TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV
Prova LB+ för 10:-

Guide

Hifi-skolan del 5

I den femte delen av Hifi-skolan tittar vi på den mest bortglömda delen av signalkedjan – och den som gör störst skillnad: Lyssningsrummet.

Av / 2025-05-28 - 15:00
Hifi-skolan del 5

Jakten på den optimala förstärkaren eller de perfekta högtalarna kan nästan bli en besatthet. Men i vår strävan efter Den högsta sanningen glömmer vi ofta bort rummet som anläggningen ska spela i. Och även det mest kostsamma highend-anläggningen kommer till korta i ett dåligt lyssningsrum.

Och omvänt kan en billigare stereo låta förvånansvärt bra i ett akustiskt välbalanserat rum. Välkommen till den femte delen av Hifi-skolan, där vi tittar på den glömda komponenten i anläggningen: Rummet!

Högtalarplacering

Som vi nämnde i avsnitt 2 av Hifi-skolan är högtalarnas placering avgörande om du vill få ut det mesta av ditt ljudsystem. Det är också den förbättring som kostar minst. Egentligen ingenting alls, utom lite tid och ansträngning.

Högtalarplacering handlar både om stereoperspektiv och om samspelet – och framför allt motspelet – med rummet.

a3 2
En bra utgångspunkt är att placera högtalarna och lyssningsplatsen i hörnen på en liksidig trianel.

Den gyllene triangeln är en bra utgångspunkt: Högtalarna och lyssningspositionen bildar en liksidig triangel, där avståndet mellan högtalarna är detsamma som avståndet från varje högtalare till lyssningsplatsen. Detta ger den bästa stereoeffekten och den mest exakta ljudbilden. Av samma anledning ska du aldrig tro på dem som säger att det perfekta avståndet mellan två högtalare är ett visst antal meter.

DALI EPIKORE 3 03 2480x3508 2734679
Högtalare ska placeras med bra avstånd till väggar och hörn. Det vet de mycket väl hos DALI – men det visste inte fotografen … (Foto: DALI)

Men det finns annat som du också måste tänka på:

Avstånd till väggarna: Högtalarna bör stå minst 50–70 cm från bakväggen för att undvika för kraftig basförstärkning och tidiga reflektioner (dem återkommer vi till). Ju närmare en vägg, desto mer bas, vilket också kan vara en bra egenskap. Men ljudet blir också grumligare.

Symmetri: Båda högtalarna bör ha samma avstånd till sidoväggarna för att ljudbilden ska bli balanserad. Ojämn placering skapar obalans, både på grund av skillnaden i basförstärkning från väggarna och en större eller mindre del reflektioner.

Diskanterna ska vara i öronhöjd: Stereoperspektiv är inte bara något som finns på bredden. För att få bästa möjliga illusion av höjd på den akustiska scenen bör diskanten vara ungefär i öronhöjd när du sitter på lyssningsplatsen. Och se till att du har fri sikt till båda diskanterna. Om det finns möbler i vägen bör de flyttas eller eventuellt doneras till Röda korset.

rum1
Ken Ishiwatas specialbyggda lyssningsrum. (Foto: John Alex Hvidlykke)

Vinkling (toe-in): Många högtalare låter bäst när de vinklas lite inåt mot lyssningsplatsen. Detta kan förbättra fokus och detaljer i stereobilden. Experimentera med vinkeln – vanligtvis 10 till 30 grader – för att hitta den optimala vinkeln för dina högtalare. Observera att vissa högtalare är avsedda att spela rakt fram, medan andra är utformade för att vara vinklade inåt mot lyssnaren. Och ibland får man bäst resultat genom att inte följa tillverkarens instruktioner, så prova dig fram!

Den bortgångne ljudtrollkarlen Ken Ishiwata föredrog att vinkla in högtalarna så mycket som 45 grader. I ett lyssningsrum som var format som en tratt! Det såg konstigt ut, men resultaten var fantastiska.

Läs också Guide: Akustik: Så får du bättre ljud från rummet Att köpa nya högtalare är dyrt, och det hjälper inte om rummets akustik är den svaga länken. Här är fem enkla tips.

