Ford ger sin elektriska SUV-bästsäljare ett rejält lyft inför modellåret 2025. Mustang Mach-E får flera efterlängtade förbättringar, där standardvärmepumpen förmodligen är den mest välkomna nyheten för svenska ägare. Dessutom flyttas växelväljaren från mittkonsolen till rattstången, vilket ger mer förvaringsutrymme i kupén.
Elbilen, som har sålts i nästan 90 000 exemplar i Europa sedan lanseringen 2021, får också tre nya färger och flera interiöra uppgraderingar.

Värmepump för bättre räckvidd i vinterkylan
Äntligen kommer Ford Mustang Mach-E med en värmepump som standard på alla versioner. Detta är goda nyheter för svenska bilköpare, eftersom teknologin gör kupévärmen mycket mer energieffektiv – särskilt under kalla dagar.
Värmepumpen minskar också belastningen på batteriet när bilen behöver värmas upp, vilket kan öka räckvidden avsevärt på vintern. Mustang Mach-E har redan en deklarerad räckvidd på upp till 600 kilometer, men denna siffra sjunker avsevärt vid minusgrader.
Baserat på feedback från våra kunder har vi under de senaste fyra åren arbetat kontinuerligt med att förbättra Mustang Mach-E. Resultatet är nu bland annat mer utrymme i förarmiljön och en värmepump som förbättrar räckvidden under kalla dagar”, säger Geir Haugaard, marknadsdirektör på Ford Motor Norge.

Smartare förarmiljö med mer förvaringsutrymme
En annan märkbar förändring är att ”växelväljaren” flyttas från mittkonsolen till rattstången. Fördelen är att det frigör värdefullt utrymme i mittkonsolen.
Vindrutetorkarna och blinkersen är också flyttade till en multifunktionsspak på rattstången. Det ger kupén ett snyggare och modernare utseende samtidigt som det ger mer plats för småsaker, kaffekoppar och mobiltelefoner.
Användargränssnittet SYNC 4A har också uppdaterats för att göra användningen mer intuitiv. Detta system styr de flesta av bilens funktioner via den stora centrala pekskärmen.

Nya lackfärger och en tuffare look
För de som är nyfikna på bilens utseende kommer Mustang Mach-E 2025 i tre nya färger: Velocity Blue, Molten Magenta och Terrain Sand. Speciellt GT-modellen har fått en tuffare look med fler svarta detaljer i grillen.
Ford har också demokratiserat fälgalternativen. Aluminiumfälgar, som tidigare endast fanns tillgängliga på Premium-modellen, kan nu även väljas på instegsmodellen. Om du väljer Premium-versionen har du också möjlighet att välja svart- eller bronslackerade 19-tums aluminiumfälgar för ett ännu mer distinkt utseende.

Trådlösa uppdateringar
Förändringarna på 2025-modellen kommer utöver flera trådlösa mjukvaruuppdateringar som redan har förbättrat bilen sedan den lanserades. Ford har varit tydliga med att de kommer att fortsätta utveckla Mustang Mach-E under hela dess livscykel, både genom OTA-mjukvaruuppdateringar (over-the-air) och fysiska uppgraderingar som denna.
För befintliga ägare är det värt att notera att vissa av förbättringarna, till exempel programuppdateringar till SYNC-systemet, sannolikt kommer att vara tillgängliga även för äldre modeller.

Fler varianter för olika behov
Mustang Mach-E kommer även fortsättningsvis att finnas i en rad olika varianter – från instegsmodellen Select med standardräckvidd och bakhjulsdrift till toppmodellen Rally med utökad räckvidd och fyrhjulsdrift.
Särskilt Rally-varianten sticker ut med ökad markfrigång, specialdesignade rallydäck och en unik rallyinspirerad exteriör. Den bygger på GT-modellen, men är anpassad till tuffare körförhållanden.
För den som lägger störst vikt vid räckvidden är Premiummodellen med utökad räckvidd och bakhjulsdrift det bästa valet. Om du ofta åker på långa vinterresor i Sverige är Premium-varianten med utökad räckvidd och fyrhjulsdrift förmodligen den mest praktiska lösningen, med en bra kombination av framkomlighet och räckvidd.
Svenska priser och försäljningsstart presenteras under våren.
Mer info: ford.se