Bentley kör 100 % elektriskt

Det legendariska brittiska bilmärket fasar ut förbränningsmotorn.
Annons
Annons
forfatter

Det mullrande ljudet från en V8:a, för att inte tala om det silkeslena spinnandet från en V12:a, håller sakta men säkert på att närma sig historieböckerna. Förbränningsmotorn kan knappast betraktas som framtidssäker längre – även om man kommer att kunna njuta av ljudet från många cylindrar i ett par år till.

Bentley, som har bilar med både V8- och V12-motorer, har tagit fram en plan för framtida modeller och enligt den ska förbränningsmotorn fasas ut under de kommande tio åren. Från och med 2030 ska Bentley bara leverera batteridriven lyx.

Detta är en del av Bentleys ”Beyond100”-strategi, som innebär att de bara ska ha hybrider och elbilar i framtiden. Målet är att Bentleys bilproduktion ska vara koldioxidneutral från 2030.

Den första renodlade elbilen med vingar på huven kommer redan 2025, till dess har Bentley hybridversioner av Bentayga. Det förväntas dessutom att Flying Spur och Continental GT kommer som hybrider redan nästa år.

EXP 12 Speed 6 Concept

Ända sedan starten har Bentley varit synonymt med snabb lyx på fyra hjul och de har dessutom ägnat sig åt racing sedan dag ett. I och med en elektrifiering av drivlinan kommer de att kunna utnyttja det ögonblickliga vridmomentet hos elmotorer maximalt.

Annons

För som de säger själva: en Bentley ska blixtsnabbt transportera dig dit du vill åka, i en lyxig miljö.

En EXP 12 Speed ​​6e, som visas på bilden ovan, ska ha tillräcklig räckvidd för att kunna åka från London till Paris eller från Milano till Monaco på en laddning.

Vackert. Men billigt blir det knappast.

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 19 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.
Annons
Annons

Läs också

Om du vill ha James Bonds kamera får du skynda dig.
Canon uppgraderar EOS M50 Mark II med flera videofunktioner.
Sony släpper FX3 för handhållen proffsvideo.
Nu har Leicas 28mm APO-Summicron för fullformat kommit.
Kom bara ihåg att välja versionen med stereoljud.
Samsung släpper många nya TV-modeller under mars/april.
0-100 km/h på mindre än 5 sek, fyrhjulsdrift och 420 km räckvidd.
Nu kan Lyngdorfs flaggskeppsförstärkare spela högupplösta MQA-ljudfiler från bland annat Tidal.
Billig entrébiljett till analog fotografering.
Historisk Golden Globe till avliden stjärna.
Amazons strömningstjänst erbjuder mer exklusivt innehåll till nordiska kunder och påbörjar ett samarbete med ErosSTX.
Over-the-air gör det enklare att fixa småfel i XC40 Pure Electric P8.
Efter ett långt corona-uppehåll är väntan (snart) över – här är trailern till den fjärde säsongen.
Mobilen är stor och läcker – och vi får nog aldrig se den i Sverige.
Om du vill ha James Bonds kamera får du skynda dig.
De första exemplaren av Volkswagen ID.4 har dykt upp hos nordiska bilhandlare. Vi har tagit en snabbtitt – och lyssning – på infotainment-systemet.