Avståndet mellan högtalarna: Det är lockande att dra högtalarna så långt ut åt sidorna som möjligt för att få ett brett perspektiv. Men om man har ett för stort avstånd mellan dem kan det blir ett ”hål” i mitten av ljudbilden. En tumregel är att avståndet till mittpunkten mellan högtalarna bör vara ungefär två tredjedelar av avståndet till lyssningspositionen.

Kom ihåg att även små justeringar på några centimeter kan göra en hörbar skillnad. Ta god tid på dig att experimentera och använd öronen som ditt viktigaste mätinstrument.

Test Capella Hugo 6.2.jpg
Möbler och mattor kan ge den dämpning som behövs. (Foto: Triangel)

Dämpning

Minimalism är elegant i vissas ögon. Men man hittar inte många akustiker bland anhängarna av stora, kala rum. Det finns däremot ingen anledning att gå i den motsatta fällan och täcka alla väggar med skumgummi och äggkartonger. Ett helt dött och överdämpat rum ger nästan lika dåliga musikaliska upplevelser som ett rungande tomt.

deadroom2
Om du inte bor i ett helt ljuddött rum (som här på Harmans Northridge Centre) är du tvungen att göra något åt rumsakustiken. (Foto: John Alex Hvidlykke)

Det finns två anledningar till varför rummet man bör ljuddämpa rummet: Stående vågor och reflektioner. Dem ska vi återkomma till om en liten stund. Men här är några förslag på hur problemen kan förebyggas.

  • Basabsorbenter kan hjälpa till att eliminera stående vågor genom att ”suga ut” energi ur rummet vid rätt frekvenser. Man kan köpa kommersiella basabsorbenter och ställa dem i hörnen. Men man kan också skaffa en soffa.
  • Dämpning av mellanregister och diskant: Tunnare (2–5 cm tjocka) absorberande material på strategiska ställen kan minska tidiga reflektioner och ge ett renare perspektiv. De viktigaste platserna är de så kallade första reflektionspunkterna på sidoväggarna – där ljudet från högtalarna först träffar väggen på sin väg mot dina öron. Hitta dessa punkter genom att sätta en spegel mot väggen och flytta runt den tills du ser högtalaren från lyssningsplatsen.
  • Diffusion: I stället för att dämpa det reflekterade ljudet kan diffusorer sprida ljudet åt många olika håll. Det ger en mer levande, men ändå kontrollerad akustik. Bokhyllor med böcker i olika storlekar är faktiskt effektiva diffusorer och har dessutom en viss dämpande effekt.

Stående vågor

Ett av de största akustiska problemen i vanliga vardagsrum är stående vågor. Du kan ha en högtalare som på papperet har en linjär frekvensgång i basregistret. Men när den placeras i ett riktigt vardagsrum liknar frekvensgången ett bergslandskap.

inked scientific textbook illus1 scaled 1
(Grafik: Midjourney AI)

Stående vågor uppstår när ljudvågor reflekteras mellan parallella väggar och antingen förstärker eller tar ut varandra vid vissa frekvenser. Detta resulterar i att vissa toner i basregistret blir överdrivet kraftfulla medan andra nästan försvinner.

För att förstå fenomenet kan vi ta ett typiskt svenskt vardagsrum som är 5 meter långt och har en takhöjd på 2,35 meter.

Grundfrekvensen för en stående våg kan beräknas med formeln:

F = 172/L

Där F är frekvensen mätt i Hz och L är rummets längd i meter.

I ett rum med en längd på 5 meter sker den första förstärkningen (även kallad en ”room mode”) att uppstå vid cirka 34 Hz. Men det är bara den första i en serie problem. Det kommer också att finnas förstärkningar vid den dubbla frekvensen (68 Hz), den tredubbla (102 Hz) och så vidare. Och mitt mellan dem kommer ljudet att släckas ut.

På liknande sätt kommer en grundfrekvens på cirka 73 Hz att uppstå åt det vertikala hållet om takhöjden är 2,35 meter, med efterföljande förstärkningar vid 146 Hz, 219 Hz och så vidare.

I praktiken blir det ännu mer komplicerat, eftersom stående vågor också förekommer i rummets bredd. Och med två högtalare, som var och en genererar ljudvågor från olika platser i rummet, blir akustiken ännu mer oöverskådlig.

