TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

BlueCruise i Skandinavien: Nu kan du släppa ratten på motorvägen

Förare med en Ford Mustang Mach-E kan nu släppa ratten även på norska motorvägar, tack vare godkännandet av BlueCruise. Sverige och Danmark är redan öppna.

BlueCruise i Skandinavien: Nu kan du släppa ratten på motorvägen

Med godkännande från den norska vägverket är nu hela Skandinavien öppet för Fords BlueCruise nivå 2 ”självkörande” teknik. Om du har en elektrisk Mustang Mach-E från modellår 24 eller nyare kan du nu släppa ratten på utvalda motorvägssträckor – så kallade Blue Zones.

BlueCruise är ett av de första systemen i sitt slag som godkänts i Norge. Tekniken finns redan tillgänglig i 16 europeiska länder, däribland Sverige och Danmark.

Ford BlueCruise Hands-Free Driving Technology Approved for Custo
Självkörning nivå 2. (Foto: Ford)

E6 och E18 först ut

Inledningsvis gäller godkännandet stora delar av E6 mellan den svenska gränsen och Oslo, E18 mellan Drammen och Sandvika, flera sträckor söderut på E18 mot Sandefjord och delar av E18 genom Østfold.

Med det norska godkännandet kan Mustang Mach-E-förare med BlueCruise använda tekniken på hela 92 procent av den 26 timmar långa resan mellan Oslo och Barcelona.

Läs också Nyhet: Ford har fått grönt ljus för självkörning i Europa Ford tar ett stort steg in i framtiden med sin självkörande teknologi BlueCruise, som nu har fått grönt ljus i 15 europeiska länder.

Styr, accelererar och bromsar själv

När BlueCruise aktiveras på godkända sträckor tar systemet kontroll över styrning, acceleration, bromsning och körfältspositionering. Samtidigt håller det ett säkert avstånd till bilen framför. BlueCruise övervakar vägmarkeringar, hastighetsskyltar och trafiksituationen runt bilen – från motorvägshastigheter till stillastående trafik.

Annons

Föraren måste dock fortfarande hålla ögonen på vägen hela tiden. Detta säkerställs av en infraröd kamera placerad på rattstången, som kontrollerar förarens ögonrörelser och huvudposition. Även när man bär solglasögon. När föraren lämnar en Blue Zone visas ett meddelande som uppmanar föraren att lägga händerna på ratten igen.

2025 Mustang Mach E 3
Mustang Mach-E-modeller från 2024 och framåt kan nu njuta av ”självkörning” nivå 2 med BlueCruise. (Foto: Ford)

Förarens ansvar

BlueCruise är ett förarassistanssystem på nivå 2. Det innebär att föraren fortfarande har fullt ansvar och aktivt måste övervaka trafiksituationen hela tiden. Systemet är ett hjälpmedel, inte en ersättning för en uppmärksam förare.

Drygt en miljon bilar världen över har utrustats med BlueCruise, och förarna har kört mer än 888 miljoner kilometer med tekniken.

Läs också TEST: Ford Mustang Mach-E GT Att köra Mustang Mach-E GT känns som att vara hjälten i en actionfilm. Eller att sitta i orkesterdiket på operan.

Skandinaviskt genombrott

Norge är det sista landet i Skandinavien som godkänner BlueCruise. Systemet har tidigare godkänts i både Sverige och Danmark som en del av en större europeisk lansering som omfattar mer än 133 000 kilometer motorväg.

För skandinaviska bilister innebär detta att de kan köra handsfree över nationsgränserna – vare sig det är från Köpenhamn till Stockholm, Oslo till Göteborg eller söderut mot kontinenten. BlueCruise fungerar på stora delar av E4 i Sverige, E45 i Danmark och E6 i Norge, samt på motorvägar längre söderut genom Europa.

Ford BlueCruise Hands-Free Driving Technology Approved for Custo
(Foto: Ford)

Aktivering och pris

Ägare av Mustang Mach-E-modeller från modellår 24 och nyare kan aktivera BlueCruise via Ford-appen eller på ford.se. Kunder får en 90-dagars gratis provperiod, varefter det kostar 290 kronor per månad. Det är inte direkt gratis, med tanke på funktionens begränsningar, men i USA kostar det 49,99 dollar per månad…

Ford Motor för en dialog med myndigheterna för att utvidga godkännandet till att gälla Mustang Mach-E-modeller från modellår före 2024, som har hårdvara förberedd för BlueCruise.

Systemet kommer så småningom också att finnas tillgängligt på nya Explorer och kommande Capri. Vi vet ännu inte om det också omfattar Lightning F-150, men eftersom den amerikanska versionen har BlueCruise, kan man tänka sig att det borde vara tekniskt möjligt.

Mer info: ford.se

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Ny elbil från Kia för cirka 300 000 kronor

Den billigaste Teslan någonsin

BYD ökar batterigarantin avsevärt

Den här kommer långt

Google uppgraderar Android Auto med Gemini

Elektriska Porsche Cayenne har 1 156 hk

Över 3 500 nya snabbladdare på väg

Porsche slopar laddkabeln

Tesla arbetar med CarPlay

Ford får grönt ljus för självkörning i hela Skandinavien

Kia utmanar VW ID. Buzz

Honda lanserar elmotorcykel i Europa