Hyundai Ioniq 6 debuterade 2022 med bra räckvidd och aerodynamisk design. Nu kommer den nya versionen, med uppdaterad design och betydande förbättringar under skalet.

680 kilometer på en laddning
Den största nyheten är räckvidden. Med ett stort batteripaket och bakhjulsdrift kan Ioniq 6 nu köra upp till 680 kilometer (WLTP) på en enda laddning. Det är mycket bra för en mellanklassbil, och placerar bilen mellan BMW i4 eDrive40 (600 km) och Tesla Model 3 Long Range (750 km).
Om du väljer fyrhjulsdrift sjunker räckvidden till 650 kilometer. Men om du tycker att det minsta batteripaketet (63 kWt) och bakhjulsdrift är tillräckligt, får du fortfarande en mycket respektabel räckvidd på 521 kilometer. Det bör noteras att aerodynamiska bilar som Ioniq 6 generellt sett upplever en större procentuell förlust av räckvidd på vintern. När körningen kräver lite kraft märks uppvärmningen av kupén desto mer.
Hyundais 800-volts teknologi ger blixtsnabb laddning, ännu snabbare än vad Tesla pressar ut ur sina 400 volt. Från 10 till 80 procent tar det bara 18 minuter med en 350 kW snabbladdare (jämfört med Teslas 250 kW). Om du laddar i 15 minuter får du hela 426 kilometer extra räckvidd, vilket är guld värt på långa resor. Återigen är detta WLTP-siffror från Hyundai, som förmodligen är ganska optimistiska jämfört med verkligheten.

Mindre synliga designförändringar
Hyundai har gett Ioniq 6 en subtil uppgradering av exteriören. Under konceptet ”Pure Flow, Refined” får bilen slankare LED-strålkastare och en bredare front med horisontella linjer. Bak har stötfångaren uppdaterats med kromdetaljer, och den dubbla bakre spoilern från föregångaren har ersatts med en enda integrerad spoiler för ett renare utseende. I övrigt har den aerodynamiska profilen och Parametric Pixel-belysningsdetaljerna behållits.
Om du däremot vill ha ett mer aggressivt utseende kanske N Line-versionen passar dig bättre. Den har mer distinkta stötfångare, en lägre profil och svarta designelement som ger bilen en mer dynamisk prägel.

Bättre interiör och nytt infotainmentsystem
Inuti har ratten fått bättre ergonomi, medan materialen i dörrarna och konsolen har uppgraderats. Klimatanläggningen är nu enklare att använda och mittkonsolen har omorganiserats för bättre funktionalitet. Viktigast är att laddningsplattan för mobiltelefoner är mer tillgänglig och inte längre gömd under instrumentbrädan.
Den största uppgraderingen är dock det nya infotainmentsystemet ccNC (Connected Car Navigation Cockpit). Det är samma som i den senaste versionen av Ioniq 5, med bland annat en kraftfullare processor, trådlös CarPlay och Android Auto samt förbättrad röststyrning. Vi hoppas att det är mycket bättre, eftersom det gamla var eländigt. Liksom sin föregångare har den två 12,3-tums skärmar, OTA-stöd och V2L-uttag (vehicle-to-load). Vehicle-to-vehicle eller vehicle-to-grid ligger nog fortfarande några år fram i tiden.
Snabb acceleration
Fyrhjulsdriften med ett stort batteripaket klarar 0-100 på 5,1 sekunder. Även om den inte tillhör superbilligan är den definitivt tillräckligt snabb för att ge dig en ordentlig kick i ryggen när du accelererar iväg från trafikljuset.

Väntar på priser
Hyundai kommer att offentliggöra priserna under det nya året, tillsammans med mer information om utrustningsnivåer och tillgängliga varianter. Det är nog inte helt fel att gissa på ett startpris på närmare 600 000 kronor för den bakhjulsdrivna varianten med standardräckvidd, medan fyrhjulsdrift och ett stort batteri troligen kommer att kosta närmare 700 000 kronor.
Den uppgraderade Ioniq 6 förväntas komma i början av 2026. För de som funderar på en eldriven sedan och vill ha något annat än en Tesla är detta definitivt en bil att hålla ögonen på.
Mer info: hyundai.com




