Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Polestar 4 är prissatt

Allt om priser, specifikationer och leverans.

Av / 2024-01-31 - 21:29
Polestar 4 är prissatt

Nu kan du konfigurera och beställa Polestar 4, som levereras i två varianter, och med fyra olika utrustningspaket. Om du är snabb kan du förvänta dig leverans i augusti 2024, enligt Polestar.

Startpriset är 700 000 SEK och då får du en Long Range Single Motor, vilket innebär bakhjulsdrift. Versionen med fyrhjulsdrift heter Long Range Dual Motor, och den börjar på 760 000 SEK, innan du har valt utrustningspaket i konfiguratorn.

”Introduktionen av Polestar 4 sker på alla marknader under 2024, vilket innebär att vi nu har tre modeller i försäljningsportföljen, kommer att betyda mycket för vår framgång. Polestar 4 utmanar premiumprestandaklassen i segmentet för större SUV:ar. Med sin innovativa omtolkning av en SUV-coupé erbjuder Polestar 4 både utrymme och ett magnifikt utseende”, säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar, i ett pressmeddelande.

Foto: Polestar

Polestar 4 är ungefär lika stor som BMW i4, som är en naturlig konkurrent i premiumsegmentet. Som Polestar gärna vill tillhöra. Likheterna med Polestar 2 och 3 är uppenbara här, men den coupé-aktiga taklinjen ger Polestar 4 en sportigare profil. Den är också större än Polestar 2, och åtta cm längre än BMW i4.

Läs också Körmaskin för körglada BMW i4 M50 är en lyckad kompromiss mellan racerbil och familjebil.

Ingen bakruta

484 cm lång, 214 cm bred och 154 cm hög. Foto: Polestar

Det invändiga utrymmet, särskilt i baksätet, är bättre i Polestar 4. Mycket tack vare en hjulbas på 2999 mm – och den totala avsaknaden av en bakruta. Att ta bort bakrutan har gjort det möjligt för designerna att flytta takstolpen längre bak och ge baksätespassagerarna bättre utrymme på höjden.

”Med Polestar Precept visade vi upp en helt ny baksätesmiljö. Genom att ta bort bakrutan och flytta den bakre takstolpen, som har en viktig säkerhetsroll, längre bak, får passagerarna i baksätet i vår SUV-coupé verkligen en unik upplevelse”, säger Maximillian Missoni, designchef på Polestar, i pressmeddelandet.

En kamera placerad i taket visar bilder bakifrån eller från baksätet, på en skärm där backspegeln normalt sitter.

Två varianter

Baksätesryggarna har elektrisk justering och med takstolpen bakflyttad får även långa personer en bekväm sittställning. Foto: Polestar

Väljer man versionen med bakhjulsdrift, som kallas Long Range Dual motor, kan man välja körprogram som antingen prioriterar räckvidd eller aktiv körning. De som väljer Performance-paketet till versionen med fyrhjulsdrift får ett performance-körprogram, som stramar upp drivlinan och driver båda motorerna samtidigt för full effekt och maximal prestanda.

Läs också Förbättrad storsäljare Polestar 2 är bättre att köra, går längre och laddar snabbare. Ja, och så har den fått launch control.

Polestar 4 Long Range Single Motor

  • 100 kWh batteri, 400 V batteriarkitektur
  • 200 kW laddningseffekt, DC 10-80 procent på 31 min
  • 22 kW vid normal laddning
  • V2L (Vehicle-to-load) tvåvägsladdning
  • 610 km räckvidd (WLTP)
  • 200 kW, 342 hk
  • Vridmoment: 342 Nm
  • 0-100 km/h: 7,1 s.
  • Toppfart: 200 km/h

Polestar 4 Long Range Dual Motor

  • 100 kWh batteri, 400 V batteriarkitektur
  • 200 kW laddningseffekt, DC 10-80 procent på 31 min
  • 22 kW vid normal laddning
  • V2L (Vehicle-to-load) tvåvägsladdning
  • 580 km räckvidd (WLTP)
  • 400 kW, 544 hk
  • Vridmoment: 686 Nm
  • 0-100 km/h: 3,8 s.
  • Toppfart: 200 km/h

Den bakhjulsdrivna versionen av Polestar 4 levereras som standard med passiva stötdämpare med spiralfjädrar, medan den fyrhjulsdrivna versionen har semi-aktiva ZF-dämpare med tre dämparalternativ: Standard, Nimble, Firm.

Bilen kan dra en släpvagn på upp till 2 ton, och en taklast på 75 kg. Polestar uppger bagagerumsvolymen till 526 liter, 1536 liter när baksätesryggen är nedfälld, och sedan finns det ett litet 15 liters utrymme fram under motorhuven.

