TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

BMW i5 xDrive40 med fyrhjulsdrift

Kan bli bästsäljaren.

Av / 2024-02-06 - 21:16
BMW i5 xDrive40 med fyrhjulsdrift

Där kom den. Det som kan bli BMW:s bästsäljande i5. Hittills har marknaden kunnat välja mellan den relativt prisvärda eDrive40 och den påkostade xDrive M60.

Den förstnämnda kommer med bakhjulsdrift och är därför inte aktuell för många. Föredrar man fyrhjulsdrift är den senare svaret, men den kan lätt uppfattas som för dyr jämfört med en eDrive40.

Men nu kan du beställa en i5 xDrive40, som ger dig en femma med fyrhjulsdrift till ett betydligt mer förmånligt pris.

Startpriset för en i5 xDrive40 blir 748 000 kronor, vilket inte är mycket mer än för en eDrive40, men långt under priset för en xDrive M60.

Läs också Mycket körglädje med mindre budget Den billigaste versionen av BMW:s nya i5 är kanske det bästa köpet i premiumklassen.

Produktionen av xDrive40 startar redan i mars. Samtidigt släpps flera alternativ till i5 med nya interiörfärger och cirka 150 nya exteriörfärger från BMW:s Individual-program.

Annonce

xDrive40 är både kraftfullare och snabbare än eDrive40. Den angivna räckvidden är naturligtvis kortare för den fyrhjulsdrivna versionen, men en räckvidd på mellan 463 och 538 kilometer är absolut acceptabelt i den här klassen. Enligt BMW:s WLTP-siffror ger detta en förbrukning på mellan 17,2–20,0 kWh/100 km, under gynnsamma förhållanden.

Kombi

Foto: BMW

Med två elmotorer ökar vridmomentet till 590 Nm och effekten till 290 kW/394 hk. Detta gör bilen snabbare än den bakhjulsdrivna versionen, och 0-100 km/h tar respektabla 5,4 sekunder. Toppfarten är begränsad till 215 km/h.
i5 xDrive40 kan mycket väl bli BMW:s mest sålda bil bland femmorna, i alla fall tills den kommer som kombi, eller i5 xDrive40 Touring som den kan komma att heta.

Läs också Konservativ och kompetent Den första elektriska BMW-femman är en dröm på vägen, men perfektion har sitt pris.

BMW iX2 eDrive20

Inte långt efter att BMW tillkännagav en sportigare version av den elektriska iX1, kallad iX2 xDrive30, har en mer prisvärd version med samma coupéliknande kaross, kallad eDrive20, släppts.

Läs också Raffinerad lyx i premiumklassen BMW iX1 xDrive30 är ett givet val för alla som uppskattar körglädje men även behöver praktiska egenskaper.

Det är helt enkelt en framhjulsdriven version av iX2. En elmotor levererar 204 hk och BMW anger en räckvidd på 439 till 478 kilometer, från ett batteri med en nettokapacitet på 64,78 kWh.

Foto: Fabian Kirchbauer

Sprinten klarar iX2 eDrive20 på 8,6 sekunder och toppfarten är begränsad till 170 km/h. Produktionen startar i mars, då en utökad färgpalett kommer att finnas tillgänglig för iX2-modellerna.

Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kompakta Skoda Elroq redo för den svenska marknaden

Dyr el-MTB ska matcha dyr el-SUV

Elsparkcykel för terrängen

Nissan ska tillverka elektrisk GT-R

Vad hände med elbilsrevolutionen?

Äntligen: Handsfree-körning i Europa

750 km räckvidd och inbyggd ChatGPT

Nissan trimmar Ariya

Tesla Cybertruck till din tjänst!

Från drönare till elcyklar

Polestars snabbaste bil är en dröm på långa resor

Tesla-batterier: - Degraderas knappt

Rulla till toppen