TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik
Prova LB+ för 10:-

Nyhet

Mustang Mach-E 2025: Värmepump och (lite) mer utrymme

Ford uppgraderar bästsäljaren Mustang Mach-E med en värmepump som standard, en ny växelväljare på rattstången och tre nya färger. Förändringarna ger både bättre räckvidd och mer utrymme i förarmiljön.

Mustang Mach-E 2025: Värmepump och (lite) mer utrymme

Ford ger sin elektriska SUV-bästsäljare ett rejält lyft inför modellåret 2025. Mustang Mach-E får flera efterlängtade förbättringar, där standardvärmepumpen förmodligen är den mest välkomna nyheten för svenska ägare. Dessutom flyttas växelväljaren från mittkonsolen till rattstången, vilket ger mer förvaringsutrymme i kupén.

Elbilen, som har sålts i nästan 90 000 exemplar i Europa sedan lanseringen 2021, får också tre nya färger och flera interiöra uppgraderingar.

2024 Mustang Mach-E GT Gol (1)
Värmepump för ökad komfort och räckvidd på vintern. Här: GT-utgåvan. Foto: Ford

Värmepump för bättre räckvidd i vinterkylan

Äntligen kommer Ford Mustang Mach-E med en värmepump som standard på alla versioner. Detta är goda nyheter för svenska bilköpare, eftersom teknologin gör kupévärmen mycket mer energieffektiv – särskilt under kalla dagar.

Värmepumpen minskar också belastningen på batteriet när bilen behöver värmas upp, vilket kan öka räckvidden avsevärt på vintern. Mustang Mach-E har redan en deklarerad räckvidd på upp till 600 kilometer, men denna siffra sjunker avsevärt vid minusgrader.

Baserat på feedback från våra kunder har vi under de senaste fyra åren arbetat kontinuerligt med att förbättra Mustang Mach-E. Resultatet är nu bland annat mer utrymme i förarmiljön och en värmepump som förbättrar räckvidden under kalla dagar”, säger Geir Haugaard, marknadsdirektör på Ford Motor Norge.

Annons
2025 Mustang Mach E 7
Foto: Ford

Smartare förarmiljö med mer förvaringsutrymme

En annan märkbar förändring är att ”växelväljaren” flyttas från mittkonsolen till rattstången. Fördelen är att det frigör värdefullt utrymme i mittkonsolen.

Vindrutetorkarna och blinkersen är också flyttade till en multifunktionsspak på rattstången. Det ger kupén ett snyggare och modernare utseende samtidigt som det ger mer plats för småsaker, kaffekoppar och mobiltelefoner.

Användargränssnittet SYNC 4A har också uppdaterats för att göra användningen mer intuitiv. Detta system styr de flesta av bilens funktioner via den stora centrala pekskärmen.

2025 Mustang Mach E 10
Ny färg: Molten Magenta. Foto: Ford

Nya lackfärger och en tuffare look

För de som är nyfikna på bilens utseende kommer Mustang Mach-E 2025 i tre nya färger: Velocity Blue, Molten Magenta och Terrain Sand. Speciellt GT-modellen har fått en tuffare look med fler svarta detaljer i grillen.

Läs också TEST: Ford Mustang Mach-E GT Att köra Mustang Mach-E GT känns som att vara hjälten i en actionfilm. Eller att sitta i orkesterdiket på operan.

Ford har också demokratiserat fälgalternativen. Aluminiumfälgar, som tidigare endast fanns tillgängliga på Premium-modellen, kan nu även väljas på instegsmodellen. Om du väljer Premium-versionen har du också möjlighet att välja svart- eller bronslackerade 19-tums aluminiumfälgar för ett ännu mer distinkt utseende.

2025 Mustang Mach E 6
2025 Mustang Mach-E GT. Foto: Ford

Trådlösa uppdateringar

Förändringarna på 2025-modellen kommer utöver flera trådlösa mjukvaruuppdateringar som redan har förbättrat bilen sedan den lanserades. Ford har varit tydliga med att de kommer att fortsätta utveckla Mustang Mach-E under hela dess livscykel, både genom OTA-mjukvaruuppdateringar (over-the-air) och fysiska uppgraderingar som denna.

För befintliga ägare är det värt att notera att vissa av förbättringarna, till exempel programuppdateringar till SYNC-systemet, sannolikt kommer att vara tillgängliga även för äldre modeller.

2024 Mustang Mach E Rally Gol 10
Rally-utgåvan lever vidare. Foto: Ford

Fler varianter för olika behov

Mustang Mach-E kommer även fortsättningsvis att finnas i en rad olika varianter – från instegsmodellen Select med standardräckvidd och bakhjulsdrift till toppmodellen Rally med utökad räckvidd och fyrhjulsdrift.

Särskilt Rally-varianten sticker ut med ökad markfrigång, specialdesignade rallydäck och en unik rallyinspirerad exteriör. Den bygger på GT-modellen, men är anpassad till tuffare körförhållanden.

För den som lägger störst vikt vid räckvidden är Premiummodellen med utökad räckvidd och bakhjulsdrift det bästa valet. Om du ofta åker på långa vinterresor i Sverige är Premium-varianten med utökad räckvidd och fyrhjulsdrift förmodligen den mest praktiska lösningen, med en bra kombination av framkomlighet och räckvidd.

Svenska priser och försäljningsstart presenteras under våren.

Mer info: ford.se

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Elektrisk terrängbil för nordiska förhållanden

Hjärnan älskar bilkörning mer än musik

Fords elbilssuccé blir ännu bättre

SUV med 1 000 km räckvidd och extrem laddningshastighet

Pumpa upp din cykel utan att svettas

Vi kör Zeekr 7X med otroligt snabb laddning och överraskande pris!

Cykellampan samlar automatiskt in bevis

Hyundais strömlinjeformade Ioniq 6 i ny skepnad

"Oförstörbar" Cybertruck krossad på parkeringsplats

Acer Predator - med hjul

Ny teknologi tar över när GPS-signalen försvinner

BYD superladdning: Så snabb att du inte har tid med en korv