TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik
Julerbjudande - LB+Total 50% rabatt

Nyhet

Elektriska Renault 5 hårdtestas under tuffa förhållanden

Nästa år kommer Renaults kompakta elbil R5 och just nu provar man att allting fungerar även under skandinaviska förhållanden.

Av / 2023-04-04 - 09:00
Elektriska Renault 5 hårdtestas under tuffa förhållanden

Den nya elektriska Renault 5 kommer att ersätta Renault ZOE i storleksklassen. Den bygger på den helt nya elbils-plattformen CMF-B EV som är 30 procent billigare att tillverka en den ZOE använder. Anledningen är att den baseras på plattformen CMF som sitter i Clio med förbränningsmotor. Chassi, infotainmentsystem och assistanssystem är i princip identiska. Chassit har däremot naturligtvis anpassats till den lägre tyngdpunkt som batteriet ger.

Renault 5 Plateforme CMFB EV
Den nya CMF-B EV plattformen (Foto: Renault)

Återanvändning och bantning

Man kommer återanvända 70 procent av komponenterna från bensinvarianterna Clio och Captur. Dessutom använder man samma typ av elmotor som nu sitter i Megane E-Tech, en motor helt fri från jordartsmetallet. Motorn har blivit 20 kg lättare genom att kombinera modulerna för DC-omvandlare, laddare och kraftdistribution.

Renault 5 Moteur
Förbränningsmotor ersätts av elmotor (Foto: Renault)

Batteriet har placerats inuti plattformen för att få extra skydd. Som bonus gör den underkroppen styvare, samt förbättrar akustik och körglädje, säger Renault. Batteripaketet har fyra stora moduler i stället för 12 stycken i dagens Zoe. Därmed får man ner vikten med 15 kg och förlänger räckvidden.

Renault 5 Batterie
Det lättare och förenklade batteriet (Foto: Renault)

Vinterprover

Just nu provar man att allting fungerar som det ska. I Arvidsjaur rullar prototyper förklädda till Renault Clio. Där testar man allt från uppvärmning, avimning och avfrostning. Samt att man kollar att bromsar, stötdämpare och ESC (Electronic Stability Control) funkar i vinterväglag.

Testerna som genomförs på rullande chassiprototyper kommer att hjälpa oss att bekräfta beslut som tagits när det gäller komfort och hantering på den kommande Renault 5 Electric. Utan att avslöja allt för mycket är de tidiga testkörningarna en tydlig indikation på att bilen är en värdig ättling till Megane E-Tech med klassens bästa prestanda för sitt segment, säger chefsingenjör Jérémie Coiffier.

Annons

Den elektriska Renault 5 planeras ha världspremiär 2024.

 

(f. 1969): Journalist och nyhetsredaktör. Jonas har jobbat för Ljud & Bild sedan 2007 med det mesta som kan kallas bärbart. Det vill säga mobiler, trådlösa högtalare och hörlurar. Ibland klampar testandet in på kollegernas områden multirum-ljud, hemmabio och foto. Han startade sin bana som teknikjournalist på IDG och skrev bland annat för PC för Alla, Internetworld och det som senare blev M3.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Citroën ELO: Lösningar som borde vara standard

Ny elbil från Kia för cirka 300 000 kronor

Den billigaste Teslan någonsin

BYD ökar batterigarantin avsevärt

Den här kommer långt

Google uppgraderar Android Auto med Gemini

Elektriska Porsche Cayenne har 1 156 hk

Över 3 500 nya snabbladdare på väg

Porsche slopar laddkabeln

Tesla arbetar med CarPlay

Ford får grönt ljus för självkörning i hela Skandinavien

Kia utmanar VW ID. Buzz