Utbudet av överkomliga små elbilar med bra räckvidd är ganska begränsat. Men det blir bättre, och Kia kommer snart att lansera EV2, en elektrisk mini-SUV som kommer att presenteras på bilmässan i Bryssel den 9 januari 2026.
EV2 kommer att positioneras i det så kallade B-segmentet, vilket gör den till den minsta modellen i Kias elmodellserie. Den har designats, utvecklats och kommer att tillverkas i Europa – vilket kan innebära kortare leveranstider samt specifikationer som är väl anpassade till europeiska kunder.

Systermodellen ger oss en ledtråd
Kia har hittills hållit korten nära kroppen när det gäller tekniska specifikationer. Men eftersom EV2 delar plattform med Hyundai Inster kan vi göra några kvalificerade gissningar om vad vi kan förvänta oss.
Inster finns med två batteristorlekar: 42 kWh och 49 kWh. Den mindre har en angiven räckvidd på 327 kilometer, medan den större sägs klara 370 kilometer med 15-tums hjul. Båda siffrorna är enligt WLTP-standarden, så i praktiken kan man förvänta sig något mindre – särskilt på vintern.
115 hästkrafter i toppversionen och 0-100 på 10,6 sekunder kan verka futtigt i vardagen när flera elbilar har sportbilsegenskaper. Men om du vanligtvis kör en Ford Fiesta eller Toyota Yaris kommer du förmodligen att bli positivt överraskad när du accelererar från trafikljusen.
Snabbladdning från 10 till 80 procent ska ta cirka 30 minuter, vilket är helt acceptabelt för denna klass. Den inbyggda laddaren stöder både enfas (7 kW) och trefas (11 kW), så det är inga problem att ladda hemma över natten.

Överraskande rymlig
Om vi fortsätter att undersöka Inster är längden bara 2,83 meter, medan bagageutrymmet är ganska rymligt med 280 liter. Om du fäller ner baksätet kan du lasta upp till 1 000 liter. Hjulbasen på 2,58 meter lovar också användbart benutrymme i baksätet, även om långa vuxna bör sitta i framsätet.
Det återstår att se om Kia kommer att göra några justeringar av EV2, men utgångspunkten är en smart liten bil som utnyttjar sitt utrymme väl.
Europeiskt fokus
– Med EV2 bekräftar vi vårt åtagande att göra eldrift verkligen tillgängligt för en bredare publik – utan kompromisser”, säger Marc Hedrich, vd och koncernchef för Kia Europe.
”Utan kompromisser” får Hedrich stå för, men vi är definitivt öppna för tanken att bilen kan bli en trevlig reskamrat.
Det faktum att bilen är designad, utvecklad och tillverkad i Europa kan vara ett smart drag. Det ger Kia bättre kontroll över leveranskedjan och kan göra det lättare att anpassa bilen till europeiska preferenser – som till exempel behovet av en värmepump på de nordiska marknaderna.
Konkurrenterna trappar upp
EV2 kommer in på en marknad som äntligen börjar få fler alternativ i den överkomliga prisklassen. Hyundai Inster och Citroën ë-C3 finns redan på marknaden, med priser som startar på 300 000 kronor, och fler är på väg. Nissan Micra Electric och Renault 5 kan beställas nu, med priser från cirka 350 000 kronor. Volkswagen ID. Polo (det slutgiltiga namnet på ID.2) förväntas komma under andra kvartalet 2026, i samma prisklass.
För svenska kunder har detta segment länge varit frustrerande tunt. Tidigare kunde man välja mellan dyra småbilar med kort räckvidd eller större alternativ som inte passade lika bra på trånga parkeringsplatser i staden.
Med ett förväntat pris på cirka 300 000 kronor – baserat på konkurrenternas priser på cirka 300 000-350 000 kronor – kan EV2 bli ett intressant alternativ för de som köper elbil för första gången eller som en andra bil i hushållet.

Fler nyheter på mässan
På bilmässan i Bryssel kommer Kia också att visa upp GT-versionerna av EV3, EV4 Hatchback och EV5.
Presskonferensen äger rum fredagen den 9 januari kl. 10.40 i Kias monter i hall 5. Den kommer även att streamas digitalt.
Brussels Motor Show hålls den 10-18 januari 2026.
Mer info: kia.se



