TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Mercedes-Benz Vision EQXX har mer än 1 000 kilometers räckvidd

Konceptelbil från Mercedes-Benz imponerar på första officiella långdistanstestet.

Av / 2022-04-24 - 16:17
Mercedes-Benz Vision EQXX har mer än 1 000 kilometers räckvidd

Året hade knappt hunnit börja när vi skrev att Mercedes-Benz Vision EQXX ska kunna köra över 1 000 kilometer på en laddning.

Läs också Mercedes-Benz VISION EQXX har mer än 100 mils räckvidd Supereffektivitet och lågt luftmotstånd tar dig längre på en laddning.

Då planerade Mercedes att testa Vision EQXX på vägarna under 2022, och det har nu skett. Resultatet? Vision EQXX överträffade alla förväntningar

Körningen, som ägde rum nyligen, gick från Mercedes-Benz utvecklingscenter i Sindelfingen, över de schweiziska alperna och genom norra Italien till slutdestinationen, sydfranska Cassis nära Marseille. Sträckan på över 1 000 kilometer körde den elektriska konceptbilen i vanlig trafik – på en enda laddning.

Mercedes-Benz Vision EQXX
(Foto: Mercedes-Benz)

Resan – som genomfördes hela vägen med förseglade laddningsuttag och övervakades av en oberoende expert från det tyska test- och certifieringsorganet TÜV Süd – började i kallt och regnigt väder och skedde hela vägen i normala hastigheter, inklusive körning på tyska motorvägar med upp till 140 kilometer i timmen och nära hastighetsgränsen på annat håll. Temperaturen varierade från tre till 18 grader Celsius. Den totala sträckan översteg exakt 1 008 kilometer, och det fanns till och med kraft till ännu mer, säger Mercedes-Benz i ett pressmeddelande.

På tyska Autobahn låg hastigheten på upp till 140 km/h. (Foto: Mercedes-Benz)

Vid ankomsten till slutdestinationen – efter 11 timmar och 32 minuters körning – låg batterinivån fortfarande på runt 15 procent, vilket motsvarar en återstående räckvidd på cirka 140 kilometer. Medelförbrukningen under hela resan var så låg som 8,7 kWh/100 kilometer.

Annons
I nedförsbacke och vid inbromsning omvandlar VISION EQXX naturligt överskottsenergin till ny ström och utökar räckvidden ännu mer. En ytterligare bieffekt av denna funktion är att de mekaniska bromsarna sällan används. (Foto: Mercedes-Benz)

Enligt tillverkaren är det kombinationen av en extremt strömlinjeformad design, en relativt låg vikt och en rad innovativa teknologier som ger VISION EQXX dess imponerande räckvidd. Med ett Cw-värde så lågt som 0,17 glider konceptbilen praktiskt taget genom vinden, stoltserar Mercedes-Benz och förklarar att den droppformade karossen och den variabla bakre diffusorn, som aktiveras automatiskt när hastigheten når 60 kilometer i timmen, bidra till att optimera flödet och minska vindmotståndet.

”Med vår framgångsrika roadtrip till södra Frankrike har vi visat att effektivitet är den nya valutan. Framgången talar också tydligt för vår nya samarbetsprocess, som innehåller erfarenhet från Mercedes-AMG Petronas F1 Team och deras banbrytande expertis inom elektriska drivlinor. VISION EQXX är resultatet av ett omfattande program som bildar en mall för utvecklingen av mobilitet i framtiden”, säger Markus Schäfer, Chief Technology Officer, utvecklings- och inköpschef och styrelseledamot för Mercedes-Benz Group AG. Han avslutar:

VISION EQXX är utrustad med ett tak bestående av 117 solceller, som levererar ström till ett 12-volts batteri som bland annat driver bilens navigationssystem. Denna kontinuerliga laddning av solenergi gjorde att åkturens räckvidd utökades med mer än två procent – motsvarande cirka 25 kilometer under den drygt 1 000 kilometer långa resan. (Foto: Mercedes-Benz)

”Många av de innovativa utvecklingarna integreras i produktionen, några av dem redan i nästa generations arkitektur för kompakta och medelstora modeller från Mercedes-Benz. Och resan fortsätter. Med VISION EQXX kommer vi att fortsätta testa gränserna för vad som är möjligt.”

Peter Gotschalk
(f. 1973): Chefredaktör L&B Home. Peter har arbetat för Ljud & Bild sedan 2012. Han har varit aktiv som teknikjournalist i många medier sedan 1998, bland annat som chefredaktör för prylmagasinet GEAR och som journalist för tidningarna PC World och Privat Computer. Peter skriver om mobiltelefoner och andra bärbara enheter samt om teknisk innovation, inklusive 5G, elektrisk mobilitet och smarta hem.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Bättre Teslabatterier kommer 2026

Nya Peugeot E-408

Kompakta Skoda Elroq redo för den svenska marknaden

Dyr el-MTB ska matcha dyr el-SUV

Elsparkcykel för terrängen

Nissan ska tillverka elektrisk GT-R

Vad hände med elbilsrevolutionen?

Äntligen: Handsfree-körning i Europa

750 km räckvidd och inbyggd ChatGPT

Nissan trimmar Ariya

Tesla Cybertruck till din tjänst!

Från drönare till elcyklar