Dirac Live 2
Stående vågor får frekvensgången i lyssningsrummet att likna en bergskedja. Rummets längd på cirka fem meter sätter sin prägel runt 30 Hz. Det är här som rumskorrektion kan hjälpa till. (Skärmdump: Dirac Live)

Resultatet är ett komplext mönster av toppar och dalar i frekvensgången, som varierar från plats till plats. Detta förklarar varför basen kan låta överväldigande kraftfull när du sitter i soffan men nästan försvinner när du flyttar dig en meter åt sidan. Eller tvärtom. Och även om du kan dämpa en baspuckel med rumskorrektion eller en equalizer så finns det inte mycket du kan göra när basen försvinner på grund av en fullständig utfasning någonstans – eftersom dubbelt eller tio gånger noll fortfarande är noll. På sådana ställen finns det inget annat att göra än att flytta på högtalarna eller lyssningsplatsen.

Läs också : Mr Marantz Ken Ishiwata behöver ingen titel för att svänga sin trollstav över Marantz bästa produkter.

Stående vågor är ett oundvikligt tillstånd i en grym värld. Men problemet blir mindre när högtalarna inte placeras helt intill väggen. Och rumskorrektion kan utföra (små) mirakel.

Reflektioner

PXL 20250526 130524056
Bokhyllor bakom lyssningsplatsen kan fungera som både dämpning och diffusorer. Bara några få ton böcker kan göra stor skillnad. (Foto: John Alex Hvidlykke)

Om vi ​​bortser från de helt ljuddöda rummen som används för professionell mätning har alla rum en större eller mindre mängd reflektioner från väggar, golv och tak. Det är reflektionerna som ger rummet dess klang.

Alla reflektioner är inte lika skadliga för ljudupplevelsen. Vi skiljer mellan korta, tidiga och sena reflektioner:

  • Mycket korta reflektioner når örat upp till fem millisekunder efter det direkta ljudet. Tidsskillnaden är så liten att de två ljuden uppfattas som ett. Mycket korta reflektioner påverkar inte perspektivet lika mycket som de sena, men frekvensgången påverkas på grund av utfasningar/stående vågor.
Läs också Nyhet: Rymdforskaren Carlsson Den svenska ljudpionjären Stig Carlsson hade lika gärna kunnat komma från en annan planet, så annorlunda var hans idéer. Han ansåg till exempel att man skulle ta med lyssningsrummet i beräkningen.
  • Tidiga reflektioner når öronen mindre än 20 millisekunder efter det direkta ljudet. De blandas med det direkta ljudet och kan sudda ut detaljer och stereobilden. Det är främst de tidiga reflektionerna som vi vill kontrollera genom att dämpa rummet på strategiska ställen.
  • Sena reflektioner: Om det reflekterade ljudet kommer mer än 20–30 millisekunder senare än det direkta ljudet uppfattas det som en separat akustisk händelse som hjärnan kan bortse från.

En bra tumregel är därför att dämpa de reflekterande ytorna nära högtalarna och lyssningspositionen, medan ytor längre bort kan vara mer reflekterande. Och om ytorna inte kan dämpas så bör högtalarna ställas på ett sådant sätt att de tidiga – och mest störande – reflektionerna kan undvikas.

Lyngdorf TDAI-1120
Lyngdorfs RoomPefect var ett av de första inbyggda rumskorrektionssystemen. (Foto: Lyngdorf)

Rumskorrektion

Även med den bästa högtalarplaceringen och akustiska behandling av rummet kan vissa akustiska problem vara svåra att lösa helt. Det är här digital rumskorrektion kommer in i bilden.

Rumskorrektion är mjukvara och hårdvara som mäter rummets akustiska respons och använder digital filtrering för att kompensera för oönskad påverkan. Rumskorrektion brukar vara inbyggd i förstärkaren eller i de aktiva högtalarna.

Dirac Live 1
Rumskorrektionen mäter olika platser i lyssningsrummet och beräknar sedan en korrigeringskurva. (Skärmdump: Dirac Live)

I hifi-världen var Lyngdorf bland de första med rumskorrektion. Andra populära system är Dirac Live och Audyssey. Även om rumskorrektion blir allt vanligare så levereras majoriteten av alla förstärkare fortfarande utan.

