Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Elektrisk Mini Countryman

Växer och får god räckvidd.

Av / 2023-09-02 - 11:01
Elektrisk Mini Countryman

Hittills har Mini bara elektrifierat den minsta modellen, Cooper SE, som nyligen lanserades som cabriolet i ett begränsat antal på 999 exemplar. Men som vi har skrivit tidigare har Mini – och BMW – länge arbetat med en ny helelektrisk drivlina till nästa generations Mini på el.

Dagens utgåva är, som vi vet, delvis baserad på vad som finns under skalet på BMW:s lilla i3, och räckvidden är inte precis dess styrka.

Läs också Världens roligaste elbil? En elektrisk version av pigga Mini Cooper S med ljudsystem från Harman Kardon – what’s not to like?

Det ändras med de nya modellerna som presenterades på IAA Mobiliy 2023 i München denna månad. Då visas den nya generationen Mini Cooper och Mini Countryman som ska vara klara för vägarna sommaren 2024.

Räckvidd

Foto: Mini

Den elektriska Cooper SE har inte sålt så värst bra, trots en angiven räckvidd på 228 km (WLTP), och utgör en femtedel av den totala volymen på 300 000 Minis som såldes 2023.

Det tror vi kommer att ändras nästa år, eftersom räckvidden på de nya Cooper och Countryman kommer att bli betydligt bättre.

JCW-fart

Foto: Mini

Minstingen Mini Cooper kommer initialt i två versioner, Cooper E och Cooper SE. Den förstnämnda får ett 40,7 kWt batteri som ska räcka i 305 kilometer. Den har en framhjulsdriven drivlina med samma kraft som vi känner från dagens Cooper SE. Med 135 kW/184 hk och ett vridmoment på 290 Nm.

0-100 km/h tar 7,3 sekunder.

Cooper SE har både högre effekt och längre räckvidd. Den är också framhjulsdriven och har en elmotor på 160 kW/218 hk med 330 Nm vridmoment. Den klarar 0-100 på 6,7 sekunder och är plötsligt i John Cooper Works-ligan. Batterikapaciteten är 54,2 kWh, vilket ska räcka till 402 WLTP-kilometer. Nästan dubbelt så långt som föregångaren.

Foto: Mini

Snabbladdning kan göras med upp till 75 kW för Cooper E, och 95 kW för Cooper SE, och batterierna kan även tempereras innan laddningspasset startar. Hemladdning kan göras med upp till 11 kW.

Fyrhjulsdrift

Foto: Mini

Mini Countryman har aldrig tidigare varit helt elektrisk, och den har aldrig varit så stor heller. Den kommande upplagan kommer att bli betydligt mer familjevänlig, eftersom den växer åt alla håll.

Den är 13 cm längre, 443 cm från front till bakdel, och är sex cm högre, och ja, den kommer i en version med fyrhjulsdrift. Jag kan redan ana jublet. Det blir säkert mer jubel när jag säger att den också kan rulla upp till 462 km. Det är inte riktigt Tesla Model Y Long range, men mycket mer än de flesta förmodligen behöver i vardagen. Utförandet med fyrhjulsdrift har en angiven räckvidd på 432 km.

Foto: Mini

Den kommer att finnas i två versioner, Countryman E och Countryman SE ALL4. Båda har samma batteri med en batterikapacitet på 66,45 kWh. Hemladdning kan göras med upp till 22 kW, medan den kan ta upp till 130 kW på en snabbladdare.

Countryman E levererar 150 kW/204 hk effekt och ett vridmoment på 250 Nm, det ger 8,6 sekunder från 0-100, medan Countryman SE ALL4 bara behöver 5,6 sekunder för samma övning. Den har en total effekt på 230 kW/313 hk och här är vridmomentet totalt 494 Nm.

Bättre utrymme

Mini Countryman. Foto: Mini

De kommande Mini-modellerna är också uppdaterade exteriört, med korta överhäng, Countryman har mer framträdande fyrkantiga lampor, och invändigt finns mer plats för människor och bagage. Cooper är fortfarande en liten bil, och baksätet är nog bäst för två personer som inte är så långa, men den har nedfällbara baksätesryggar och får, liksom Countryman, ett helt nytt operativsystem med nytt gränssnitt.

Mini Cooper. Foto: Mini

Som tidigare finns det en stor skärm i mitten, men här är det en ännu större OLED-skärm som svävar ovanför en instrumentbräda, i en interiör som till stor del använder återvunnet material.

Countryman växer också inuti. Axelbredden på baksätena har utökats med 2,5 cm och baksätesraden kan skjutas fram med upp till 13 cm för att få mer bagageutrymme. Där är volymen uppe i 460 liter, men de tredelade baksätesryggarna går att fälla ner för en total volym på 1450 liter. Baksätesryggarna kan också justeras i sex lägen.

Släpvagnsdrag

Foto: Mini

Ryggstödet på de tre baksätena är också individuellt justerbara i sex lägen. Med baksätet nedfällt kan även stora föremål enkelt transporteras i bagageutrymmet på 460-1450 liter.

Countryman kan även levereras med dragkrok, och kan dra upp till 1 200 kg. Den får också Trailer Assistant, som hjälper föraren att manövrera släpet när det behöver parkeras. Countryman får även halvautomatisk körning i hastigheter upp till 60 km/h.

Ännu en modell

Mini Countryman. Foto: Mini

Mini öppnar för beställningar av Cooper och Countryman senare i höst, då vi även får mer information och inte minst: Priser.

Men det är inte slut där, på tröskeln till 2024 lanseras Aceman crossover, som är en femdörrars Mini med bättre markfrigång och mer utrymme än en tredörrars Cooper.

Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fisker är nära avgrunden

Fyrkantig charmklump

Familje-lyxbilen snabb som en raket

Mäktigt imponerande debut

Nytt infotainmentsystem och upp till 600 km räckvidd

Skulle hämta sin Cybertruck – fick åka till akuten

Batteridriven trädgårdstraktor från Husqvarna

Hybrid-elcykel gjord för Norden

”Ingen” vill ha Tesla Full Self Driving

Första titten på Audi Q6 e-tron

Tesla Cybertruck är i Sverige

Beijing Auto Show 2024: Nya elbilar på löpande band

Rulla till toppen