Jakten på den optimala förstärkaren eller de perfekta högtalarna kan nästan bli en besatthet. Men i vår strävan efter Den högsta sanningen glömmer vi ofta bort rummet som anläggningen ska spela i. Och även det mest kostsamma highend-anläggningen kommer till korta i ett dåligt lyssningsrum.
Och omvänt kan en billigare stereo låta förvånansvärt bra i ett akustiskt välbalanserat rum. Välkommen till den femte delen av Hifi-skolan, där vi tittar på den glömda komponenten i anläggningen: Rummet!
Högtalarplacering
Som vi nämnde i avsnitt 2 av Hifi-skolan är högtalarnas placering avgörande om du vill få ut det mesta av ditt ljudsystem. Det är också den förbättring som kostar minst. Egentligen ingenting alls, utom lite tid och ansträngning.
Högtalarplacering handlar både om stereoperspektiv och om samspelet – och framför allt motspelet – med rummet.

Den gyllene triangeln är en bra utgångspunkt: Högtalarna och lyssningspositionen bildar en liksidig triangel, där avståndet mellan högtalarna är detsamma som avståndet från varje högtalare till lyssningsplatsen. Detta ger den bästa stereoeffekten och den mest exakta ljudbilden. Av samma anledning ska du aldrig tro på dem som säger att det perfekta avståndet mellan två högtalare är ett visst antal meter.

Men det finns annat som du också måste tänka på:
Avstånd till väggarna: Högtalarna bör stå minst 50–70 cm från bakväggen för att undvika för kraftig basförstärkning och tidiga reflektioner (dem återkommer vi till). Ju närmare en vägg, desto mer bas, vilket också kan vara en bra egenskap. Men ljudet blir också grumligare.
Symmetri: Båda högtalarna bör ha samma avstånd till sidoväggarna för att ljudbilden ska bli balanserad. Ojämn placering skapar obalans, både på grund av skillnaden i basförstärkning från väggarna och en större eller mindre del reflektioner.
Diskanterna ska vara i öronhöjd: Stereoperspektiv är inte bara något som finns på bredden. För att få bästa möjliga illusion av höjd på den akustiska scenen bör diskanten vara ungefär i öronhöjd när du sitter på lyssningsplatsen. Och se till att du har fri sikt till båda diskanterna. Om det finns möbler i vägen bör de flyttas eller eventuellt doneras till Röda korset.

Vinkling (toe-in): Många högtalare låter bäst när de vinklas lite inåt mot lyssningsplatsen. Detta kan förbättra fokus och detaljer i stereobilden. Experimentera med vinkeln – vanligtvis 10 till 30 grader – för att hitta den optimala vinkeln för dina högtalare. Observera att vissa högtalare är avsedda att spela rakt fram, medan andra är utformade för att vara vinklade inåt mot lyssnaren. Och ibland får man bäst resultat genom att inte följa tillverkarens instruktioner, så prova dig fram!
Den bortgångne ljudtrollkarlen Ken Ishiwata föredrog att vinkla in högtalarna så mycket som 45 grader. I ett lyssningsrum som var format som en tratt! Det såg konstigt ut, men resultaten var fantastiska.
Avståndet mellan högtalarna: Det är lockande att dra högtalarna så långt ut åt sidorna som möjligt för att få ett brett perspektiv. Men om man har ett för stort avstånd mellan dem kan det blir ett ”hål” i mitten av ljudbilden. En tumregel är att avståndet till mittpunkten mellan högtalarna bör vara ungefär två tredjedelar av avståndet till lyssningspositionen.
Kom ihåg att även små justeringar på några centimeter kan göra en hörbar skillnad. Ta god tid på dig att experimentera och använd öronen som ditt viktigaste mätinstrument.

Dämpning
Minimalism är elegant i vissas ögon. Men man hittar inte många akustiker bland anhängarna av stora, kala rum. Det finns däremot ingen anledning att gå i den motsatta fällan och täcka alla väggar med skumgummi och äggkartonger. Ett helt dött och överdämpat rum ger nästan lika dåliga musikaliska upplevelser som ett rungande tomt.