När det gäller hemmabio är det annorlunda. Det hör till undantagen att hitta en hemmabioförstärkare som inte har inbyggd rumskorrektion. Vilket är bra, eftersom det är i stort sett hopplöst att försöka hitta ”rätt” placering för 6–10 högtalare i ett rum.

Rumskorrektionssystemet använder en – vanligtvis medföljande – kalibreringsmikrofon för att mäta hur ljudet från dina högtalare faktiskt låter i rummet. Man brukar behöva göra mätningar på flera ställen i vardagsrummet. Sedan beräknar systemet en EQ-kurva som motverkar rummets inverkan så bra som möjligt.

reference k shooting eberbach wei e halle 12010
Om ditt rum har samma hårda efterklang som i en kyrka kan inte ens den bästa rumskorrektionen hjälpa dig. (Foto: Canton)

Bäst i basen: Rumskorrigering är särskilt effektiv för att hantera problem i basregistret, där rummet har störst inverkan. Den är mindre effektiv i mellanregistret och diskanten, där direkt akustisk bearbetning ofta ger bättre resultat.

Dirac Live, som ofta ingår i priset när man köper en förstärkare från exempelvis NAD, finns i två versioner. Gratisversionen fungerar bara upp till 500 Hz och betalversionen täcker hela frekvensregistret.

Ingen universallösning: Rumskorrektion bör betraktas som ett komplement till, inte en ersättning för, bra högtalarplacering och akustisk behandling. Och inte ens den bästa rumskorrektionen kan åstadkomma någonting om ditt vardagsrum har en lika lång och odämpad efterklang som en stenkyrka. Den bästa lösningen är att optimera utrymmet så mycket som möjligt först och sedan använda rumskorrektion för att finjustera resultatet.

Läs också Guide: Hifi-skolan, del 4 I den fjärde delen av Hifi-skolan tar vi en titt på de digitala signalkällorna: CD, streaming, TV och DAC. Vi går också igenom hur digitalt ljud fungerar – och varför det inte finns några digitala trappsteg.

Fem tips på snabba förbättringar

Allt behöver inte vara dyrt och komplicerat. Om du inte har möjlighet att göra omfattande akustiska förbättringar så kommer här ett par bra tips:

  1. Lägg en tjock matta på golvet framför högtalarna för att minska golvreflektioner.
  2. Gardiner framför fönster och eventuella glasdörrar kan minska reflektioner från hårda ytor.
  3. Lokal dämpning. Placera ett mjukt, absorberande föremål (till exempel en kudde eller en liten filt) på sidoväggarna vid den första reflektionspunkten.
  4. Experimentera med högtalarplacering. Även några centimeter kan göra stor skillnad.
  5. Använd en bokhylla fylld med böcker som bakvägg bakom lyssningspositionen för att skapa diffusion och dämpning. Vad du än gör, undvik att sitta med ryggen mot fönster.
KEF Blade One Meta SPREAD PRINT
Små saker kan göra stor skillnad: en matta framför högtalarna och en mjuk stol. Men det här rummet behöver nog ännu mer dämpning (Foto: KEF)

Slutsats

Lyssningsrummet är en integrerad del av alla hifi-system. Med noggrann högtalarplacering och strategisk dämpning kan du få ut mycket mer av anläggningen – ofta utan att lägga en enda krona på ny utrustning. Digital rumskorrigering kan förbättra ljudet ytterligare, men den kan inte på egen hand fixa ett hårt och odämpat rum.

I nästa del av Hifi-skolan fortsätter vi där del 2 om högtalaren slutade och går mer på djupet om tekniken bakom.

John Hvidlykke
(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.

1 reaktion på ”Hifi-skolan del 5”

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

Erbjudande

Erbjudande - 1 månad 10:-

Prova LB+ i en månad för 10:-

LB+ Total 12 månader

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

LB+ Total 6 månader!

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader

10:- / första månaden
154:- / mån
154:- / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till fler 7 800 produkttester!
  • Nyhetsbrev varje vecka med de senaste nyheterna
  • Bra rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Tidningen i digitalt format – nytt nummer varje månad
  • L&B TechCast – en podd från L&B
  • Inaktiverade annonser
  • L&B+ Video – häng med L&B-redaktionen bakom kulisserna på de stora teknikmässorna och mycket mer!

Den förbisedda faktorn

Det perfekta, felfria ljudet?

Varifrån kommer ljudet?