TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Lucid Air sätter Guinness-rekord: 1 205 kilometer på en laddning

Den amerikanska elbilen Lucid Air Grand Touring har kört 1 205 kilometer på en laddning och därmed slagit det tidigare rekordet med 160 kilometer.

Av / 2025-07-10 - 12:12
Lucid Air sätter Guinness-rekord: 1 205 kilometer på en laddning

Lucid Air Grand Touring har just satt Guinness-världsrekord för längsta sträcka körd av en elbil på en laddning. Rekordresan på 1 205 kilometer gick från St. Moritz i Schweiz till München i Tyskland via bergsvägar, motorvägar och landsvägar.

Rekordförsöket i detalj

Rekordfärden startade tidigt på morgonen den 6 juli 2025 i St. Moritz, som ligger på 1 800 meters höjd i de schweiziska alperna. Rutten till München på cirka 1 205 kilometer bestod av en blandning av alpsträckor, motorvägar och landsvägar genom Schweiz, Österrike och Tyskland. Bakom ratten satt den Londonbaserade entreprenören Umit Sabanci, som också 2024 satte rekord för flest länder besökta på en laddning i en Lucid Air Grand Touring.

Läs också Nyhet: Lucid Gravity bryter barriärer – laddar 320 km på mindre än 11 minuter Amerikanska Lucid Motors tar upp kampen med Tesla med en elektrisk SUV som kan laddas snabbare än du kan hämta kaffe.

Umit Sabanci och ett litet team från Lucid hade noggrant planerat rutten för att optimera energiförbrukningen. Körningen skedde i måttliga hastigheter, vanligtvis mellan 80 och 90 km/h på motorvägar och ännu lägre hastigheter på bergsvägar.

Representanter från Guinness följde efter i ett separat fordon för att dokumentera och verifiera rekordet. Hela resan tog cirka 22 timmar att genomföra, inklusive korta pauser då Sabanci bytte med en medförare. Vid ankomsten till München hade Lucid Air Grand Touring fortfarande 3 procent batterikapacitet kvar, enligt Lucid Motors.

Lucid Air Grand Touring Guinness World Records Title 14
(Foto: Lucid)

Rekord under optimala förhållanden

Den nya rekordet överträffar det tidigare, också ganska aktuella rekordet på 1 045 kilometer, som sattes av Mercedes-Benz EQS 450+ i juni 2025, med hela 160 kilometer.

Annons

Det är värt att notera att rekordräckvidden på 1 205 kilometer betydligt överstiger bilens officiella WLTP-räckvidd på upp till 960 kilometer. Skillnaden beror troligen på användningen av så kallade ”hypermiling”-tekniker – en körstil som är utformad för att maximera energieffektiviteten genom extremt defensiv körning, vilket inte återspeglar normal vardagsanvändning.

900V+-teknologin bakom räckvidden

Lucid Air Grand Touring drivs av företagets egenutvecklade elektriska drivlina. Eric Bach, Senior Vice President of Product och Chief Engineer hos Lucid, berömmer bilens teknologiska försprång: ”Vi utvecklar banbrytande elbilsteknologi och tillverkar de mest avancerade motorerna och drivsystemen som finns idag”, säger han i ett pressmeddelande.

Lucid Air Grand Touring är utrustad med ett batteripaket med en användbar kapacitet på 117-118 kWh och en 900V+ arkitektur. Bilen har en officiell WLTP-effektivitet på 13,5-16,0 kWh/100 km, beroende på konfiguration.

Elbilen har följande specifikationer:

  • Effekt: 831 hästkrafter
  • Vridmoment: 1 200 Nm
  • Acceleration (0-100 km/h): 3,2 sekunder
  • Toppfart: 270 km/h
  • Luftmotståndskoefficient: 0,197
Lucid Air Grand Touring Guinness World Records Title 16
(Foto: Lucid)

Laddning och daglig användning

Den höga spänningsarkitekturen möjliggör enligt tillverkaren snabb laddning med upp till 300 kW, vilket ger upp till 400 kilometers räckvidd på 16 minuter. En typisk laddning från 10 till 80 procent tar cirka 22-29 minuter.

Enligt Lucid Motors pressmeddelande har testorganisationen Edmunds uppnått 410 miles (cirka 660 km) på en motorväg med en Grand Touring-modell – betydligt mindre än rekordkörningen, men fortfarande bland de längsta räckvidderna i realistiska tester.

(f. 1973): Chefredaktör L&B Home. Peter har arbetat för Ljud & Bild sedan 2012. Han har varit aktiv som teknikjournalist i många medier sedan 1998, bland annat som chefredaktör för prylmagasinet GEAR och som journalist för tidningarna PC World och Privat Computer. Peter skriver om mobiltelefoner och andra bärbara enheter samt om teknisk innovation, inklusive 5G, elektrisk mobilitet och smarta hem.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Den här kommer långt

Google uppgraderar Android Auto med Gemini

Elektriska Porsche Cayenne har 1 156 hk

Över 3 500 nya snabbladdare på väg

Porsche slopar laddkabeln

Tesla arbetar med CarPlay

Ford får grönt ljus för självkörning i hela Skandinavien

Kia utmanar VW ID. Buzz

Honda lanserar elmotorcykel i Europa

Elektrisk småbil från Renault

Google-navigering får livekamera

Lucid-ägare får snart ström från bilen