TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik
Prova LB+ för 10:-

Nyhet

LiDAR-sensorer förstör smartphone-kameror

LiDAR-system kan orsaka permanent skada på smartphone-kameror vid direkt exponering. Problemet uppstår särskilt vid kombinationen av 1550 nm laser och teleobjektiv.

Av / 2025-05-27 - 09:22
LiDAR-sensorer förstör smartphone-kameror

En Reddit-användare upptäckte problemet den hårda vägen när han filmade en splitterny Volvo EX90 med sin iPhone 16 Pro Max. Resultatet blev omedelbar och permanent skada på kamerans sensor, som visade sig som ”brända pixlar” i röda, rosa och lila nyanser på skärmen. Nu visar det sig att problemet gäller flera bilmärken med avancerade LiDAR-system.

Never film the new Ex90 because you will break your cell camera.Lidar lasers burn your camera.
byu/Jeguetelli inVolvo

Så förstör LiDAR din kamera

LiDAR-system på bilar med självkörande funktioner sänder ut kraftiga laserimpulser för att mäta avstånd till omgivningen. De mest avancerade systemen använder 1550 nm laser, som kan ”se” längre än de billigare 905 nm alternativen.

Problemet uppstår när dessa laserimpulser träffar smartphone-kameror. Till skillnad från det mänskliga ögat, där 1550 nm ljus absorberas av hornhinnan och linsen, fokuserar kameralinser laserenergin direkt på den känsliga kiselsensorn. Resultatet är lokal överhettning som bokstavligen bränner pixlar på sensorn.

Annons

Teleobjektiv drabbas hårdast

Volvo bekräftar problemet och varnar för att ”rikta en kamera direkt mot en LiDAR-sensor”. Risken är störst vid närbilder och direkt exponering.

Teleobjektiv är särskilt utsatta. Deras snäva synfält och fokuserade optik samlar laserenergin på ett mycket mindre område än vidvinkelobjektiv. Det förklarar varför endast mobilens teleobjektiv skadades i Reddit-incidenten, medan vidvinkelkameran överlevde intakt.

Läs också Nyhet: Säkerhetsexpert hackade Volkswagen-app med fritt tillgängligt chassinummer En säkerhetsexpert har avslöjat hur han kunde få full tillgång till Volkswagen-bilar genom en allvarlig säkerhetsbrist i tillverkarens officiella app. I praktiken räcker det med bilens chassinummer – information som vanligtvis syns genom vindrutan.

”Ögonsäker” betyder inte kamerasäker

Automotive LiDAR-system är klassificerade som Laser Class 1, vilket innebär att de är säkra för mänskliga ögon vid normal användning. Denna säkerhetsstandard gäller dock inte för elektroniska kamerasensorer.

Dina ögon har ett naturligt skydd mot 1550 nm ljus, som absorberas innan det når näthinnan. De flesta smartphone-kameror saknar dock specifika infraröda filter för denna våglängd. Detta gör att sensorerna utsätts för de energiintensiva laserimpulserna.

Vilka bilar är berörda?

Volvo EX90 använder 1550 nm LiDAR från Luminar, som är bland de mest kraftfulla på marknaden. Andra märken som Polestar använder liknande teknologi från samma leverantör. Dessa system har visat sig vara problematiska för smartphone-kameror.

BMW och Mercedes-Benz använder däremot 905 nm LiDAR-system från Innoviz respektive Valeo. Dessa kortare våglängder har inte visat samma tendens att skada smartphone-kameror.

Läs också Nyhet: Lucid Gravity bryter barriärer – laddar 320 km på mindre än 11 minuter Amerikanska Lucid Motors tar upp kampen med Tesla med en elektrisk SUV som kan laddas snabbare än du kan hämta kaffe.

Så skyddar du din kamera

Den enklaste lösningen är att undvika direktinspelning av aktiva LiDAR-sensorer. Volvo rekommenderar att man håller avstånd och undviker zoomfunktioner.

Filma istället från sidan eller i vinkel – det sprider laserenergin och minskar risken. Undvik HDR-video och andra funktioner med lång exponeringstid när du filmar nära bilar utrustade med LiDAR.

Tekniska lösningar under utveckling

Kameratillverkarna överväger att integrera specifika 1550 nm infraröda filter i framtida modeller, särskilt för teleobjektiv. Vissa arbetar också med programvara som automatiskt skyddar sensorn genom att detektera starkt laserljus.

Frågan om ansvar för skadade kameror är fortfarande oklar. Volvo har enligt uppgift täckt reparationskostnader i enstaka fall, men det finns inga fasta regler.

(f. 1973): Chefredaktör L&B Home. Peter har arbetat för Ljud & Bild sedan 2012. Han har varit aktiv som teknikjournalist i många medier sedan 1998, bland annat som chefredaktör för prylmagasinet GEAR och som journalist för tidningarna PC World och Privat Computer. Peter skriver om mobiltelefoner och andra bärbara enheter samt om teknisk innovation, inklusive 5G, elektrisk mobilitet och smarta hem.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

När kommer kraftmonstret från Lucid till Sverige?

Videoappar kommer till Android Auto

Hyundai: Studentens elektriska drömbil

Så undviker du att en självkörande elbil förstör din mobilkamera

Genesis tar upp kampen med Tesla

Volvo först med Android Auto-nyheter

Så enkelt är det att hacka din bil

Peugeot: Populär elbil får kraftig uppdatering

Elektrisk terrängbil för nordiska förhållanden

Hjärnan älskar bilkörning mer än musik

Fords elbilssuccé blir ännu bättre

SUV med 1 000 km räckvidd och extrem laddningshastighet