Ioniq 6 N är utrustad med ett dubbelmotor fyrhjulsdrivningssystem som levererar 478 kW (650 hk) och 770 Nm vridmoment, men bara i 10 sekunder åt gången när funktionen ”N Grin Boost” aktiveras. Standardprestandan ligger på 601 hk. Bilen accelererar från 0-100 km/h på 3,2 sekunder enligt Hyundais egna mätningar och har en toppfart på 257 km/h.
Batteriet på 84 kWh ger en WLTP-räckvidd på 469 km. För att motverka effektförlust under intensiv körning har Hyundai utvecklat ett nytt batteristyrningssystem med förbättrad kylning. Magnetsystemet i både fram- och bakmotorerna har förstärkts med cirka 19,8 procent för att minska värmeutvecklingen vid kontinuerlig hög belastning.

Tekniken som ska ge föraren ett stort leende
Ett centralt element i Ioniq 6 N är systemen som ska simulera känslan av att köra en klassisk sportbil. ”N e-Shift” simulerar växling via paddlar bakom ratten, medan ”N Active Sound+” genererar motorljud (ja, vroom, vroom!) genom bilens högtalare. Föraren kan välja mellan tre olika ljudprofiler.
”N Drift Optimizer” möjliggör kontrollerad överstyrning genom justerbara parametrar för driftinitiering, vinkel och hjulspinn. Funktionen ”N Track Manager” låter användaren registrera bandata och varvtider.
Chassi och köregenskaper
Chassit i Ioniq 6 N har omarbetats jämfört med standardversionen med en lägre tyngdpunkt och längre caster-trail, vilket ger bättre riktningsstabilitet och mer direkt styrrespons. De elektroniskt styrda stötdämparna erbjuder olika inställningar för körning på gata och bana. Styvare fjädrar och en extra tvärgående förstärkning bak ska öka karossens styvhet.

Kaross och aerodynamik
Designen av Ioniq 6 N inkluderar 30 mm bredare skärmar på varje sida, en bakvinge och andra ändringar med fokus på aerodynamik. Fronten har fått större luftintag med aktiva klaffar, och bakänden är utrustad med en diffusor. Bilen är försedd med 20-tums smidda aluminiumfälgar.
Luftmotståndskoefficienten är uppmätt till 0,274 Cd, vilket är högre än standardmodellens 0,21. Detta beror på att man prioriterat nedåtriktat tryck framför minsta möjliga luftmotstånd.
Ioniq 6 N baseras på samma E-GMP-plattform som Ioniq 5 N och Kia EV6 GT. Jämfört med konkurrenter som Tesla Model 3 Performance (335 kW, 0-100 km/h på 3,3 sekunder) och BMW i4 M50 (400 kW, 0-100 km/h på 3,9 sekunder) erbjuder Hyundai mer effekt och marginellt snabbare acceleration.
800V-arkitekturen möjliggör laddning från 10 till 80 procent på cirka 18 minuter vid högeffektladdning.
Pris och tillgänglighet
Hyundai Ioniq 6 N förväntas komma ut på marknaden 2026. Priserna har inte offentliggjorts, men den kommer troligen att kosta ungefär samma som Ioniq 5 N, som i Storbritannien kostar mellan 65 000 och 70 000 pund. I USA förväntas priset börja på omkring 60 000 dollar.
Det svenska priset kommer sannolikt att bli betydligt högre än standardversionen av Ioniq 6, som börjar på 589 900 kronor. Hyundai erbjuder normalt fem års garanti utan kilometerbegränsning.