Det finns två anledningar till varför rummet man bör ljuddämpa rummet: Stående vågor och reflektioner. Dem ska vi återkomma till om en liten stund. Men här är några förslag på hur problemen kan förebyggas.
- Basabsorbenter kan hjälpa till att eliminera stående vågor genom att ”suga ut” energi ur rummet vid rätt frekvenser. Man kan köpa kommersiella basabsorbenter och ställa dem i hörnen. Men man kan också skaffa en soffa.
- Dämpning av mellanregister och diskant: Tunnare (2–5 cm tjocka) absorberande material på strategiska ställen kan minska tidiga reflektioner och ge ett renare perspektiv. De viktigaste platserna är de så kallade första reflektionspunkterna på sidoväggarna – där ljudet från högtalarna först träffar väggen på sin väg mot dina öron. Hitta dessa punkter genom att sätta en spegel mot väggen och flytta runt den tills du ser högtalaren från lyssningsplatsen.
- Diffusion: I stället för att dämpa det reflekterade ljudet kan diffusorer sprida ljudet åt många olika håll. Det ger en mer levande, men ändå kontrollerad akustik. Bokhyllor med böcker i olika storlekar är faktiskt effektiva diffusorer och har dessutom en viss dämpande effekt.
Stående vågor
Ett av de största akustiska problemen i vanliga vardagsrum är stående vågor. Du kan ha en högtalare som på papperet har en linjär frekvensgång i basregistret. Men när den placeras i ett riktigt vardagsrum liknar frekvensgången ett bergslandskap.

Stående vågor uppstår när ljudvågor reflekteras mellan parallella väggar och antingen förstärker eller tar ut varandra vid vissa frekvenser. Detta resulterar i att vissa toner i basregistret blir överdrivet kraftfulla medan andra nästan försvinner.
För att förstå fenomenet kan vi ta ett typiskt svenskt vardagsrum som är 5 meter långt och har en takhöjd på 2,35 meter.
Grundfrekvensen för en stående våg kan beräknas med formeln:
F = 172/L
Där F är frekvensen mätt i Hz och L är rummets längd i meter.
I ett rum med en längd på 5 meter sker den första förstärkningen (även kallad en ”room mode”) att uppstå vid cirka 34 Hz. Men det är bara den första i en serie problem. Det kommer också att finnas förstärkningar vid den dubbla frekvensen (68 Hz), den tredubbla (102 Hz) och så vidare. Och mitt mellan dem kommer ljudet att släckas ut.
På liknande sätt kommer en grundfrekvens på cirka 73 Hz att uppstå åt det vertikala hållet om takhöjden är 2,35 meter, med efterföljande förstärkningar vid 146 Hz, 219 Hz och så vidare.
I praktiken blir det ännu mer komplicerat, eftersom stående vågor också förekommer i rummets bredd. Och med två högtalare, som var och en genererar ljudvågor från olika platser i rummet, blir akustiken ännu mer oöverskådlig.

Resultatet är ett komplext mönster av toppar och dalar i frekvensgången, som varierar från plats till plats. Detta förklarar varför basen kan låta överväldigande kraftfull när du sitter i soffan men nästan försvinner när du flyttar dig en meter åt sidan. Eller tvärtom. Och även om du kan dämpa en baspuckel med rumskorrektion eller en equalizer så finns det inte mycket du kan göra när basen försvinner på grund av en fullständig utfasning någonstans – eftersom dubbelt eller tio gånger noll fortfarande är noll. På sådana ställen finns det inget annat att göra än att flytta på högtalarna eller lyssningsplatsen.
Stående vågor är ett oundvikligt tillstånd i en grym värld. Men problemet blir mindre när högtalarna inte placeras helt intill väggen. Och rumskorrektion kan utföra (små) mirakel.
Reflektioner

Om vi bortser från de helt ljuddöda rummen som används för professionell mätning har alla rum en större eller mindre mängd reflektioner från väggar, golv och tak. Det är reflektionerna som ger rummet dess klang.
Alla reflektioner är inte lika skadliga för ljudupplevelsen. Vi skiljer mellan korta, tidiga och sena reflektioner:
- Mycket korta reflektioner når örat upp till fem millisekunder efter det direkta ljudet. Tidsskillnaden är så liten att de två ljuden uppfattas som ett. Mycket korta reflektioner påverkar inte perspektivet lika mycket som de sena, men frekvensgången påverkas på grund av utfasningar/stående vågor.
- Tidiga reflektioner når öronen mindre än 20 millisekunder efter det direkta ljudet. De blandas med det direkta ljudet och kan sudda ut detaljer och stereobilden. Det är främst de tidiga reflektionerna som vi vill kontrollera genom att dämpa rummet på strategiska ställen.
- Sena reflektioner: Om det reflekterade ljudet kommer mer än 20–30 millisekunder senare än det direkta ljudet uppfattas det som en separat akustisk händelse som hjärnan kan bortse från.
En bra tumregel är därför att dämpa de reflekterande ytorna nära högtalarna och lyssningspositionen, medan ytor längre bort kan vara mer reflekterande. Och om ytorna inte kan dämpas så bör högtalarna ställas på ett sådant sätt att de tidiga – och mest störande – reflektionerna kan undvikas.

