TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Ioniq 6 får en räckvidd på 680 km

Hyundai Ioniq 6 kommer i en uppgraderad version, med uppdaterat utseende, 680 km räckvidd och snabbladdning på 18 minuter.

Ioniq 6 får en räckvidd på 680 km

Hyundai Ioniq 6 debuterade 2022 med bra räckvidd och aerodynamisk design. Nu kommer den nya versionen, med uppdaterad design och betydande förbättringar under skalet.

Hyundai IONIQ 6 mk04
Med en räckvidd på upp till 680 kilometer kan Ioniq 6 klara längre resor utan problem. (Foto: Hyundai)

680 kilometer på en laddning

Den största nyheten är räckvidden. Med ett stort batteripaket och bakhjulsdrift kan Ioniq 6 nu köra upp till 680 kilometer (WLTP) på en enda laddning. Det är mycket bra för en mellanklassbil, och placerar bilen mellan BMW i4 eDrive40 (600 km) och Tesla Model 3 Long Range (750 km).

Om du väljer fyrhjulsdrift sjunker räckvidden till 650 kilometer. Men om du tycker att det minsta batteripaketet (63 kWt) och bakhjulsdrift är tillräckligt, får du fortfarande en mycket respektabel räckvidd på 521 kilometer. Det bör noteras att aerodynamiska bilar som Ioniq 6 generellt sett upplever en större procentuell förlust av räckvidd på vintern. När körningen kräver lite kraft märks uppvärmningen av kupén desto mer.

Hyundais 800-volts teknologi ger blixtsnabb laddning, ännu snabbare än vad Tesla pressar ut ur sina 400 volt. Från 10 till 80 procent tar det bara 18 minuter med en 350 kW snabbladdare (jämfört med Teslas 250 kW). Om du laddar i 15 minuter får du hela 426 kilometer extra räckvidd, vilket är guld värt på långa resor. Återigen är detta WLTP-siffror från Hyundai, som förmodligen är ganska optimistiska jämfört med verkligheten.

Hyundai IONIQ 6 mk06 (1)
(Foto: Hyundai)

Mindre synliga designförändringar

Hyundai har gett Ioniq 6 en subtil uppgradering av exteriören. Under konceptet ”Pure Flow, Refined” får bilen slankare LED-strålkastare och en bredare front med horisontella linjer. Bak har stötfångaren uppdaterats med kromdetaljer, och den dubbla bakre spoilern från föregångaren har ersatts med en enda integrerad spoiler för ett renare utseende. I övrigt har den aerodynamiska profilen och Parametric Pixel-belysningsdetaljerna behållits.

Annons

Om du däremot vill ha ett mer aggressivt utseende kanske N Line-versionen passar dig bättre. Den har mer distinkta stötfångare, en lägre profil och svarta designelement som ger bilen en mer dynamisk prägel.

Hyundai IONIQ 6 mk07
N Line-versionen har tuffare stötfångare och svarta designelement för ett mer dynamiskt uttryck. (Foto: Hyundai)

Bättre interiör och nytt infotainmentsystem

Inuti har ratten fått bättre ergonomi, medan materialen i dörrarna och konsolen har uppgraderats. Klimatanläggningen är nu enklare att använda och mittkonsolen har omorganiserats för bättre funktionalitet. Viktigast är att laddningsplattan för mobiltelefoner är mer tillgänglig och inte längre gömd under instrumentbrädan.

Den största uppgraderingen är dock det nya infotainmentsystemet ccNC (Connected Car Navigation Cockpit). Det är samma som i den senaste versionen av Ioniq 5, med bland annat en kraftfullare processor, trådlös CarPlay och Android Auto samt förbättrad röststyrning. Vi hoppas att det är mycket bättre, eftersom det gamla var eländigt. Liksom sin föregångare har den två 12,3-tums skärmar, OTA-stöd och V2L-uttag (vehicle-to-load). Vehicle-to-vehicle eller vehicle-to-grid ligger nog fortfarande några år fram i tiden.

Hyundai IONIQ 6 mk09

Snabb acceleration

Fyrhjulsdriften med ett stort batteripaket klarar 0-100 på 5,1 sekunder. Även om den inte tillhör superbilligan är den definitivt tillräckligt snabb för att ge dig en ordentlig kick i ryggen när du accelererar iväg från trafikljuset.

Hyundai IONIQ 6 mk01
(Foto: Hyundai)

Väntar på priser

Hyundai kommer att offentliggöra priserna under det nya året, tillsammans med mer information om utrustningsnivåer och tillgängliga varianter. Det är nog inte helt fel att gissa på ett startpris på närmare 600 000 kronor för den bakhjulsdrivna varianten med standardräckvidd, medan fyrhjulsdrift och ett stort batteri troligen kommer att kosta närmare 700 000 kronor.

Den uppgraderade Ioniq 6 förväntas komma i början av 2026. För de som funderar på en eldriven sedan och vill ha något annat än en Tesla är detta definitivt en bil att hålla ögonen på.

Mer info: hyundai.com

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Ny elbil från Kia för cirka 300 000 kronor

Den billigaste Teslan någonsin

BYD ökar batterigarantin avsevärt

Den här kommer långt

Google uppgraderar Android Auto med Gemini

Elektriska Porsche Cayenne har 1 156 hk

Över 3 500 nya snabbladdare på väg

Porsche slopar laddkabeln

Tesla arbetar med CarPlay

Ford får grönt ljus för självkörning i hela Skandinavien

Kia utmanar VW ID. Buzz

Honda lanserar elmotorcykel i Europa