Cayenne har varit Porsches bästsäljare sedan 2002, och nu blir den äntligen eldriven. Äntligen kan välbärgade människor resa till sina sommar- eller vinterstugor i lyx. Och med galen prestanda.
Cayenne Electric Turbo sätter nya standarder med 1 156 hästkrafter i Launch Control-läge. Det innebär 0-100 km/h på 2,5 sekunder och 0-200 km/h på 7,4 sekunder! Toppfarten är 260 km/h. Standardmodellen är mer måttlig med 442 hästkrafter i Launch Control, men accelerationen till 100 på 4,8 sekunder ger ändå en rejäl knuff i ryggen.

Formel E-teknologi i en gatubil
Förutom brutal kraft har Porsche fokuserat på hög energiåtervinning. Cayenne Electric hämtar teknologi direkt från Porsches Formel E-racerbilar, där den återvinner upp till 600 kW under bromsning. Porsche hävdar att 97 procent av all bromsning i vardagskörning kan hanteras av elmotorerna på egen hand.
Turbo-versionen har direkt oljekylning av elmotorn på bakaxeln för att säkerställa hög kontinuerlig effekt utan att systemet överhettas. I normalt läge levererar Turbo-versionen 857 hästkrafter, men ger ytterligare 176 hästkrafter i tio sekunder med ett knapptryck. Praktiskt vid omkörningar. Och roligt!

Blixtsnabb laddning
I golvet finns ett 113 kW-batteri med 800-volts teknologi. Räckvidden anges till 643 kilometer för basmodellen och 624 kilometer för Turbo-versionen, båda mätta enligt WLTP.
Laddningen går snabbt, med en maximal laddningseffekt på 390 kW. Det anges ta 16 minuter att ladda från 10 till 80 procent, vilket är dubbelt så snabbt som vanligt. På tio minuter får du tillräckligt med energi för att köra 325 kilometer.

Trådlös laddning
Cayenne Electric är den första Porsche-modellen som stöder trådlös induktiv laddning med upp till 11 kW effekt. Allt du behöver göra är att parkera bilen över en laddningsplatta så startar laddningen automatiskt. Ja, det är ett tillval, och nej, det är inte billigt. Det kostar cirka 70 000 kronor, inklusive installation.
Ny design – men fortfarande en Cayenne
Utseendet har uppdaterats, men det är fortfarande otvetydigt en Cayenne. Den låga motorhuven, de slanka Matrix LED-strålkastarna och den sluttande taklinjen är klassiska Cayenne-designelement. Detaljer som den tredimensionella ljuslisten bak med animerad grafik och det upplysta Porsche-logotypen är dock nya.
Cayenne Electric är 5,5 cm längre än bensinversionen, och hjulbasen har förlängts med 13 cm. Detta gynnar främst passagerarna i baksätet, och alla får elektriskt justerbara säten som standard. Bagageutrymmet är enormt, med en kapacitet på 781 liter med alla säten uppfällda. Fäll ner baksätet så växer den till 1 588 liter. Och då räknar vi inte med de extra 90 literna i frunken.
Turbo-modellen har kontrasterande detaljer i metallic-grått (Turbonite) på Porsche-emblemet, fälgarna och fönsterlisterna. Båda modellerna kan utrustas med ett offroad-paket med förbättrad markfrigång.
Luftmotstånd som en sportbil
Cayenne Electric är en av de mest aerodynamiska SUV:arna i sin klass, med en luftmotståndskoefficient på 0,25. Aerodynamiken justeras dynamiskt efter hastighet och körstil. Aktiva kylningsluftklaffar fram, en adaptiv takspoiler och speciella blad bak på Turbo-modellen förbättrar både räckvidd och köregenskaper.

Stor OLED-skärm
Aldrig tidigare har det funnits så mycket skärm i en Cayenne. En elegant böjd OLED-skärm i mittkonsolen kombineras med en 14,25-tums instrumentpanel och en valfri 14,9-tums passagerarskärm. För första gången i Cayenne kan du också få en head-up-display med AR-teknologi.
Displayerna kan anpassas med widgets och teman. Tredjepartsappar kan laddas ner direkt i bilen via Porsche App Center. Voice Pilot använder artificiell intelligens för att förstå komplexa frågor och svara som en riktig samtalspartner, inte olikt chattfunktionen i ChatGPT.
Med så kallade Mood Modes kan du anpassa sätesposition, belysning, luftkonditionering, ljudprofil och displayer efter önskad stämning. Förutom att värma sätena kan du också värma stora kontaktytor som armstöd och dörrpaneler.
Inget är ännu känt om ljudsystemet, men vi förväntar oss att Burmester kommer att finnas som tillval.
3,5 ton på dragkroken
Cayenne har alltid haft en stor dragvikt på 3 500 kg, och den elektriska versionen är inget undantag. I kombination med adaptiv luftfjädring som standard bör bilen hantera asfalt- och grusvägar med samma elegans.
Turbo-modellen kan utrustas med Porsche Active Ride – ett aktivt fjädersystem som i stor utsträckning kompenserar för karossrörelser och sägs ge ”exceptionell stabilitet och komfort”.

Porsche Cayenne Electric: Pris och tillgänglighet
Cayenne Electric kan beställas nu och kommer att finnas tillgänglig under första halvåret 2026.
Priser:
- Cayenne Electric: från 1 200 000 kronor
- Cayenne Turbo Electric: från 1 830 000 kronor
Tekniska data Cayenne Electric:
- Effekt: 300 kW/408 hk (325 kW/442 hk med Launch Control)
- 0-100 km/h: 4,8 sekunder
- Toppfart: 230 km/h
- Räckvidd: upp till 643 km (WLTP)
- Förbrukning: 19,7-21,8 kWt/100 km
Tekniska data Cayenne Turbo Electric:
- Effekt: 630 kW/857 hk (850 kW/1 156 hk med Launch Control)
- Vridmoment: upp till 1 500 Nm
- 0-100 km/h: 2,5 sekunder
- 0-200 km/h: 7,4 sekunder
- Toppfart: 260 km/h
- Räckvidd: upp till 624 km (WLTP)
- Förbrukning: 20,4-22,3 kWh/100 km
Mer info: porsche.com



