 7- och 10-tums skärmar med Android Auto och Apple CarPlay, automatisk nödbromsning, filhållningsassistent, skjutbara baksäten och parkeringssensorer bak. Techno har dessutom OpenR Link med Google inbyggt, adaptiv farthållare med Stop&Go, enpedalskörning, automatisk klimatanläggning, backkamera och ett ljudsystem med sex högtalare.
Bilen finns i fyra färger: röd, grön, mangogul och svart. Designen påminner om originalet, men med ett uppdaterat utseende, inklusive charmiga strålkastare.
Försäljningen i Europa startar i början av 2026, med en svensk lansering något senare.
Mer info: renault.se



