Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Porsche Mission X – elektrisk hyperbil

Bara ett koncept, säger de, men det har vi hört förut.

Av / 2023-06-09 - 14:49
Porsche Mission X – elektrisk hyperbil

Den är helelektrisk och markerar Porsches 75-årsjubileum. Den ska också sätta nytt rekord på norra slingan vid Nürburging, säger de. Och här kommer poängen, om någon gillar den, kan det hända att de sätter den produktion.

För närvarande är Mission X bara en konceptbil, men det var Mission E också, och den blev till Porsche Taycan. Så det så. Porsche har en tilltalande förmåga att sätta konceptbilar i produktion.

Tänk bara på Boxster-konceptet de visade 1993. En liten tvåsätare med en boxermotor bakom sätena, som de mycket väl kunde tänka sig producera om tillräckligt många var intresserade. Hur många sådana har du sett på vägarna sedan debuten 1997?

Precis.

Det är naturligtvis för tidigt att hävda att Porsche Mission X kommer att sättas i produktion. Men som redan antytts har Porsche en bättre meritlista än Tesla när de först visar en konceptbil.

Foto Porsche

Porsche Mission X liknar inte så lite Carrera GT, men istället för en eldsprutande 612 hk V10-motor har Mission X en 900-volts elektrisk drivlina med ett ännu okänt antal kW. Med 900 V ska den också ladda dubbelt så snabbt som en Taycan, dvs över 500 kW.

Om vi ska gissa tippar vi att den kommer att ha cirka 2 000 hk, förmodligen mer. Men hur mycket är svårt att förutsäga, förutom att Porsche säger att effekt-per-vikt bör vara cirka 1 hk per kilo bil.

Det behövs för att Porsche ska nå målet med konceptbilen. Nämligen att slå rekordet runt norra slingan, som för närvarande innehas av en Mercedes-AMG One, som flög runt den 20,6 km långa banan i skogen, på 6 minuter och 30,7 sekunder.

img_3 img_29 img_28
<
>
Foto Porsche

Alla som har prövat vet att endast hk inte sätter några rekord. Väggreppet måste vara optimalt i alla situationer, och Porsche säger att Mission X borde ha mer downforce – marktryck eller nerkraft vid fart – än en 911 GT3 RS. Som producerarr 860 kg downforce.

Mission X är ganska kompakt med en total längd på 4,5 meter, det är ungefär samma som ovan nämnda Carrera GT och en halv meter kortare än en Taycan.

Foto Porsche

Konceptbilen på bilderna är målad i en färg som Porsche passande kallar Rocket metallic, och 20-tummare fram och 21-tummare bak flankerar saxdörrarna som öppnas precis som på en Porsche 917. Bara så att det inte råder någon tvekan om hastighetsambitionerna.

Det blir brunt inuti också, där förarsätet har en kontrasterande färg med ett vitt axelområde, och framför sig har föraren ett racerratt a la Le Mans-racers, medan passageraren kan följa g-krafter och varvtider på en egen skärm.

Foto Porsche

Porsche Mission X är en teknisk ledstjärna för framtidens sportbilar. Det tar upp stafettpinnen från ikoniska sportbilar från det förflutna, som 959, Carrera GT och 918 Spyder före den. Säger Oliver Blume, styrelseordförande i Porsche AG.

”Att våga drömma och drömbilar är två sidor av samma mynt för oss: Porsche är bara Porsche genom att ständigt förändras.”

Så det är okej att drömma om att Mission X kommer att sättas i produktion.

Läs också Porsches perfekta kompromiss Pris och prestanda gör GTS till Porsches kanske bästa Taycan-version.

 

Ljud & Bild specificerar att reseomkostnaderna för detta reportage betalades av tillverkaren.
Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Polestars snabbaste bil är en dröm på långa resor

Tesla-batterier: - Degraderas knappt

Ammoniakmotor hotar elbilarna

Fisker är nära avgrunden

Fyrkantig charmklump

Familje-lyxbilen snabb som en raket

Mäktigt imponerande debut

Nytt infotainmentsystem och upp till 600 km räckvidd

Skulle hämta sin Cybertruck – fick åka till akuten

Batteridriven trädgårdstraktor från Husqvarna

Hybrid-elcykel gjord för Norden

”Ingen” vill ha Tesla Full Self Driving

Rulla till toppen