En Reddit-användare upptäckte problemet den hårda vägen när han filmade en splitterny Volvo EX90 med sin iPhone 16 Pro Max. Resultatet blev omedelbar och permanent skada på kamerans sensor, som visade sig som ”brända pixlar” i röda, rosa och lila nyanser på skärmen. Nu visar det sig att problemet gäller flera bilmärken med avancerade LiDAR-system.
Never film the new Ex90 because you will break your cell camera.Lidar lasers burn your camera.
byu/Jeguetelli inVolvo
Så förstör LiDAR din kamera
LiDAR-system på bilar med självkörande funktioner sänder ut kraftiga laserimpulser för att mäta avstånd till omgivningen. De mest avancerade systemen använder 1550 nm laser, som kan ”se” längre än de billigare 905 nm alternativen.
Problemet uppstår när dessa laserimpulser träffar smartphone-kameror. Till skillnad från det mänskliga ögat, där 1550 nm ljus absorberas av hornhinnan och linsen, fokuserar kameralinser laserenergin direkt på den känsliga kiselsensorn. Resultatet är lokal överhettning som bokstavligen bränner pixlar på sensorn.
Teleobjektiv drabbas hårdast
Volvo bekräftar problemet och varnar för att ”rikta en kamera direkt mot en LiDAR-sensor”. Risken är störst vid närbilder och direkt exponering.
Teleobjektiv är särskilt utsatta. Deras snäva synfält och fokuserade optik samlar laserenergin på ett mycket mindre område än vidvinkelobjektiv. Det förklarar varför endast mobilens teleobjektiv skadades i Reddit-incidenten, medan vidvinkelkameran överlevde intakt.
”Ögonsäker” betyder inte kamerasäker
Automotive LiDAR-system är klassificerade som Laser Class 1, vilket innebär att de är säkra för mänskliga ögon vid normal användning. Denna säkerhetsstandard gäller dock inte för elektroniska kamerasensorer.
Dina ögon har ett naturligt skydd mot 1550 nm ljus, som absorberas innan det når näthinnan. De flesta smartphone-kameror saknar dock specifika infraröda filter för denna våglängd. Detta gör att sensorerna utsätts för de energiintensiva laserimpulserna.
Vilka bilar är berörda?
Volvo EX90 använder 1550 nm LiDAR från Luminar, som är bland de mest kraftfulla på marknaden. Andra märken som Polestar använder liknande teknologi från samma leverantör. Dessa system har visat sig vara problematiska för smartphone-kameror.
BMW och Mercedes-Benz använder däremot 905 nm LiDAR-system från Innoviz respektive Valeo. Dessa kortare våglängder har inte visat samma tendens att skada smartphone-kameror.
Så skyddar du din kamera
Den enklaste lösningen är att undvika direktinspelning av aktiva LiDAR-sensorer. Volvo rekommenderar att man håller avstånd och undviker zoomfunktioner.
Filma istället från sidan eller i vinkel – det sprider laserenergin och minskar risken. Undvik HDR-video och andra funktioner med lång exponeringstid när du filmar nära bilar utrustade med LiDAR.
Tekniska lösningar under utveckling
Kameratillverkarna överväger att integrera specifika 1550 nm infraröda filter i framtida modeller, särskilt för teleobjektiv. Vissa arbetar också med programvara som automatiskt skyddar sensorn genom att detektera starkt laserljus.
Frågan om ansvar för skadade kameror är fortfarande oklar. Volvo har enligt uppgift täckt reparationskostnader i enstaka fall, men det finns inga fasta regler.