Rumskorrektion
Även med den bästa högtalarplaceringen och akustiska behandling av rummet kan vissa akustiska problem vara svåra att lösa helt. Det är här digital rumskorrektion kommer in i bilden.
Rumskorrektion är mjukvara och hårdvara som mäter rummets akustiska respons och använder digital filtrering för att kompensera för oönskad påverkan. Rumskorrektion brukar vara inbyggd i förstärkaren eller i de aktiva högtalarna.

I hifi-världen var Lyngdorf bland de första med rumskorrektion. Andra populära system är Dirac Live och Audyssey. Även om rumskorrektion blir allt vanligare så levereras majoriteten av alla förstärkare fortfarande utan.
När det gäller hemmabio är det annorlunda. Det hör till undantagen att hitta en hemmabioförstärkare som inte har inbyggd rumskorrektion. Vilket är bra, eftersom det är i stort sett hopplöst att försöka hitta ”rätt” placering för 6–10 högtalare i ett rum.
Rumskorrektionssystemet använder en – vanligtvis medföljande – kalibreringsmikrofon för att mäta hur ljudet från dina högtalare faktiskt låter i rummet. Man brukar behöva göra mätningar på flera ställen i vardagsrummet. Sedan beräknar systemet en EQ-kurva som motverkar rummets inverkan så bra som möjligt.

Bäst i basen: Rumskorrigering är särskilt effektiv för att hantera problem i basregistret, där rummet har störst inverkan. Den är mindre effektiv i mellanregistret och diskanten, där direkt akustisk bearbetning ofta ger bättre resultat.
Dirac Live, som ofta ingår i priset när man köper en förstärkare från exempelvis NAD, finns i två versioner. Gratisversionen fungerar bara upp till 500 Hz och betalversionen täcker hela frekvensregistret.
Ingen universallösning: Rumskorrektion bör betraktas som ett komplement till, inte en ersättning för, bra högtalarplacering och akustisk behandling. Och inte ens den bästa rumskorrektionen kan åstadkomma någonting om ditt vardagsrum har en lika lång och odämpad efterklang som en stenkyrka. Den bästa lösningen är att optimera utrymmet så mycket som möjligt först och sedan använda rumskorrektion för att finjustera resultatet.
Fem tips på snabba förbättringar
Allt behöver inte vara dyrt och komplicerat. Om du inte har möjlighet att göra omfattande akustiska förbättringar så kommer här ett par bra tips:
- Lägg en tjock matta på golvet framför högtalarna för att minska golvreflektioner.
- Gardiner framför fönster och eventuella glasdörrar kan minska reflektioner från hårda ytor.
- Lokal dämpning. Placera ett mjukt, absorberande föremål (till exempel en kudde eller en liten filt) på sidoväggarna vid den första reflektionspunkten.
- Experimentera med högtalarplacering. Även några centimeter kan göra stor skillnad.
- Använd en bokhylla fylld med böcker som bakvägg bakom lyssningspositionen för att skapa diffusion och dämpning. Vad du än gör, undvik att sitta med ryggen mot fönster.

Slutsats
Lyssningsrummet är en integrerad del av alla hifi-system. Med noggrann högtalarplacering och strategisk dämpning kan du få ut mycket mer av anläggningen – ofta utan att lägga en enda krona på ny utrustning. Digital rumskorrigering kan förbättra ljudet ytterligare, men den kan inte på egen hand fixa ett hårt och odämpat rum.
I nästa del av Hifi-skolan fortsätter vi där del 2 om högtalaren slutade och går mer på djupet om tekniken bakom.
1 reaktion på ”Hifi-skolan del 5”
Skriv en kommentar
Läs hela artikeln med LB+
Erbjudande - 1 månad 10:-
Prova LB+ i en månad för 10:-
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
LB+ Total 6 månader!
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader
- Tillgång till fler 7 800 produkttester!
- Nyhetsbrev varje vecka med de senaste nyheterna
- Bra rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Tidningen i digitalt format – nytt nummer varje månad
- L&B TechCast – en podd från L&B
- Inaktiverade annonser
- L&B+ Video – häng med L&B-redaktionen bakom kulisserna på de stora teknikmässorna och mycket mer!
Oj !! vilken bra artikel , tack för alla bra tips