Trådlös Apple CarPlay

Foto: Polestar

I Polestar 4 körs infotainmentsystemet på operativsystemet Android Automotive OS och Snapdragon Cockpit Platform, på en 15,4-tums landskapsorienterad pekskärm, med Google integrerat.

Här får man röststyrning via Google Assistant, Google Maps och app-butiken Google Play – och äntligen: Trådlös Apple CarPlay som standard. I konfiguratorn kan man bocka i rutan för ett Harman Kardon ljudsystem, med tolv högtalare och förstärkareffekt på totalt 1400 W. Väljer man även läderpaketet med Nappaskinn får man två högtalare i varje främre nackstöd, alltså totalt 16 högtalare. Polestar 4 kommer att kunna uppdateras med molnuppdateringar (OTA) såsom mjukvaruförbättringar och nya funktioner.

Framför föraren sitter en 10,2-tumsskärm monterad på rattstången. Den kan visa inte bara hastighet, batteriprocent och räckvidd, utan även information om andra trafikanter, assistansfunktioner och aktiv navigation.

En head-up display (HUD) på hela 14,7 tum visar information om fordonet, telefonen och navigationen på vindrutan. Och här kan man även aktivera ett snöläge, som ändrar textfärgen från vit till gul för att öka läsbarheten.

Passagerarna i baksätet får en separat skärm mellan framsätena, för styrning av media och klimatanläggning.

Lägre koldioxidavtryck

Foto: Polestar

Polestar 4 levereras med material som bland annat stickad textil tillverkad av 100 % återvunnen PET, biobaserad MicroTech-vinyl och spårbart läder från Bridge of Weir, som kommer från skotska gårdar. Rankat till högsta globala standard av det oberoende Animal Protection Index.

Säkerhet 

Foto: Polestar

Att säkerheten är väl omhändertagen är kanske ingen överraskning, den tid det finns täta band mellan Polestar och Volvo. Här ingår sju krockkuddar och säkerhetsutrustning som radar, 12 kameror och 12 ultraljudssensorer. Medan en interiörkamera ser till att föraren är uppmärksam.

Fyra utrustningspaket

Foto: Polestar

Precis som med Polestar 2 kan utrustningspaket och tilläggsutrustning väljas i konfiguratorn, inklusive Plus- och Pilot-paketen. I Pluspaketet får man bland annat HUD med Snow mode-funktion, 22 kW AC-laddning, Pixel LED-strålkastare med adaptivt helljus, elektriskt justerbar rattstång, uppgraderade säten, MicroTech-textil eller Tailored Knit-textil i interiören, elektriskt justerbara baksäten, värmefunktion även i ratten och baksätena, Harman Kardon premium sound och en pekskärm mellan framsätena.

Nappapaketet kan läggas till Pluspaketet, och inkluderar ventilerade lädersäten i nappaskinn med massage, och högtalare i nackstöden.

Plus Pro-paketet lägger till 21-tumsfälgar, fler designdetaljer och nappapaketet, medan Pilotpaketet innehåller Pilot Assist och Lane change assist.

Performance-paketet till Long Range Dual-versionen fokuserar på körupplevelsen och inkluderar 22-tums smidda lättmetallfälgar, ventilerade Brembo-bromsar fram och bak, Polestar Engineered tuning och detaljer i svenskt guld.

Bland andra tillägg i utrustningslistan hittar man elektrokromatiskt panoramaglastak, sidokjolar och nedre paneler lackade i samma färg som karossen, tonat glas på de bakre sidorutorna och en elektriskt utfällbar dragkrok.

Priser – igen:

Polestar 4  Vägledande priser inkl moms
Long Range Single Motor (inkl överlämning)  700 000 SEK 
Long Range Dual Motor (inkl överlämning)  760 000 SEK 
Pilotpaket  20 000 SEK 
Pluspaket  60 000 SEK 
Pro Plus-paket  25 000 SEK 
Performance-paket (endast Dual Motor)  50 000 SEK 

 

Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Billigare Tesla kan komma redan i år

Nyast med en ansiktslyftning: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: En riktig mardröm

Ny Mini-modell på väg

Topless och vackert från Maserati

Snart går Mercedes EQS ännu längre

Alfa Romeos första elbil

Tesla Model Y med 600 km räckvidd

Fullständigt vansinne

Xpeng avtäcker el-SUV för folket

Här finns tillräckligt med utrymme

Snart kommer du att kunna snabbladda hos Ford

0
Ljud & Bild
Rulla till toppen